• Anonym (Fråga från)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag vet, provocerande rubrik. 

men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten. 

jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan. 

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt. 

jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier. 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

• Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?
  • Anonym (cc)

Många är deppade. En del är bara odisciplinerade.

• Anonym (XX)

Titta på smala i din omgivning
     Där finns troligen en eller flera som vräker i sig onyttigheter och ändå är pinnsmal. Är du lika säker på att det handlar om kalorier och självkontroll i det fallet? Jag är tjock, men är "smal" jämfört med andra kvinnor i släkten. Vikt determineras till stor del av genetik. Sen kan man hantera sin genetik på olika sätt.

• Anonym (Frame)
    Anonym (XX) skrev 2024-07-22 07:05:11 följande:

Där finns troligen en eller flera som vräker i sig onyttigheter och ändå är pinnsmal. Är du lika säker på att det handlar om kalorier och självkontroll i det fallet? Jag är tjock, men är "smal" jämfört med andra kvinnor i släkten. Vikt determineras till stor del av genetik. Sen kan man hantera sin genetik på olika sätt.

Hela poängen med kalorier är att 1 kalori är en kalori. Man kan leva på skräpmat och vara smal så länge man inte äter överdrivet mycket skräpmat.
  • Nässelfjärilen
    Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 08:36:43 följande:
    Hela poängen med kalorier är att 1 kalori är en kalori. Man kan leva på skräpmat och vara smal så länge man inte äter överdrivet mycket skräpmat.
    Precis. Sedan att kroppen troligtvis inte mår så bra av det är en annan femma. Man kan vara hur smal som helst, äta skräpmat och inte gå upp i vikt så länge man håller sig i balans med ens kaloriintag. Men troligtvis mår den kroppen inte bra utifrån näringsmässig synpunkt, då skräpmat rent generellt inte har så mycket näringsämnen, mineraler, vitaminer och bra fetter. 

Jag, innan jag faktiskt lärde mig om micro- och makronutrienter, mådde SÄMST (håglös, deprimerad, orkeslös, väldigt blek i hud m.m.) trots att jag var smal och "hälsosam". Det var för att mitt fokus var att ligga på underskott och inte på att ligga på underskott men på en bra och näringsrik diet. När jag sedan började införskaffa mig kunskap och förståelse för hur kroppen fungerar så började jag även äta rätt för att min kropp skulle må bra. 
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (XX) skrev 2024-07-22 07:05:11 följande:

Jag har aldrig någonsin träffar en människa som vräker i sig skräpmat utan att vara överviktig. Aldrig.

däremot flera som äter ohälsosamt men är smala. Poängen är att de äter LITE. Lilla menyn med vatten på Mcd är inte speciellt många kalorier. Tar man däremot den största menyn med stor läsk är man uppe och nosar på hela dagens energibehov på enkom den måltiden
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-22 09:26:59 följande:
    Jag har aldrig någonsin träffar en människa som vräker i sig skräpmat utan att vara överviktig. Aldrig.

däremot flera som äter ohälsosamt men är smala. Poängen är att de äter LITE. Lilla menyn med vatten på Mcd är inte speciellt många kalorier. Tar man däremot den största menyn med stor läsk är man uppe och nosar på hela dagens energibehov på enkom den måltiden
    Big Mac med stor sockerdricka och stor pommes frites är faktiskt bara 1200 kalorier.

Så om man nu som många knappt äter frukost och tar en Big Mac meny till lunch så kan han fortfarande ta en pizza till kvällen och fortfarande vara i jämvikt. Om den personen rör sig mycket går han ner i vikt på den maten.

Så man kan äta rätt mycket skräpmat faktiskt utan att gå upp i vikt.

De som blir feta blir det oftast för att de äter 5-7 mål mat med kolhydrater främst kolhydrater per dag och samtidigt sitter mest still. Traditionell skräpmat är det rätt lätt att gå runt på och hålla jämvikt så länge man inte äter mellanmål. Särskilt om man lever hyffsat aktivt.
  • Anonym (Bea)

Min begränsade erfarenhet är att många överviktiga är deprimerade. Ofta har de haft en dålig uppväxt och blivit mobbade vilket även gett en dålig självkänsla. Det kanske blir en ond spiral med tröstätande och en känsla av hopplöshet.

• Anonym (Sara)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 09:33:45 följande:
    Har alla överviktiga sjukliga problem?

(?)

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

(?)

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

Tror många snarare har problem åt det mentala och psykiska när det gäller viktproblem. Stressäter, tröstäter. Kanske någon psykisk ohälsa. Komplicerad relation till mat, kan vara tex pga uppväxt.
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 10:41:21 följande:
    Big Mac med stor sockerdricka och stor pommes frites är faktiskt bara 1200 kalorier.

Så om man nu som många knappt äter frukost och tar en Big Mac meny till lunch så kan han fortfarande ta en pizza till kvällen och fortfarande vara i jämvikt. Om den personen rör sig mycket går han ner i vikt på den maten.

De som blir feta blir det oftast för att de äter 5-7 mål mat med kolhydrater främst kolhydrater per dag och samtidigt sitter mest still. Traditionell skräpmat är det rätt lätt att gå runt på och hålla jämvikt så länge man inte äter mellanmål. Särskilt om man lever hyffsat aktivt.
    1200 kcal är väldigt mycket för en måltid. En kvinna ska inte ha mer än max 2000 kcal per dag.

en big mac ger koll mättnad. Inte en chans att någon håller sig till det på en dag
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 10:41:21 följande:

En rejäl förortspizza är +1500 kcal. Det blir 2700 totalt. på tok för mycket för en kvinna som inte tränar. På gränsen för en man. 
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?