Inlägg från: Nässelfjärilen |Visa alla inlägg
  • Nässelfjärilen

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-20 17:06:07 följande:
    Folk är ännu fetare än i Sverige i nästan alla europeiska länder så den förklaringen håller inte.

vi äter mkt mer och rör oss mkt mindre. Blir så parodiskt när alla ska komma på kreativa förklaringar förutom det
    100%

Jag förstår inte denna rädsla över att faktiskt se sanningen; Folk äter mer än vad de egentligen behöver och rör sig mycket mindre. Det är vad som har lett till dagens samhälle där vi i princip lever i en fetmaepedemi. Det ska hela tiden vara något annat som är orsaken, allt för att slippa ta ansvar. Det är genetik. Det är medicinskt. Det är sjukdomar. Det är hormonellt. Det är lightprodukter (noll belägg btw). Det är ultraprocessad mat. 

Folk äter för mycket och för näringsfattig mat. Kalorier ut, kalorier in. Det är så basalt. Man skapar inte energi från ingenting. Det finns ingen hormon, genetiskt, medicinskt eller sjukdom som skapar energi från ingenting och ligger du på underskott så kommer du gå ner i vikt. Det är bara det att vi alla har olika förutsättningar och då gäller det att ha koll på dessa förutsättningar. Går du t.ex. på en medicin som påverkar ämnesomsättningen så får du kontrollera ditt intag av mat utifrån den förutsättningen. Och det gäller inte att bara kontrollera mängden kalorier utan även äta näringsrik mat som är bra för kroppen. 

Hett tips; David Harouns bok "Jag har testat allt: En guide till att tappa fett och forma kroppen". Informativ och pedagogisk bok som dessutom debunkar mycket av vad många influensers och "hälsocoachhumbugs" slänger ur sig.

Du blir inte fet av lightprodukter. Du blir inte fet av processad mat. Du blir inte fet av kolhydrater. Man blir fet av att äta för mycket, över ens energibehov och jag tror att om fler människor faktiskt ville bilda sig kunskap och förståelse för hur kroppen fungerar så skulle vi ha ett hälsosammare samhälle.
  • Nässelfjärilen
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-21 14:43:27 följande:
    Är du på riktigt omedveten om att vissa kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt?
    De äter fortfarande inte mer än sitt energibehov. Går man inte upp eller ner i vikt så ligger man i balans. Sedan så har olika människor olika energibehov och även olik metabolism (men inte i den grad att man kan trycka vad som helst utan att gå upp i vikt).

Det är helt enkelt en myt. Skulle dessa människor, som säger sig kunna äta "vad som helst", föra en matdagbok under exempelvis en månads tid där man sedan räknade ut kalorierna så skulle man se att de inte åt mer än sitt energibehov. Kanske någon dag här eller där men då kompenserades det säker, omedvetet, någon annan dag. 

För du KAN inte äta mer än vad du förbrukar utan att gå upp i vikt. Vad menar du att dessa extra kalorier tagit vägen? 

• Nässelfjärilen
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-21 16:46:04 följande:
    Det är ju min tes! Att man anpassar sig efter vem man är. Nässelfjäril är fokuserad på Att en kalori är samma för alla.
    En kalori är samma för alla. En kalori är en kalori. Som din anekdot med bilar; Bensin kommer alltid vara bensin. Sedan är det beroende på bil hur den förbränner denna bensin. Men bensinen är densamma. En kalori kommer alltid vara en kalori.

Jag vet mycket väl att människor är olika och har olika ämnesomsättningar men dessa olikheter är inte SÅ stora som folk tror det (om jag inte missminner mig så ligger skillnaden mellan 100-400 kcal). Det är inte jättemycket. Men för alla människor så funkar kalori in och kalori ut, man får helt enkelt anpassa det utefter sina egna förutsättningar. Har du sämre metabolism så kanske du helt enkelt får anpassa ditt intag utefter den förutsättningen. 

Jag har t.ex. rätt låg metabolism och anpassar därför mitt intag av mat utefter det; så att jag inte går upp i vikt.
  • Nässelfjärilen
    Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 08:36:43 följande:
    Hela poängen med kalorier är att 1 kalori är en kalori. Man kan leva på skräpmat och vara smal så länge man inte äter överdrivet mycket skräpmat.
    Precis. Sedan att kroppen troligtvis inte mår så bra av det är en annan femma. Man kan vara hur smal som helst, äta skräpmat och inte gå upp i vikt så länge man håller sig i balans med ens kaloriintag. Men troligtvis mår den kroppen inte bra utifrån näringsmässig synpunkt, då skräpmat rent generellt inte har så mycket näringsämnen, mineraler, vitaminer och bra fetter. 

Jag, innan jag faktiskt lärde mig om micro- och makronutrienter, mådde SÄMST (håglös, deprimerad, orkeslös, väldigt blek i hud m.m.) trots att jag var smal och "hälsosam". Det var för att mitt fokus var att ligga på underskott och inte på att ligga på underskott men på en bra och näringsrik diet. När jag sedan började införskaffa mig kunskap och förståelse för hur kroppen fungerar så började jag även äta rätt för att min kropp skulle må bra. 
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?