• Anonym (Fråga från)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag vet, provocerande rubrik. 

men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten. 

jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan. 

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt. 

jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier. 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

• Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?
  • Anonym (Slip sliding away)

Troligen just för att de tycker att de varit duktiga och då kan unna sig lite igen.

Men det är ju fortfarande bättre att gå upp och ner 5 kilo årligen än att lägga på sig 5 nya kilon varje år.

• Anonym (Fråga från)
    Anonym (Slip sliding away) skrev 2024-07-20 09:36:38 följande:

Troligen just för att de tycker att de varit duktiga och då kan unna sig lite igen.

Men det är ju fortfarande bättre att gå upp och ner 5 kilo årligen än att lägga på sig 5 nya kilon varje år.

Ja så tänkte jag med förr. Om jag går ner 10 kg har jag dessa till godo. Värre om jag inte gått ner och det är ju positivt. 
  • Anonym (H)

Det finns flera anledningar men bland annat att om man varit överviktig länge så vill kroppen alltid tillbaka till den gamla vikten så den motarbetar nedgången genom att producera mer av hormonet som gör att man känner hunger och mindre av hormonet som gör att man känner mättnad när man äter (leptin och ghrelin tror jag att de heter?). 

• Anonym (Fråga från)
    Anonym (H) skrev 2024-07-20 09:44:43 följande:

Det finns flera anledningar men bland annat att om man varit överviktig länge så vill kroppen alltid tillbaka till den gamla vikten så den motarbetar nedgången genom att producera mer av hormonet som gör att man känner hunger och mindre av hormonet som gör att man känner mättnad när man äter (leptin och ghrelin tror jag att de heter?). 

Aha det visste jag ej. så märkligt att kroppen vill tillbaka till en högre vikt när det är sämre för kroppen. Dvs typ fetma. 

• Anonym (Abc)

Att gå ner är ofta lätt men att bibehålla den nya är svårare. 

Så jag förstår att du är stolt över att gått ned 20 kg och det är verkligen en bedrift som du ska vara stolt över. Men nu kommer det svåra. Att bibehålla den.

• Anonym (Ö)

Du kanske kan svara på det själv om ett år eller så. Eftersom nästan alla enligt dig går upp, så kan det ju även i kludeta dig själv. Om inte, så har du svaret på hur man behåller vikten och motivationen under en längre tid.

• Anonym (S)

Gick ner 28 kilo på ett år med kaloriunderskott men efter jag slutade gick jag upp igen och lite till. Tror att man alltid måste hålla fast vid den diet man gått på om det ska hålla. Tyvärr. Jag slutade pga 3 graviditeter där barnen kommit med ett års mellanrum 

• Anonym (Fråga från)
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-20 09:57:52 följande:

Att gå ner är ofta lätt men att bibehålla den nya är svårare. 

Så jag förstår att du är stolt över att gått ned 20 kg och det är verkligen en bedrift som du ska vara stolt över. Men nu kommer det svåra. Att bibehålla den.

Det var nog svårare att gå ner tror jag, då måste jag ju ligga på underskott. Nu kan jag ju ligga på en lite högre kalorinivå väl? För att behålla dvs. 
  • Anonym (Fråga från)
    Anonym (S) skrev 2024-07-20 10:19:23 följande:

Gick ner 28 kilo på ett år med kaloriunderskott men efter jag slutade gick jag upp igen och lite till. Tror att man alltid måste hålla fast vid den diet man gått på om det ska hålla. Tyvärr. Jag slutade pga 3 graviditeter där barnen kommit med ett års mellanrum 

Okej men det förstår man. Ju. 

kanske lätt för mig som i 20 års tid försökt hålla nere på kolhydraterna, nu när jag ändrade till att hålla nere kalorierna är det mkt enklare. Så glad över att få äta potatis t.ex.  

• Anonym (Fråga från)
    Anonym (Ö) skrev 2024-07-20 10:02:05 följande:

Du kanske kan svara på det själv om ett år eller så. Eftersom nästan alla enligt dig går upp, så kan det ju även i kludeta dig själv. Om inte, så har du svaret på hur man behåller vikten och motivationen under en längre tid.

Ja jag återkommer om ett år! Om jag lever 
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?