• Anonym (Fråga från)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag vet, provocerande rubrik. 

men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten. 

jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan. 

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt. 

jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier. 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

• Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?
  • Anonym (annat)

Jag är en av de som varit överviktig sedan barnsben, trots "rätt" mat och aktivt liv. Det kämpades med lightprodukter och portionskontroller och träning och motion och fan och hans moster. Jag bantades av vården redan i skolåldern och har jojat mig upp till en maxvikt av 127 kg när jag var 19. Aldrig varit normalviktig.

Sen flyttade jag hemifrån och fick kontroll över mitt matintag, började "vräka" i mig fett och protein och gick ner 50 kg. Jag är fortfanade överviktig med 80 kg till 160 cm men så lite har jag inte vägt sen jag var barn. 

• Anonym (Fråga från)

Kan inte alltid citera men vad duktig du är! Skönt för dig 💖

låter som lchf. Jag fick alltid ta sött när jag blev låg i socker och det var ju värdelöst. Säkert därför det inte funkade för mig. 

• Anonym (Abc)

Jag tror faktiskt inte det handlar så mycket om karaktär. Mycket är genetiskt samt att merparten av maten idag är processad, sötad och beroendeframkallande.

Människor som har lätt Att absorbera fett har ju haft en evolutionär fördel och därför finns det många med den egenskapen. Men eftersom naturen strävar efter balans och ser till att det finns en bred massa med olika egenskaper finns det ganska många som kan äta vad som helst utan att gå upp. Det är ofta de som shamear andra med karaktärsbegreppet. Näringslära är så mycket mer komplicerat än kalorier in och kalorier ut. Tyvärr finns det en stor massa som vägrar inse det. De tror att de är smala för att de har bättre karaktär vilket dessvärre inte ä fallet. Tänk om det varit så lätt!

• Anonym (Aaaa87)
    klyban skrev 2024-07-20 15:02:46 följande:

DU får ha lite empati där, för vi haft en hel del såna här trådar där alla som inte kan gå ned i vikt är misslyckade människor.

Det är därför en sådan här trådstart får denna reaktion mot omgående.
    Jag ser dock inte detta hos dig, så fortsätt diskutera istället än fastna på påhoppen av en annan anledning.

För 50 år sen var extremt få överviktiga eller hade fetma. Varför KAN så otroligt många fler inte hålla vikten nu mot då?

vad är det som förändrats så monumentalt i människors biologi/beteende på 50 år?
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-20 15:50:38 följande:

Jag tror faktiskt inte det handlar så mycket om karaktär. Mycket är genetiskt samt att merparten av maten idag är processad, sötad och beroendeframkallande.

Människor som har lätt Att absorbera fett har ju haft en evolutionär fördel och därför finns det många med den egenskapen. Men eftersom naturen strävar efter balans och ser till att det finns en bred massa med olika egenskaper finns det ganska många som kan äta vad som helst utan att gå upp. Det är ofta de som shamear andra med karaktärsbegreppet. Näringslära är så mycket mer komplicerat än kalorier in och kalorier ut. Tyvärr finns det en stor massa som vägrar inse det. De tror att de är smala för att de har bättre karaktär vilket dessvärre inte ä fallet. Tänk om det varit så lätt!

Fanns nästan inga överviktiga förr. Hur kan det då vara genetiskt?

70-talets alla halvfabrikat är betydligt sämre än det folk äter idag
  • Anonym (Fråga från)
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-20 15:50:38 följande:

För min del är jag normalviktig nu för att "jag har karaktär" har min genetiska uppsättning ändrats plötsligt i samband med minskningen av kalorier vid 45 år? Knappast. Känner flera som gjort samma sak men först när dom börjar äta för mkt går dom upp, annars ner  

sen vet jag att det handlar om det i vissa fall. Har en kompis som inte har nåt fett alls på kroppen knappt och hennes son ser likadan ut. Båda äter mycket. 

sen känner jag två tvillingar varav ena föddes stor och den andra var smal. Så har det sett ut hela livet, hon har en större hunger men han har också ätit mkt utan att gå upp. 

• Anonym (Människor med olika påverkan)

Det är inte alltid så lätt som det låter. Hormonell påverkan är också en orsak som ofta förbises. Det behöver inte ens vara en bakomliggande sjukdom, utan bara en obalans. Det är ofta orsaken till att åldern tar ut sin rätt. När vi blir 40-50 och fortfarande äter samma mängd kalorier börjar det ändå sparas på magen (män) och (mage-höfter) på kvinnor. Yngre kan också ha obalanser i hormoner som kan till viktuppgång ( vissa kanske påverkas mer än andra av tex p-piller). 

https://iform.se/halsa/klimakteriet/sa-paverkar-klimakteriet-och-hormoner-din-vikt

Jag var hela mitt liv underviktig och hade svårt att gå upp i vikt oavsett vad jag åt. Först efter 44 år hamnade jag på normalvikt och vid 50 har jag gått upp ytterligare ( men fortfarande normalvikt). Jag äter som jag alltid gjort, men är glad att jag slipper höra att jag ser sjuklig ut. Men förstår att jag måste börja se upp och kanske dra ner lite på kalorier lite nuförtiden..

• Anonym (annat)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 15:49:00 följande:

Kan inte alltid citera men vad duktig du är! Skönt för dig 💖

låter som lchf. Jag fick alltid ta sött när jag blev låg i socker och det var ju värdelöst. Säkert därför det inte funkade för mig. 

Nej, inte LCHF. Jag äter både potatis och pasta och godis och fika. Men inte så mycket. Och även om det skulle vara LCHF så kan man faktiskt äta upp till 100 gram kolhydrater per dag om man inte äter strikt, och det är ganska många sockerbitar.
  • klyban
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 15:35:13 följande:

Menar inte att låta elak men det är detta jag menar, alla oss det inte handlar om nåt annat än att man ätit för mycket. 

ALLA kan väl inte ha sjukdomar/besvär som gör att har svårt att gå ner i vikt? 
    som att ingen medvetet kan vara tjock utan då är det nåt fel på kroppen. 

varför är det sån tabu att säga det? alkholen är ju också tabubelagt och jag har inga problem att säga att jag dricker för mkt. 

Onej, de är väl en relativt lite grupp, problemet dock med vissa är att de tror inte på att en del är med på en resa de inte kan kliva av och med sjukdomar och läkemedel.
    Och det är då det blir väldigt konstigt.

Och sen de som är i fast i sockerberoendet, de är de som har det svårast att göra något åt sin vikt.

Test med råttor så gick råttorna över elektriskt golv för hämta socker, de som de hade gjort beroende med heroin gick inte över samma golv.
    Det berättar vilken nivå socker ligger på i att skapa ett beroende som för en del kan vara helt hopplöst att sluta med.

De som är så svårt beroende borde köra strikt LCHF i en månad, och sen återintegrera vissa kolhydrater sakta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Alla dessa bortförklaringar)
    Anonym (its on again) skrev 2024-07-20 15:38:55 följande:

Ja vi vet, du är duktig. Var det något mer?

Jag undrar ibland om dessa trådstartare har svultit bort hjärnceller då det inte är svårt att se att ämnet är betydligt mer komplext.

Vad är det som du tycker är komplicerat?
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?