Inlägg från: Anonym (annat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (annat)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag är en av de som varit överviktig sedan barnsben, trots "rätt" mat och aktivt liv. Det kämpades med lightprodukter och portionskontroller och träning och motion och fan och hans moster. Jag bantades av vården redan i skolåldern och har jojat mig upp till en maxvikt av 127 kg när jag var 19. Aldrig varit normalviktig.

Sen flyttade jag hemifrån och fick kontroll över mitt matintag, började "vräka" i mig fett och protein och gick ner 50 kg. Jag är fortfanade överviktig med 80 kg till 160 cm men så lite har jag inte vägt sen jag var barn. 

• Anonym (annat)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 15:49:00 följande:

Kan inte alltid citera men vad duktig du är! Skönt för dig 💖

låter som lchf. Jag fick alltid ta sött när jag blev låg i socker och det var ju värdelöst. Säkert därför det inte funkade för mig. 

Nej, inte LCHF. Jag äter både potatis och pasta och godis och fika. Men inte så mycket. Och även om det skulle vara LCHF så kan man faktiskt äta upp till 100 gram kolhydrater per dag om man inte äter strikt, och det är ganska många sockerbitar.
  • Anonym (annat)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-20 15:53:20 följande:
    För 50 år sen var extremt få överviktiga eller hade fetma. Varför KAN så otroligt många fler inte hålla vikten nu mot då?

vad är det som förändrats så monumentalt i människors biologi/beteende på 50 år
    Min teori är att det är pga ultraprocessad mat och lightprodukter och fettskräcken. De tre sakerna exploderade på 80-talet. För övrigt har svenskar i snitt blivit 7 kg tyngre sedan 1980. Det har tippat vågen till övervikt för män, från bmi 24 till bmi 26, medräknat att de även blivit 3 cm längre i snitt. 

Svenskar äter mest ultraprocessad mat i EU, trots att vi gärna klappar oss på axeln med hur nyttigt vi äter.
  • Anonym (annat)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-09-05 07:59:14 följande:

Jo men det har jag gjort. Jag tror tyvärr jag låg så lågt i underskott att jag blev undernärd.vart trött hela sommaren.  Tog blodprover och mina blodvärden hade gått ner rejält. Alla andra var bra. Tar järntillskott, b-vitaminer nu Och har börjat jogga. 

har inte lagt till med nån ätstörning men jag har bara minskat kraftigt på kalorierna. Åt jämt vispgrädde, ost på omeletten, creme fraiche. Såser. Dock bra mat, alltid hemlagad Och aldrig halvfabrikat.  Det säger inte att det är nyttigt men det har det vart. Nu kör jag lättvarianter på dessa jag nämnde. men äter likadant. Aldrig godis eller chips iaf väldigt sällan. Det gäller även andra snabba kolhydrater. Använder främst potatis och grönaaker som tillbehör. 

lugger fortfarande på -20 sen i januari. Tror att detta kan bli hållbart. 
    Åt ju överdrivet mkt kalorier förr. Likt lchf. 

Och som jag skrev i början så blev jag matad med lättprodukter och "fettfritt"hela barndomen och började inte gå ner i vikt förrän jag började vräka i mig fett. När jag fick/gav mig själv lov att använda vispgrädde, fet ost och crème fraiche, och riktig majonnäs för den delen, så gick jag ner i vikt. 

Jag har registrerat hur mycket jag äter i augusti bara för att jag varit nyfiken och det är sant som de säger, äter jag mycket fett blir jag mätt fort och orkar inte äta så många kalorier. 

Om det du gör funkar för dig är det toppen. Alla ska ha rätt att göra som de vill och som funkar för dem. 
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?