• klyban

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 09:33:45 följande:
    Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag vet, provocerande rubrik. 

men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten. 

jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan. 

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt. 

jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier. 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

Ahh, du är tillbaka igen.
    Men sure, många äter fel, och det finns de som inte kan påverka sin situation pga sjukdom och läkemedel.

Morsan ätit bra hela livet, äter inga sötsaker och när sjukdomen och läkemedlen kom så ökade vikten i en rasande fart och helt omöjligt att stoppa.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 14:28:13 följande:
    Har aldrig skrivit nåt förr om vikt på detta forum.

Tyvärr har vi sett denna variant många ggr innan.
    Men jag ska ge dig en sak, och det är att du inte diskuterar som denna person alls.

Det finns bara ett sätt och få en varaktig viktnedgång, och det är att ändra sitt beteende mot mat och vad man äter och dricker.

Och då ha ändrat sina vanor, och detta tar flera år att lösa.
    Dock minskar vikten kanske 1-2kg i månaden i början för sen plana ut och plana ut.

Det man ska börja med är socker, synligt och dolt, och vi pratar inte om sluta.
    Men kanske man ska äta bara lite på lördagen kanske, istället för flera ggr i veckan.
    Skippa bak och efterrätter på samma sätt, och har man ett jobb där kakor, dricka och tårtor kommer upp ofta.
    Ja, då är det dax att sluta med detta helt.

Och det viktiga egentligen är att inte att man blir hungrig av sina förändringar, för den som snabb bantar får ovanligt ofta tillbaka hela vikten sen.
    Den med ändrade vanor har enklare hålla vikten.

Och en viktig sak att säga, ändrade vanor betyder inte man måste sluta helt.
    Och en sak som sker om man tex äter godis en gång i månaden som jag gör max, så blir godis så in i helvete mycket godare.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 14:38:14 följande:

Som sagt har jag bara startat denna tråd, men det tåls visst inte att diskuteras ens. Du kan ju testa att scrolla när du ser en sån här tråd. Du är ju inte bättre du som skriver elaka saker om mig. 

suck...

DU får ha lite empati där, för vi haft en hel del såna här trådar där alla som inte kan gå ned i vikt är misslyckade människor.

Det är därför en sådan här trådstart får denna reaktion mot omgående.
    Jag ser dock inte detta hos dig, så fortsätt diskutera istället än fastna på påhoppen av en annan anledning.

• klyban
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 15:35:13 följande:

Menar inte att låta elak men det är detta jag menar, alla oss det inte handlar om nåt annat än att man ätit för mycket. 

ALLA kan väl inte ha sjukdomar/besvär som gör att har svårt att gå ner i vikt? 
    som att ingen medvetet kan vara tjock utan då är det nåt fel på kroppen. 

varför är det sån tabu att säga det? alkholen är ju också tabubelagt och jag har inga problem att säga att jag dricker för mkt. 

Onej, de är väl en relativt lite grupp, problemet dock med vissa är att de tror inte på att en del är med på en resa de inte kan kliva av och med sjukdomar och läkemedel.
    Och det är då det blir väldigt konstigt.

Och sen de som är i fast i sockerberoendet, de är de som har det svårast att göra något åt sin vikt.

Test med råttor så gick råttorna över elektriskt golv för hämta socker, de som de hade gjort beroende med heroin gick inte över samma golv.
    Det berättar vilken nivå socker ligger på i att skapa ett beroende som för en del kan vara helt hopplöst att sluta med.

De som är så svårt beroende borde köra strikt LCHF i en månad, och sen återintegrera vissa kolhydrater sakta.

Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?