• Anonym (Fråga från)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag vet, provocerande rubrik. 

men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten. 

jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan. 

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt. 

jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier. 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

• Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?
  • Anonym (Molly)

Det beror ju på att fettcellerna vill tillbaka till sin maximala storlek. Har man dessutom en gång varit fet och ökat antalet fettceller så går inte antalet ner igen. Någonsin. Därför är det bästa att aldrig låta sig gå upp mycket i vikt och det blir värre ju längre tid man har varit fet. 

• Anonym (Abc)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-21 11:26:57 följande:
    Kan du länka till lite forskning kring vad denna ?smalgenetik? innefattar?
    Är du på riktigt omedveten om att vissa kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt?
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-21 11:26:57 följande:
    Kan du länka till lite forskning kring vad denna ?smalgenetik? innefattar?
    https://www.lu.se/artikel/sa-paverkar-livsstilen-vara-gener

https://www.mabra.com/vikt/kalorier-vikt-myter/7067821

https://doktor.se/fakta-rad/ovrigt/overvikt-och-obesitas-fetma

https://www.1177.se/Jonkopings-lan/sjukdomar--besvar/hormoner/obesitas--fetma-och-overvikt/obesitas--fetma-och-overvikt-hos-vuxna/
  • Reclaimyourself

Ätstörningar är en möjlig förklaring till varför det är så hos vissa. Det är minst lika vanligt att överviktiga är ätstörda som smala, fast det yttrar sig i frosseri, jojobantning och/eller hetsätning hos dem istället för i självsvält, bantning och träningsfixering. 

• Nässelfjärilen
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-21 14:43:27 följande:
    Är du på riktigt omedveten om att vissa kan äta vad som helst utan att gå upp i vikt?
    De äter fortfarande inte mer än sitt energibehov. Går man inte upp eller ner i vikt så ligger man i balans. Sedan så har olika människor olika energibehov och även olik metabolism (men inte i den grad att man kan trycka vad som helst utan att gå upp i vikt).

Det är helt enkelt en myt. Skulle dessa människor, som säger sig kunna äta "vad som helst", föra en matdagbok under exempelvis en månads tid där man sedan räknade ut kalorierna så skulle man se att de inte åt mer än sitt energibehov. Kanske någon dag här eller där men då kompenserades det säker, omedvetet, någon annan dag. 

För du KAN inte äta mer än vad du förbrukar utan att gå upp i vikt. Vad menar du att dessa extra kalorier tagit vägen? 

• Anonym (Abc)
    Nässelfjärilen skrev 2024-07-21 15:29:09 följande:
    De äter fortfarande inte mer än sitt energibehov. Går man inte upp eller ner i vikt så ligger man i balans. Sedan så har olika människor olika energibehov och även olik metabolism (men inte i den grad att man kan trycka vad som helst utan att gå upp i vikt).

Det är helt enkelt en myt. Skulle dessa människor, som säger sig kunna äta "vad som helst", föra en matdagbok under exempelvis en månads tid där man sedan räknade ut kalorierna så skulle man se att de inte åt mer än sitt energibehov. Kanske någon dag här eller där men då kompenserades det säker, omedvetet, någon annan dag. 

För du KAN inte äta mer än vad du förbrukar utan att gå upp i vikt. Vad menar du att dessa extra kalorier tagit vägen? 

Det är ju precis det jag säger. Man kan inte mäta energibehov/förbrukning med kalorier.

Sen kan man så klart inte äta vad som helst men en kalori för mig är inte samma sak som för dig. Oavsett hur mycket du hävdar det. Det är som att påstå att alla bilar drar lika mycket bränsle.
  • Anonym (--)

Det är det väl ingen som har sagt, SJÄLVKLART är det på en grundläggande nivå fråga om intag vs förbränning. Men om person X förbränner en ostmacka mer om dagen än person Y, gör det rätt stor skillnad totalt sett. Det tar inte på något sätt bort det personliga ansvaret, (som för många verkar väldigt viktigt att påpeka) men man har olika förutsättningar. Precis som med allt i livet.
  • Aniiee

Vet inte om jag är totalt OT med det här men jag roade mig med att plocka fram lite statistik om skillnaden i direktkonsumption av en del livsmedel mellan 1971 och 2021. För att 2021 var den senaste de hade så jag valde ett jämnt och bra 50 år mellan.

Jag plockade lite random och lite välvalda kategorier, kom dock av mig så har bara räknat på 14 st. Och eftersom statistiken är lättilgänglig hos Livsmedelsverket och jag har sidan framme kan ni ju bara fråga om ni är nyfikna på någon kategori jag missat eller kolla själva. Länk till sidan.

Den mest graverande procentsiffran av alla livsmedelsgrupper jag kollade är pastan, som medelsvensson ökat sitt intag av med 646%. Värst åt andra hället är användningen av standardmjölk som sjunkigt, -83%. Andra livsmedel som ökat i användning med över 100% är "Lättmargarin", och "Läsk, cider mm", med 116% respektive 205%. Livsmedel som fått stryka på foten är "Lever, njure och tunga" (-50%) "Smör"(-48%), "Korv, pastejer och annan chark" (-28%), "Lättmjölk och minimjölk" (-56%) och "Mellanmjölk", som dock inte fanns förrän mitten av 80-talet, med sedan 1991 hamnat på -16%. Andra kategorier som ökat är "Kex, rån och torra småkakor (+35%) "Frysta köttprodukter inklusive färdimat med kött" (+50%) "Bakverk", där både pizza och piroger ingår av någon anledning (+26%) och "Mjukt bröd"(+72%)

Eftersom jag älskar tydlighet så vill jag vara tydlig med att vissa av dessa procentsatser står för stora rena siffror och andra för små. Exempelvis, standardmjölken har fallit från 114 liter per person och år till 19, alltså en skillnad på 95 liter, medan pastan har gått från 1,3 kilo per person och år till 9,7. Minst skillnad i rena siffror är Lever osv, som gått från 8 hg till 4 hg. 

En annan intessant observation jag gjorde var att "Kex, rån och torra småkakor har jagt en väldig berg-och-dal-bana mellan decennierna. 1971 åts det 4,9 kg per person och år, för att gå ner till 4,3 1981, upp igen till 6,4, ner till 5,2 sedan 4,2 och sedan upp till 6,6 2021. Smöret gjorde en stadig resa nerår från 5,2 kg 1971, bottnade på 1,3 1991 och gick sedan upp igen till 2,7.

För övrigt är det mer kalorier i standardmjölk än det är i coca-cola. Bara FYI. Säger inte att det är bättre att dricka cola än mjölk. Tyckte bara att det var intressant.

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (Frame)
    Anonym (--) skrev 2024-07-21 16:08:23 följande:
    Det är det väl ingen som har sagt, SJÄLVKLART är det på en grundläggande nivå fråga om intag vs förbränning. Men om person X förbränner en ostmacka mer om dagen än person Y, gör det rätt stor skillnad totalt sett. Det tar inte på något sätt bort det personliga ansvaret, (som för många verkar väldigt viktigt att påpeka) men man har olika förutsättningar. Precis som med allt i livet.
    Inte särskilt stor skillnad. De som är överviktiga idag äter dåligt/för mycket och rör sig för lite. Det går inte att argumentera bort.

Att vi har lite olika förutsättningar är inte intressant.
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-21 16:02:55 följande:

Det är ju precis det jag säger. Man kan inte mäta energibehov/förbrukning med kalorier.

Sen kan man så klart inte äta vad som helst men en kalori för mig är inte samma sak som för dig. Oavsett hur mycket du hävdar det. Det är som att påstå att alla bilar drar lika mycket bränsle.
    Nässelfjäril en har rätt. De överviktiga är inte i balans. Att någon kan äta en macka per dag extra per dag spelar liksom ingen roll. Man går anpassa sig efter den man är.
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?