• Anonym (Fråga från)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag vet, provocerande rubrik. 

men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten. 

jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan. 

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt. 

jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier. 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

• Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?
  • Anonym (Aaaa87)
    Nässelfjärilen skrev 2024-07-20 20:23:59 följande:
    100%

Jag förstår inte denna rädsla över att faktiskt se sanningen; Folk äter mer än vad de egentligen behöver och rör sig mycket mindre. Det är vad som har lett till dagens samhälle där vi i princip lever i en fetmaepedemi. Det ska hela tiden vara något annat som är orsaken, allt för att slippa ta ansvar. Det är genetik. Det är medicinskt. Det är sjukdomar. Det är hormonellt. Det är lightprodukter (noll belägg btw). Det är ultraprocessad mat. 

Folk äter för mycket och för näringsfattig mat. Kalorier ut, kalorier in. Det är så basalt. Man skapar inte energi från ingenting. Det finns ingen hormon, genetiskt, medicinskt eller sjukdom som skapar energi från ingenting och ligger du på underskott så kommer du gå ner i vikt. Det är bara det att vi alla har olika förutsättningar och då gäller det att ha koll på dessa förutsättningar. Går du t.ex. på en medicin som påverkar ämnesomsättningen så får du kontrollera ditt intag av mat utifrån den förutsättningen. Och det gäller inte att bara kontrollera mängden kalorier utan även äta näringsrik mat som är bra för kroppen. 

Hett tips; David Harouns bok "Jag har testat allt: En guide till att tappa fett och forma kroppen". Informativ och pedagogisk bok som dessutom debunkar mycket av vad många influensers och "hälsocoachhumbugs" slänger ur sig.

Du blir inte fet av lightprodukter. Du blir inte fet av processad mat. Du blir inte fet av kolhydrater. Man blir fet av att äta för mycket, över ens energibehov och jag tror att om fler människor faktiskt ville bilda sig kunskap och förståelse för hur kroppen fungerar så skulle vi ha ett hälsosammare samhälle.
    Är ju rätt mycket skönare att kunna skylla på hormonell balans etc.

Jag som är väldigt vältränad (men äter väldigt rejäla portioner mat) får ofta höra att det är ?fel? på mig som inte går upp i vikt. Att jag har ?tur? osv osv.

bullshit. Jag har ingen jävla tur. Jag gymmar (styrka och cardio) 2 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Tror fan att jag kan äta utan att bli tjock.

Det andra är att jag inte dricker alkhol annat än 3-4 ggr per år. Andra män i min ålder (40ish) tar gärna 4-5 bärs eller ett par glas vin 3 gånger i veckan utöver allt de äter. Gör enorm skillnad
  • Anonym (Abc)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-21 08:23:08 följande:
    Så genetiken har förändrats en massa på 50 år? Från en generation till en annan. Det är ett ganska extremt påstående
    Nej som jag skrivit förut så är genetiken densamma. Men hade alla haft smalgenetik så hade den nya maten inte varit ett problem. 
  • Anonym (--)

Blir lite trött på sådana här trådar, eftersom förklaringar på olika nivåer blandas. Jag är själv fet. Självklart är en grundläggande förklaring att jag äter och har ätit fler kalorier än jag har gjort av med, men sen beror det ju på på vilken nivå man tittar på orsakssamband.

Proximate and ultimate causation - Wikipedia

• Core

Du verkar inte hållit vikten så länge själv än? Lite tidigt att uttala dig om andra.

Jag har aldrig varit överviktig, men har tio kilo som kommer och går. Allt som oftast faller jag in i det igen vid sjukdom som gör att jag tappar träningen, eller en hektisk period etc.
    Helt enkelt något som bryter mitt mönster, och så faller jag in i ett gammalt mönster igen, minsta motståndets lag och lathet är väl grundproblemet.

• Core
    Nässelfjärilen skrev 2024-07-20 20:23:59 följande:
    100%

Jag förstår inte denna rädsla över att faktiskt se sanningen; Folk äter mer än vad de egentligen behöver och rör sig mycket mindre. Det är vad som har lett till dagens samhälle där vi i princip lever i en fetmaepedemi. Det ska hela tiden vara något annat som är orsaken, allt för att slippa ta ansvar. Det är genetik. Det är medicinskt. Det är sjukdomar. Det är hormonellt. Det är lightprodukter (noll belägg btw). Det är ultraprocessad mat. 

Folk äter för mycket och för näringsfattig mat. Kalorier ut, kalorier in. Det är så basalt. Man skapar inte energi från ingenting. Det finns ingen hormon, genetiskt, medicinskt eller sjukdom som skapar energi från ingenting och ligger du på underskott så kommer du gå ner i vikt. Det är bara det att vi alla har olika förutsättningar och då gäller det att ha koll på dessa förutsättningar. Går du t.ex. på en medicin som påverkar ämnesomsättningen så får du kontrollera ditt intag av mat utifrån den förutsättningen. Och det gäller inte att bara kontrollera mängden kalorier utan även äta näringsrik mat som är bra för kroppen. 

Hett tips; David Harouns bok "Jag har testat allt: En guide till att tappa fett och forma kroppen". Informativ och pedagogisk bok som dessutom debunkar mycket av vad många influensers och "hälsocoachhumbugs" slänger ur sig.

Du blir inte fet av lightprodukter. Du blir inte fet av processad mat. Du blir inte fet av kolhydrater. Man blir fet av att äta för mycket, över ens energibehov och jag tror att om fler människor faktiskt ville bilda sig kunskap och förståelse för hur kroppen fungerar så skulle vi ha ett hälsosammare samhälle.
    Håller helt med. Precis som med alkoholism, det finns alltid något att peka på för att slippa axla ansvaret.
  • Anonym (Aaaa87)
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-21 10:02:09 följande:
    Nej som jag skrivit förut så är genetiken densamma. Men hade alla haft smalgenetik så hade den nya maten inte varit ett problem. 
    Kan du länka till lite forskning kring vad denna ?smalgenetik? innefattar?
  • Anonym (Svårare än så)

För att många klarar inte av att lägga om sina liv utan kämpar sig ner i vikt genom att lida igenom svältstunder, mat de ogillar, träningsrutiner de plågar sig själv igenom osv och börjar släppa på det gradvis när man känner att man nått sitt mål. Det kan också vara så att åldern gör det svårare att hålla vikten mot för hur det var innan osv. 

Jag tror inte normen när det kommer till viktnedgång är att man bara minskar sina portioner litegrann och rör lite mer och sen börjar gå ner i vikt trots att man är mätt och belåten och fortfarande kan äta gott. Viktnedgång är ofta svårare än så.

Sen har väldigt många idag hormonella sjukdomar eller mediciner som krävs för andra sjukdomar som påverkar vikten. Betydligt fler än förr. 

• Anonym (Opp i topp popp i topp)

20 cigarettpinnar och fet mat varje dag är ett måste annars mår man psykiskt dåligt

• Anonym (Frame)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 09:33:45 följande:
    Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag vet, provocerande rubrik. 

men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten. 

jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan. 

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt. 

jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier. 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

De allra flesta. De har mentala problem.
  • Anonym (SL)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-21 08:23:08 följande:
    Så genetiken har förändrats en massa på 50 år? Från en generation till en annan. Det är ett ganska extremt påstående
    Kolla in forskning om epigenetik så är påståendet inte så extremt.

Forskning visar att livsstilsval faktiskt kan påverka vårt DNA och inte bara på lång sikt utan på så kort sint som en generation till en annan...

www.lu.se/artikel/sa-paverkar-livsstilen-vara-gener
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?