Inlägg från: Anonym (H) |Visa alla inlägg
  • Anonym (H)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Det finns flera anledningar men bland annat att om man varit överviktig länge så vill kroppen alltid tillbaka till den gamla vikten så den motarbetar nedgången genom att producera mer av hormonet som gör att man känner hunger och mindre av hormonet som gör att man känner mättnad när man äter (leptin och ghrelin tror jag att de heter?). 

• Anonym (H)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-09-06 07:52:50 följande:

Det var nån som skrev att om kroppen vart uppe på en vikt vill den tillbaka dit för resten av livet. Det vet jag inte om jag ska tro på. Mån som vet mer om det? 

men enligt många låter det som att om man går ner 20-30 kg t.ex. måste Man ligga på gravt kaloriunderskott för resten av livet för att det ska vara hållbart. 

jag som skrev att jag åt mkt mer kalorier förr t.ex. jag har ett mindre behov i dag jämfört med förr. 

en som är van att äta mkt, är det bara en myt att magsäcken töjs hos dessa? för annars måste väl deras energibehov och magsäckar krympa som hos alla andra? Så varför måste dessa fortsätta sitt underskott för att som sagt BEHÅLLA vikten? Annars går dom upp allt igen. Varför inte bara äta det kroppen gör av med? Förutsatt att man räknar ut det??

Kanske inte hela livet, men det brukar åtminstone ta några år innan kroppen anpassat sig till den nya vikten (om man haft stor övervikt länge).

Det har inte att göra med magsäckens storlek utan det handlar om hormoner. När man gått ner många kilon ökar produktionen av leptin som gör att man känner mer hunger, och mängden ghrelin minskar, alltså det hormon som gör att man känner mättnad när man ätit. För varje kilo man går ner blir det som att kroppen vill ha 100 kcal mer per dag. 

Till det kan man lägga till att fettceller aldrig försvinner utan bara minskar i storlek när man går ner i vikt. Så den som en gång haft stor övervikt har alltid många fler fettceller (även om de blivit mindre). Och det gör det också lättare att gå upp i vikt igen. 

Googla gärna på setpoint, leptin och ghrelin om du vill veta mer :) 

Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?