Nässelfjärilen skrev 2024-07-20 20:23:59 följande:
100%
Jag förstår inte denna rädsla över att faktiskt se sanningen; Folk äter mer än vad de egentligen behöver och rör sig mycket mindre. Det är vad som har lett till dagens samhälle där vi i princip lever i en fetmaepedemi. Det ska hela tiden vara något annat som är orsaken, allt för att slippa ta ansvar. Det är genetik. Det är medicinskt. Det är sjukdomar. Det är hormonellt. Det är lightprodukter (noll belägg btw). Det är ultraprocessad mat.
Folk äter för mycket och för näringsfattig mat. Kalorier ut, kalorier in. Det är så basalt. Man skapar inte energi från ingenting. Det finns ingen hormon, genetiskt, medicinskt eller sjukdom som skapar energi från ingenting och ligger du på underskott så kommer du gå ner i vikt. Det är bara det att vi alla har olika förutsättningar och då gäller det att ha koll på dessa förutsättningar. Går du t.ex. på en medicin som påverkar ämnesomsättningen så får du kontrollera ditt intag av mat utifrån den förutsättningen. Och det gäller inte att bara kontrollera mängden kalorier utan även äta näringsrik mat som är bra för kroppen.
Hett tips; David Harouns bok "Jag har testat allt: En guide till att tappa fett och forma kroppen". Informativ och pedagogisk bok som dessutom debunkar mycket av vad många influensers och "hälsocoachhumbugs" slänger ur sig.
Du blir inte fet av lightprodukter. Du blir inte fet av processad mat. Du blir inte fet av kolhydrater. Man blir fet av att äta för mycket, över ens energibehov och jag tror att om fler människor faktiskt ville bilda sig kunskap och förståelse för hur kroppen fungerar så skulle vi ha ett hälsosammare samhälle.
Är ju rätt mycket skönare att kunna skylla på hormonell balans etc.
Jag som är väldigt vältränad (men äter väldigt rejäla portioner mat) får ofta höra att det är ?fel? på mig som inte går upp i vikt. Att jag har ?tur? osv osv.
bullshit. Jag har ingen jävla tur. Jag gymmar (styrka och cardio) 2 timmar om dagen 7 dagar i veckan. Tror fan att jag kan äta utan att bli tjock.
Det andra är att jag inte dricker alkhol annat än 3-4 ggr per år. Andra män i min ålder (40ish) tar gärna 4-5 bärs eller ett par glas vin 3 gånger i veckan utöver allt de äter. Gör enorm skillnad