Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-22 22:17:54 följande:
Min mans släkt är på det viset att allt äts upp om det finns. det verkar bottna i att mamman hade typ 9 syskon och som barn fick alla skynda sig att äta. lite Som min hund när vi hämtade henne, hon glufsade i sig allt på ett sätt jag aldrig sett en hund äta. ägarna måste ställt fram en som alla fick äta av, nåt jag inte visste
Själv är jag ensambarn och har alltid ätit sakta, i lugn och ro
ställer man fram en stor skål godis på bordet är den slut inom 10 min. En äter inte alls för så kan hon inte sluta. Lika bra att vara utan. Ungefär som med alkohol för vissa.
Anonym (Frame) skrev 2024-07-22 22:32:41 följande:
Man ska inte ha skräpmat hemma eftersom det ökar konsumtionen. Så hela familjen gynnas av det.
Visst, men för mig är det ett märkligt och faktiskt ouppfostrat beteende. Om man tex bakar så ska ju det finnas att ta fram när man vill ha det, eller om man köper hem glass eller något annat lite mer festligt, dessertost, godis, choklad, dricka, annat.
Kanske beror det mycket på hur man är uppväxt. Vi hade alltid allt möjligt hemma jämt men ingen tog bara för att det fanns. Jag skulle i alla fall få spel om barnen (eller vuxen) skulle äta upp saker bara för att det fanns hemma.