Inlägg från: Anonym (Frame) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Frame)

Har alla överviktiga sjukliga problem?

Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-20 09:33:45 följande:
    Har alla överviktiga sjukliga problem?

Jag vet, provocerande rubrik. 

men jag undrar varför så många överviktiga har så svårt att hålla vikten. 

jag har gått ner 20 kg detta år genom att tänka på kaloriintaget, jag har inte behövt gå hungrig heller. Gör t.ex. potatisgratäng med mjölk, äter mkt grönsaker, potatis. Äter inte en massa chips och godis men vid enstaka tillfällen så. Dricker alkohol som innan. 

Men till frågan, JA jag vet att att vissa har fysiska besvär av alla dess slag, problem med pcos,missbruk, underfunktion av sköldkörteln och en rad andra problem. 

men har man inte dessa problem fattar jag inte hur man kan kämpa sig ner i vikt för att sen gå upp allt igen. Om jag äter mkt en helg t.ex. får jag hålla igen kommande dagar. Hur svårt kan det vara? 

eller det kanske är så att nästan alla tjockisar har en enorm hunger sen även när som gått ner. Jag har t.ex. typ1 diabetes och insulinet gör att jag lättare läger på mig, så jag har inte heller det så enkelt. 

jag får lågt blodsocker så fort jag rör på mig mer eller mindre och måste äta både innan och efter. Vilket gör det svårt att håll vikten. Men då får man hitta alternativ som t.ex. apelsinjuice, då det innehåller få kalorier. 

varför går nästan alla upp efter att dom vart duktiga och gått ner? 

De allra flesta. De har mentala problem.
  • Anonym (Frame)
    Anonym (--) skrev 2024-07-21 16:08:23 följande:
    Det är det väl ingen som har sagt, SJÄLVKLART är det på en grundläggande nivå fråga om intag vs förbränning. Men om person X förbränner en ostmacka mer om dagen än person Y, gör det rätt stor skillnad totalt sett. Det tar inte på något sätt bort det personliga ansvaret, (som för många verkar väldigt viktigt att påpeka) men man har olika förutsättningar. Precis som med allt i livet.
    Inte särskilt stor skillnad. De som är överviktiga idag äter dåligt/för mycket och rör sig för lite. Det går inte att argumentera bort.

Att vi har lite olika förutsättningar är inte intressant.
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-21 16:02:55 följande:
    Nässelfjärilen skrev 2024-07-21 15:29:09 följande:
    De äter fortfarande inte mer än sitt energibehov. Går man inte upp eller ner i vikt så ligger man i balans. Sedan så har olika människor olika energibehov och även olik metabolism (men inte i den grad att man kan trycka vad som helst utan att gå upp i vikt).

Det är helt enkelt en myt. Skulle dessa människor, som säger sig kunna äta "vad som helst", föra en matdagbok under exempelvis en månads tid där man sedan räknade ut kalorierna så skulle man se att de inte åt mer än sitt energibehov. Kanske någon dag här eller där men då kompenserades det säker, omedvetet, någon annan dag. 

För du KAN inte äta mer än vad du förbrukar utan att gå upp i vikt. Vad menar du att dessa extra kalorier tagit vägen? 

Det är ju precis det jag säger. Man kan inte mäta energibehov/förbrukning med kalorier.

Sen kan man så klart inte äta vad som helst men en kalori för mig är inte samma sak som för dig. Oavsett hur mycket du hävdar det. Det är som att påstå att alla bilar drar lika mycket bränsle.
    Nässelfjäril en har rätt. De överviktiga är inte i balans. Att någon kan äta en macka per dag extra per dag spelar liksom ingen roll. Man går anpassa sig efter den man är.
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Abc) skrev 2024-07-21 16:46:04 följande:
    Det är ju min tes! Att man anpassar sig efter vem man är. Nässelfjäril är fokuserad på Att en kalori är samma för alla.
    En kalori in är samma för alla på så vis att det är en kalori in.

Vad är grejen egentligen? Man kollar av hur man lever och ser hur mycket man behöver äta och så gör man det.

Om man går upp i vikt behöver man äta mindre eller röra sig mer.
    Går man ner i vikt behöver man äta mer eller röra sig mindre.

Är någon överviktig så är det ett kvitto på att personen ätit för mycket, rört sig för lite eller båda delarna.
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Fråga från) skrev 2024-07-21 17:06:17 följande:

Kan ej citera men vad är felet men att vara lat då och älska mat? 

jag var det. Alla som är tjocka kan ju knappast ha besvär utan att man faktist låter sig bli tjock. 

det är dit jag vill komma. Varför kan man inte bara erkänna det? nej alltid måste det bero på något. Ändå ska man vara stolt över sin kropp, kan inte vara lätt att känna så när man aldrig kan tillåtas vara det utan nästan alla "skyller" på annat. 

Det är de som erkänner som är mentalt friska.

"Jag vet att jag äter för mycket och rör mig för lite. Därför är jag överviktig."

Detta är helt ok. Alla bestämmer över sin egen kropp.

Men i samma sekund som samma person börjar med ursäkter påverkar man också andras liv och då är det inte ok längre. 

En viktig orsak till att vi har stora fetma-problem är att samhället numera accepterar dessa ursäkter.
  • Anonym (Frame)
    Anonym (XX) skrev 2024-07-22 07:05:11 följande:

Titta på smala i din omgivning
     Där finns troligen en eller flera som vräker i sig onyttigheter och ändå är pinnsmal. Är du lika säker på att det handlar om kalorier och självkontroll i det fallet? Jag är tjock, men är "smal" jämfört med andra kvinnor i släkten. Vikt determineras till stor del av genetik. Sen kan man hantera sin genetik på olika sätt.

Hela poängen med kalorier är att 1 kalori är en kalori. Man kan leva på skräpmat och vara smal så länge man inte äter överdrivet mycket skräpmat.
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Aaaa87) skrev 2024-07-22 09:26:59 följande:
    Jag har aldrig någonsin träffar en människa som vräker i sig skräpmat utan att vara överviktig. Aldrig.

däremot flera som äter ohälsosamt men är smala. Poängen är att de äter LITE. Lilla menyn med vatten på Mcd är inte speciellt många kalorier. Tar man däremot den största menyn med stor läsk är man uppe och nosar på hela dagens energibehov på enkom den måltiden
    Big Mac med stor sockerdricka och stor pommes frites är faktiskt bara 1200 kalorier.

Så om man nu som många knappt äter frukost och tar en Big Mac meny till lunch så kan han fortfarande ta en pizza till kvällen och fortfarande vara i jämvikt. Om den personen rör sig mycket går han ner i vikt på den maten.

Så man kan äta rätt mycket skräpmat faktiskt utan att gå upp i vikt.

De som blir feta blir det oftast för att de äter 5-7 mål mat med kolhydrater främst kolhydrater per dag och samtidigt sitter mest still. Traditionell skräpmat är det rätt lätt att gå runt på och hålla jämvikt så länge man inte äter mellanmål. Särskilt om man lever hyffsat aktivt.
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Sara) skrev 2024-07-22 12:57:55 följande:
    Tror många snarare har problem åt det mentala och psykiska när det gäller viktproblem. Stressäter, tröstäter. Kanske någon psykisk ohälsa. Komplicerad relation till mat, kan vara tex pga uppväxt.
    Om man ser till de med fetma så ja, då är det bara mentala problem.

Att all glädje kommer från maten. Det är det de har.

Som med alla andra beroenden så är det en konsekvens av ett tomt liv.
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Jessica) skrev 2024-07-22 15:55:57 följande:

Skulle inte tro det är större skillnad mot smala. Bara för man är smal betyder det inte att man är hälsosam. 

Manär mer hälsosam.

Tvärtom mot dug är jag övertygad om att skillnaden i gemen är mycket större än man kan tro mellan någon som är smal och överviktig.
  • Anonym (Frame)
    Anonym (Sara) skrev 2024-07-22 16:18:52 följande:

Möjligt, men kan nog förekomma lite överallt i olika utsträckning. Har bekanta som är högst normalviktiga som definitivt har en märklig relation till mat. Lite åt ångest? 

En väninna som aldrig varit överviktig kan tex aldrig ha godsaker, chips eller kaffebröd och liknande hemma. Hon äter upp det. Allt. Så någon sorts hetsätning light, hon kräks alltså inte upp det, men kan inte bara låta det vara.

Låter snarare som en person som har hög aptit men anpassat sitt sätt att leva.

Personen hade som så många andra överviktiga kunnat säga att "jag är överviktig för att jag har så hög aptit. Det är inget jag kan göra."
Svar på tråden Har alla överviktiga sjukliga problem?