• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Kvittning

Oavsett vad som händer så kommer väl era syskonrelationer att bli förstörda i och med detta så det är väl lika bra att du kräver din rätt, men gör det på ett schysst sätt (vilket du redan verkar planerat för).

Säg att alla barnbarn förtjänar att ärva och att du därför kommer kräva din rätt för deras skull.  Men att du också ser att din mammas vilja var att barnbarnet skulle ha stugan så du kommer inte vidta några åtgärder som gör att hon tvingas att sälja den. Så antingen är du en delägare till din del tills hon säljer, betalar din del av underhåll och kostnader och får din del av ev intäkter från uthyrning samt om den inte hyrs ut spenderar en vecka varje sommar där tillsammans med dina barn.

Och om hon vill sälja så köper du ut övriga och följer din mammas vilja att den ska stanna i släkten. Och om det visar sig att du inte har råd så får den säljas på öppna marknaden och att du då tar din del vid försäljning. 

Och att det sedan är upp till andra syskonet som inte skulle få något hur hon vill göra med sin del. 

• Anonym (Mily)
    Cathariiina skrev 2024-06-16 07:49:25 följande:
    Fast någon sådan regel eller praxis existerar inte, att testatorn måste berätta för alla vilka som ska få ärva, och vilka summor, i förväg. Detta har i alla tider kommit som en överraskning - positiv eller negativ - vid testamentsöppningen.

Det är rätt naturligt egentligen: så länge som folk tror att de ska få ärva, så är de snälla och hjälpsamma mot den gamle. Får de veta att de inte ska få ärva något, så är det ofta slut med det. Och nu låter jag cynisk, men detta är tyvärr ett spel som ofta spelas mellan gamla människor och deras anhöriga, eftersom de förra är så beroende av de senare under de sista levnadsåren. 

Vissa gamla människor vill också medvetet ge sina bortskämda anhöriga en läxa - även om de inte kan vara med och titta på (eller så tänker de att de kanske kommer att kunna det, det vet man ju inte). De gamla VET att släktingarna bara har sprungit hemma hos honom och hjälpt till med saker med tanken på arvet, att omtanken inte varit äkta. Och så får de höra på testamentsöppningen att han lämnat hela kvarlåtenskapen till Konservburksmuset i Fagersta!   // Skrattande
    Vad har du för bild av familjer egentligen?

Jag har vetat om flera testamenten där jag är en av dem som ska få ärva och det har givetvis inte förändrat någonting i min släkt/familj.

Det har inte varit några konstigheter eller överraskningar och har sett testamenten när personerna varit och är vid liv.
  • Anonym (money)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-16 07:22:00 följande:
    Bra sammanfattning.
    Jag har fem barn, alla pojkar. Vårt tredje syskon har inga biologiska barn men är bonusförälder. 

Värderingen av sommarstugan gjordes av mäklare nu efter mammas bortgång. Det var mitt krav att det skulle göras. Jag kan inte veta säkert men jag har en aning om att mamma inte visste vad stugan var värd. Det var aldrig något hon talade om. Hon hade i sin tur ärvt den av sina föräldrar. Vår far gick bort i en olycka när vi syskon var små barn. 
    Jag har nu sett vad liknande hus säljs för i området och det har i år varit från 2,7 till 3,3 milj. Många har dem som året runt boende, det är i egentlig mening ingen stuga även om vi alltid kallat den det. 

Det kom som en förvåning för alla att mamma valt att göra så här. Ingen visste. Testamentet var skrivet för 7 år sedan när dotterdottern var 10 år. Inget speciellt hade hänt då inom vår familj vad jag vet. 
    Ju mer du skriver desto tydligare att du ska kräva din laglott. Du har fem barn som du ansvarar för.

Mammas "testamente" är alltså sju år gammalt och skrevs till förmån för en tio-årig flicka. För sju år sedan.

Det är fullständigt ogenomtänkt och garanterat inte hennes "sista vilja". Mycket händer och sker på sju år och vad hade hänt om flickan fått ett syskon?!

Storasyster ärver 2,5 miljon och lillasyster/lillebror ingenting?

Det enda genomtänkta verkar vara att mamma ville att stugan skulle vara kvar i släkten.

-

Det finns mängder med sätt detta kan sluta på som alla involverar att flickan får en skitstor hög med pengar för sina "studier" - flickans mamman lär säkert vilja ha en del av dem - och att dina barn får ut det som de har juridisk rätt till.

Du kan ta över stugan till värderat pris. Minus din laglott.

Du kan kräva att dödsboet säljer stugan och sedan tar du ut din laglott av vinsten.

Du kan säga åt din syster och din systerdotter att du vill ha ut din laglott på värderingen.

Det första är nog det som verkligen ligger närmast er mammas "sista vilja". Flickan får pengar. Stugan blir kvar.

Men i vilket fall. Du är ansvarig för dina barn och behöver inte skämmas för att du gör det bästa för dem.

-

Vill du kompromissa så kan du ta över stugan utan att räkna av din laglott. Stugan kommer att stiga i värde. Då kan du "ta igen" den laglott du förlorar nu och du och din familj har ett släktställe att vara på.
  • Anonym (GG)

Begär jämkning av testamentet och begär arvslott efter din far och laglott efter din mor. Hon kan inte testamentera bort hans del. Din fars del var antagligen hälften av boet, så du ska ha en tredjedel av 1.25m plus en sjättedel av 1.25m. Runt 600k som kommer dina barn till nytta någon gång. 

• Anonym (Kalla)
    Anonym (GG) skrev 2024-06-16 10:59:03 följande:

Begär jämkning av testamentet och begär arvslott efter din far och laglott efter din mor. Hon kan inte testamentera bort hans del. Din fars del var antagligen hälften av boet, så du ska ha en tredjedel av 1.25m plus en sjättedel av 1.25m. Runt 600k som kommer dina barn till nytta någon gång. 

Fast så fungerar det väl inte? De kan inte ärva sin far, deras mamma gjorde det och hon har all rätt att göra vad hon vill med de pengarna. Det TS och hennes syskon kan ärva nu är det som mamman lämnar efter sig. 
  • Anonym (GG)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-16 11:07:28 följande:
    Fast så fungerar det väl inte? De kan inte ärva sin far, deras mamma gjorde det och hon har all rätt att göra vad hon vill med de pengarna. Det TS och hennes syskon kan ärva nu är det som mamman lämnar efter sig. 

Jo så fungerar det.

Efterarv får inte testamenteras bort. 
    En make ärver en annan makes kvarlåtenskap med fri förfoganderätt enligt 3 kap 1§ ÄB. Det innebär att den efterlevande maken får endast använda sig av arvet tills den maken eventuellt går bort. Dock får maken inte bestämma över efterarvet genom testamente. Kort och gott så kan det sägas att efterarvet från din mor inte testamenteras bort av din far

https://lawline.se/answers/kan-man-testamentera-bort-efterarv

• Anonym (Zxcv)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-16 11:07:28 följande:
    Änkan kan inte testamentera bort efterarvet efter sin make utan det ärver hans arvingar. Läs på om efterarv.

Sen kan TS mamma ha ägt stugan som enskild egendom. Då får hon testamentera bort den som hon vill. Tror inte TS har kommenterat om hennes föräldrar var gifta eller om stugan var mammans  enskild egendom.
  • Hermis123

Ta det som är ditt, gör det för dina barn! Det Är svåra tider nu med inflation och dyra bostadsmarknader osv. Du är ju dum om du inte tar det du har rätt till! 
    skit i vad dina syskon tycker, bryter dom  kontakten med dig för de, sår det inga syskon som du kan förlita på dig i en svår situation ändå och då är det ännu viktigare tar det som tillhör dig ändå för din och dina barns säkerhet. 
    Sen vad dina mammas sista vilja var? skit i den. Hon valda att skaffa dig och har ett ansvar mot dig trots att du är vuxen. Det är därför man har laglotten i slutändan!

• EpicF
    Cathariiina skrev 2024-06-15 21:09:56 följande:
    Det är inte irrationellt eller bråkigt att följa en avlidens sista vilja, att låta det bli så. Ni har så konstiga åsikter här en del av er... liksom tvärtom-världen mot den jag lever i.
    Så du tycker det är konstigt att man vill ha sin rättmätiga laglott? 

Det är faktiskt en helt normal åsikt att vilja det. 
  • EpicF
    Anonym (money) skrev 2024-06-15 21:29:42 följande:
    Vinsten är strax under en halv miljon till TS barn och skadan är redan skedd eftersom TS syskon utövar känslomässig utpressning på TS att låta hennes barn gå miste om den där knappa halvmiljonen.

Insatsen är alltså i princip noll och vinsten på en knapp halv miljon garanterad.
    Nja, vinsten är strax under en halv miljon till ts. Inte hennes barn. De får vackert vänta tills ts går bort och kanske har pengar de kan ärva.

Men jag håller med dig i övrigt. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös