Anonym (Dotter) skrev 2024-06-16 07:22:00 följande:
Bra sammanfattning.
Jag har fem barn, alla pojkar. Vårt tredje syskon har inga biologiska barn men är bonusförälder.
Värderingen av sommarstugan gjordes av mäklare nu efter mammas bortgång. Det var mitt krav att det skulle göras. Jag kan inte veta säkert men jag har en aning om att mamma inte visste vad stugan var värd. Det var aldrig något hon talade om. Hon hade i sin tur ärvt den av sina föräldrar. Vår far gick bort i en olycka när vi syskon var små barn.
Jag har nu sett vad liknande hus säljs för i området och det har i år varit från 2,7 till 3,3 milj. Många har dem som året runt boende, det är i egentlig mening ingen stuga även om vi alltid kallat den det.
Det kom som en förvåning för alla att mamma valt att göra så här. Ingen visste. Testamentet var skrivet för 7 år sedan när dotterdottern var 10 år. Inget speciellt hade hänt då inom vår familj vad jag vet.
Ju mer du skriver desto tydligare att du ska kräva din laglott. Du har fem barn som du ansvarar för.
Mammas "testamente" är alltså sju år gammalt och skrevs till förmån för en tio-årig flicka. För sju år sedan.
Det är fullständigt ogenomtänkt och garanterat inte hennes "sista vilja". Mycket händer och sker på sju år och vad hade hänt om flickan fått ett syskon?!
Storasyster ärver 2,5 miljon och lillasyster/lillebror ingenting?
Det enda genomtänkta verkar vara att mamma ville att stugan skulle vara kvar i släkten.
-
Det finns mängder med sätt detta kan sluta på som alla involverar att flickan får en skitstor hög med pengar för sina "studier" - flickans mamman lär säkert vilja ha en del av dem - och att dina barn får ut det som de har juridisk rätt till.
Du kan ta över stugan till värderat pris. Minus din laglott.
Du kan kräva att dödsboet säljer stugan och sedan tar du ut din laglott av vinsten.
Du kan säga åt din syster och din systerdotter att du vill ha ut din laglott på värderingen.
Det första är nog det som verkligen ligger närmast er mammas "sista vilja". Flickan får pengar. Stugan blir kvar.
Men i vilket fall. Du är ansvarig för dina barn och behöver inte skämmas för att du gör det bästa för dem.
-
Vill du kompromissa så kan du ta över stugan utan att räkna av din laglott. Stugan kommer att stiga i värde. Då kan du "ta igen" den laglott du förlorar nu och du och din familj har ett släktställe att vara på.