Anonya skrev 2024-06-16 00:43:10 följande:
Jag tror många missat en viktig sak här: Mamman hade i testamentet skrivit att hon önskade att systerdottern vårdar trädgården, men att hon kan göra sig av med möblerna. (inlägg 66)
Mamman tog alltså för givet att dotterdottern behåller stugan och tar hand om den. Hade hon vetat att stugan troligen blir såld genast och att dotterdottern istället ensam ärver 2,5 miljoner är det inte alls säkert eller ens troligt att hon testamenterat den till henne.
Stugan har varit uthyrd 10-12 år, så dotterdottern har inte starka band till den. Om hon är helt inne på att genast sälja den trots mormors önskan vet vi inte. Hon är inte myndig och troligen bor hon hos och försörjs av sin mamma. Det är inte lätt då att motsäga sig försäljning.
TS syster ärver visserligen inte själv något, men hennes dotter massor. Systern verkar ha dålig ekonomi och inte alltid tagit ansvar för den och gjort de bästa valen i livet. Hon kommer att kunna spara massor av pengar, för hon kan stå för mat och husrum för dottern och ge henne studiebidraget men låta dottern stå för allt annat. Bor dottern kvar efter gymnasiet kan hon betala mycket hemma. Ingen hjälp behöver ges till dottern då hon börjar studera och flyttar hemifrån osv. Hon kanske också räknar med att dottern kommer hjälpa sin gamla mamma ekonomiskt en hel del.
Självklart har jag ingen aning om det skulle bli så, men möjligt är det.
TS syster har uppenbarligen inte fler barn, för då skulle hon inte tycka att det var okej. De övriga fem barnbarnen är kanske alla TS barn. Det tredje syskonet blir alltså själv utan arv, men behöver inte tänka på sina barn.
TS skrev också att dotterdottern är enda flickan och att TS mamma tyckt att det var stökigt med killarna. Kanske hade mamman en flicka i en familj och fem killar i den andra. Då är det naturligt att hon fick en närmare relation till flickan då där fanns ett bar istället för fem och hon tex kunde vara barnvakt till flickan och ta med henne spå saker, men inte orkade med flera livliga killar på en gång. Var hon gammal och dålig var det mer trolig och ännu mer om hon helt enkelt föredrog lugna flickor och deras lekar och intressen. Avstånd vet vi heller inget om.
Att mamman testamenterade stugan till dotterdottern tycker jag är olyckligt, för det bäddar för konflikter mellan barn och barnbarn. Dessutom kommer alltså stugan inte att stanna i släkten som hon hoppades. Att ts vill ha sin laglott är inte konstigt.
Vilken jobbig situation, TS. Hoppas det löser sig så bra som bara möjligt.
Bra sammanfattning.
Jag har fem barn, alla pojkar. Vårt tredje syskon har inga biologiska barn men är bonusförälder.
Värderingen av sommarstugan gjordes av mäklare nu efter mammas bortgång. Det var mitt krav att det skulle göras. Jag kan inte veta säkert men jag har en aning om att mamma inte visste vad stugan var värd. Det var aldrig något hon talade om. Hon hade i sin tur ärvt den av sina föräldrar. Vår far gick bort i en olycka när vi syskon var små barn.
Jag har nu sett vad liknande hus säljs för i området och det har i år varit från 2,7 till 3,3 milj. Många har dem som året runt boende, det är i egentlig mening ingen stuga även om vi alltid kallat den det.
Det kom som en förvåning för alla att mamma valt att göra så här. Ingen visste. Testamentet var skrivet för 7 år sedan när dotterdottern var 10 år. Inget speciellt hade hänt då inom vår familj vad jag vet.