• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Karin414

Förstår din frustration och att det känns orättvist. Jag trodde att man som barn alltid hade rätt till sin laglott oavsett vad ett testamente säger. Kanske ska kolla upp det med en jurist?

• Anonym (Kalla)

Det går nog att överklaga, så att du får din laglott i alla fall. Det kan räknas som förskott på arv när man ger bort stora belopp till bröstarvingar under sin livstid. 

Finns något dokument som styrker att det är en gåva?

• Anonym (Dotter)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 11:07:43 följande:

Det går nog att överklaga, så att du får din laglott i alla fall. Det kan räknas som förskott på arv när man ger bort stora belopp till bröstarvingar under sin livstid. 

Mamma hade skrivit ett handskrivet papper där det står att systerns dotter ska ärva stugan. Bevittnat av hennes två vänner. 
  • Anonym (Mily)

Ni är 4 syskon och er mamma hade en sommarstuga värd 2,5 miljoner?

Då ska ni syskon dela på 50% av stugans värde, som är er laglott. Det blir 1 250 000 kr som ni syskon ska dela på vilket blir 312 500 kr var.

Säg åt er syster att ni ska ha dessa pengar. Hon kan ta lån och köpa ut era andelar ur stugan. Om hon inte kan det får stugan säljas.

50% av arvet har din mamma rätt att göra vad hon vill med, även om bara ett barnbarn fick ta del av det så bråka inte om det, även om det förstås är tråkigt att din mamma gjorde så.

• Anonym (Mily)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:12:27 följande:
    Mamma hade skrivit ett handskrivet papper där det står att systerns dotter ska ärva stugan. Bevittnat av hennes två vänner. 
    Inga papper står över lagen om laglotten.
  • Anonym (Karin)

Börja med att lägga ilskan på rätt ställe. Kom ihåg att det var er mamma som valde att göra så här. Det är inte din syster och hennes dotters fel. 

Jag förstår inte hur man som förälder kan göra som din mamma - hon har satt er alla i en gräslig situation. 

Det jag funderar på är om det går att skriva avtal om att om systerdottern säljer stugan så ska ni få ut er laglott i pengar. Men det är bara en tanke, inget jag vet något om hur det funkar. 

• Anonym (Kalla)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 11:07:43 följande:

Får rätta mig, läste lite fort. Om det är i ett testamente hon gett henne stugan, så ska du så klart överklaga, du har rätt till din laglott, det har man alltid. Jag trodde hon fick stugan som gåva innan din mamma gick bort. 
  • Anonym (Mily)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:12:27 följande:
    Man kan nog inte skriva testamente på det sättet men oavsett så gäller er laglott . Vem gjorde bouppteckningen?
  • Anonym (D)
    Karin414 skrev 2024-06-15 11:05:35 följande:

Förstår din frustration och att det känns orättvist. Jag trodde att man som barn alltid hade rätt till sin laglott oavsett vad ett testamente säger. Kanske ska kolla upp det med en jurist?

Ja, TS har rätt till sin laglott men hennes problem är ju att syskonen kommer att bli arga på henne om hon kräver att få den. 

Det är ju inte som att en tonåring lätt pungar ut 400 000 för att köpa ut moster ur huset.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:12:49 följande:

Ni är 4 syskon och er mamma hade en sommarstuga värd 2,5 miljoner?

Då ska ni syskon dela på 50% av stugans värde, som är er laglott. Det blir 1 250 000 kr som ni syskon ska dela på vilket blir 312 500 kr var.

Säg åt er syster att ni ska ha dessa pengar. Hon kan ta lån och köpa ut era andelar ur stugan. Om hon inte kan det får stugan säljas.

50% av arvet har din mamma rätt att göra vad hon vill med, även om bara ett barnbarn fick ta del av det så bråka inte om det, även om det förstås är tråkigt att din mamma gjorde så.

Det är systerns 17-åriga dotter som ärvt. Hon har inte ekonomi att lösa ut oss och kan inte ta lån. Hennes mamma vill inte att vi gör på annat sätt än att låta det vara. Hon har heller inte pengar och kan ej ta lån på grund av omständigheter hon satt sig i. Hon levde i stort sett på vår mors pension. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös