Inlägg från: Anonym (Kalla) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Kalla)

Mamma gjorde mig arvslös

Det går nog att överklaga, så att du får din laglott i alla fall. Det kan räknas som förskott på arv när man ger bort stora belopp till bröstarvingar under sin livstid. 

Finns något dokument som styrker att det är en gåva?

• Anonym (Kalla)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 11:07:43 följande:

Det går nog att överklaga, så att du får din laglott i alla fall. Det kan räknas som förskott på arv när man ger bort stora belopp till bröstarvingar under sin livstid. 

Finns något dokument som styrker att det är en gåva?

Får rätta mig, läste lite fort. Om det är i ett testamente hon gett henne stugan, så ska du så klart överklaga, du har rätt till din laglott, det har man alltid. Jag trodde hon fick stugan som gåva innan din mamma gick bort. 
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 13:29:22 följande:
    Som jag skrev - vem som helst fattat det. Att man har rätt enligt lag. Men varför vill man ha något som ens döda mamma inte ville att man skulle ha var ju frågan.

För att man tycker att det ska vara rättvist mellan syskon och barnbarn. För att man inte står bakom att en förälder favoriserar ett barnbarn. Att man visar sina egna barn att man står upp för rättvisa i familjen. 

Nu kommer ju detta barnbarn ändå att favoriseras, och det blir ju det eftermäle TS mamma lämnar efter sig, att hon inte behandlat sina barn och barnbarn rättvist. 

• Anonym (Kalla)
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 13:42:55 följande:
    Hm.. lär hellre mina barn att människor som inte älskar mig eller behandlar mig rättvist ska man välja bort. Även om det är familj. 

Detta blir ju påtvingad rättvisa. Både TS och ts barn får något som mormor inte ville ge dom. 
    Spelar ju ingen roll, om de vill ha pengarna. Varför ska de ta hänsyn till henne, när hon inte tar hänsyn till dom? Hon startar detta genom att göra sina barn arvlösa, och de svarar med att kräva sin laglott.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 14:01:25 följande:
    Det är ju inte hänsyn till henne utan sin egna självrespekt.
    Och det bedömer TS själva, huruvida det påverkar hennes självrespekt. TS vill nog att hennes barn ska behandlas lika, och då står hon upp för den åsikten om hon kräver sin laglott. 
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Hut, hyfs och hållning) skrev 2024-06-15 19:36:23 följande:
    Nej, men det finns - tro det eller ej- de som respekterar sin förälders vilja även om de inte själva får fördel av den.

Det är i den situationen man får veta vad man är gjord av.

Jag anser inte att en förälder som gör sådan skillnad på sina barn och barn förtjänar att respekteras. 

• Anonym (Kalla)
    Anonym (GG) skrev 2024-06-16 10:59:03 följande:

Begär jämkning av testamentet och begär arvslott efter din far och laglott efter din mor. Hon kan inte testamentera bort hans del. Din fars del var antagligen hälften av boet, så du ska ha en tredjedel av 1.25m plus en sjättedel av 1.25m. Runt 600k som kommer dina barn till nytta någon gång. 

Fast så fungerar det väl inte? De kan inte ärva sin far, deras mamma gjorde det och hon har all rätt att göra vad hon vill med de pengarna. Det TS och hennes syskon kan ärva nu är det som mamman lämnar efter sig. 
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Zxcv) skrev 2024-06-16 14:53:27 följande:
    Inte till makens del av boet. Det ärver barnen till maken när änkan går bort. Läs på - efterarv, fri förfoganderätt. Änkan har fri förfoganderätt men hon kan inte testamentera bort makens del hur som helst.
    Men hon får göra vad hon vill med arvet. T ex skänka bort pengarna innan hon dör. 
  • Anonym (Kalla)
    Cathariiina skrev 2024-06-16 15:58:15 följande:
    Jag anser ju då att det är oerhört viktigt att det sista testamentet som finns, och som är lagenligt undertecknat av testatorn och två vittnen - gäller. Och respekteras. Annars försvinner ju hela rättssäkerheten kring testamenten:

"Ja faster Eva testamenterade visserligen sin förmögenhet till ett hem för herrelösa hundar, men det var för åtta år sedan hon skrev den "lappen". För ett år sedan morrade en hund åt henne, och sedan dess hatar hon hundar, så jag VET att hon EGENTLIGEN inte ville att några hundar skulle få glädje av hennes pengar när hon dog. Hon ville att JAG skulle ärva allting, hon kom sig bara aldrig för att ändra testamentet". Tomte Tomte Tomte

...och att TS' mor inte nämnde laglottsrätten, behöver inte betyda att hon inte kände till den. Hon ville kanske bara inte att den skulle gälla, och hoppades att hennes arvingar skulle respektera att detta var hennes vilja. Man måste ju inte roffa åt sig bara för att man kan. 

...fast visst är det bäst och säkrast att skriva in en fras som "jag är medveten om att jag med detta testamente kringgår Lotta Johanssons och Lena Bergströms (mina döttrar) laglottsrätt, men jag har mina skäl till att göra så, och jag utgår ifrån att det kommer att respekteras". I det läget. Så kan ingen hävda något sådant där.
    Spelar ingen roll. Lagen går före den dödes önskemål. Så är lagen skriven och så gäller den. Halva arvet är laglotten.  Resten får man göra vad man vill med. Önska går jättebra, men håller inte rättsligt. 
  • Anonym (Kalla)
    Cathariiina skrev 2024-06-18 09:02:53 följande:
    Förlåt! Det var inte du som skrev det, det var Xenia:
    XENIA SKREV 2024-06-17 12:13:44 FÖLJANDE:
    Klart att det är moraliskt fel. Alla 6 barnbarnen är lika mycket barnbarn. Och det är inte som att 17-åringen tagit hand om sin mormor så att hon skulle ha någon moralisk rätt till pengarna. Tvärtom hade ju de tre systrarna alla tre tagit hand om mormor, men det brydde sig inte mormor om.

Att föräldrar har skyldgheter mot alla sina barn (de har inte bett att bli födda) är just lagen om laglott ett bevis på.

Dessutom hade inte mormor "slitit ihop" några pengar utan ärvt stugan från sina föräldrar.
    Det är ju du som missuppfattat. Hon pratar om det tråden handlar om, dvs det finns ett arv, och att föräldern då har skyldighet mot alla sina barn. 
  • Anonym (Kalla)
    Cathariiina skrev 2024-06-18 09:13:20 följande:
    I så fall borde föräldern även ha en skyldighet att spara ihop ett visst belopp, så att det ska finnas något för barnen att ärva. Vad är skillnaden mellan att leva upp alla sina pengar medan man lever, och att testamentera dem till någon annan än sina barn när man är död? Resultatet för barnen blir ju samma ändå: noll kronor i arv.

Så DET argumentet ("SKYLDIGHET mot sina barn") tycker jag inte håller. Man har bara skyldighet att ge sina barn av sina pengar tills de fyller 18, eller allra senast tills de fyller 21 under vissa omständigheter. 
    Du verkar ha svårt för att skilja olika saker åt. Så länge man lever gör man vad man vill med sina pengar (med begränsningar när det gäller bröstarvingar).
    När man dött finns det lagar som reglerar det eventuella arvet. 
    Många anser att sätter man barn till världen så behandlar man dessa barn på samma rättvisa sätt, man gör inte skillnad. Och det har stöd i lagen. 

Så det du skriver stämmer inte. Enligt lag har man skyldighet att dela sitt arv (minst 50%) lika mellan barnen om barnen vill ha det så. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös