• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Studentpappa

Att syskonet har varit en parasit på din mamma redan hade definitivt ökat min vilja att kräva ut laglotten. Hon har ju redan fått rätt mycket pengar får man anta.

Ride it like you stole it
  • Anonym (Mily)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:37:08 följande:
    Det är bara jag som uttrycker att jag vill ha ut min del och det tycker övriga är egoistiskt, att jag är avundsjuk, inte unnar henne arvet, aldrig har brytt mig om stugan mm Det är nere på pajkastningsnivå. 
    De andra kan ju avstå sina laglotter och hjälpa till att köpa ut dig då? Det blir ju väldigt mycket pengar kvar till flickan ändå.
  • Anonym (Dotter)
    Studentpappa skrev 2024-06-15 11:42:52 följande:

Att syskonet har varit en parasit på din mamma redan hade definitivt ökat min vilja att kräva ut laglotten. Hon har ju redan fått rätt mycket pengar får man anta.

Ja, så är det. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:43:38 följande:
    De andra kan ju avstå sina laglotter och hjälpa till att köpa ut dig då? Det blir ju väldigt mycket pengar kvar till flickan ändå.
    Det problematiska är att jag är den enda med ordnad ekonomi, som har studerat, ett rel välbetalt arbete och sparade pengar. Det sticker i deras ögon, har alltid gjort. Och nu vill jag ha ännu mer.... 
  • Anonym (Mily)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:46:43 följande:
    Det problematiska är att jag är den enda med ordnad ekonomi, som har studerat, ett rel välbetalt arbete och sparade pengar. Det sticker i deras ögon, har alltid gjort. Och nu vill jag ha ännu mer.... 
    Strunta i dem om ni ändå inte har bra kontakt.
    Ta ut din laglott och ge pengarna till dina barn, så hade jag gjort!
  • Anonym (Di)

Har aldrig förstått sånt här. Varför VILL man ha något som din mamma inte ville ge dig?

• Anonym (D)

Nu när jag läst mer om hur relationerna är inom familjen så känns det tveksamt om de någonsin kommer att bli bra, oavsett vad du väljer att göra.

Er mamma har aktivt favoriserat en och på så vis splittrat syskonskaran. Jag tror aldrig att era relationer kommer att läka om inte din syster får någon form av uppenbarelse och inser hur er mammas beteende upplevdes ur ditt perspektiv. 

• Jårdi

Tycker du ska lägga fokus på dina barn ts och vad de i sin tur går miste om ifall du avstår att kräva din laglott. Det kommer ju i förlängningen ge dem ett bättre arv och tillgångar. När din syster klankar ner på dig så informera dem om detta? Så flyttas fokus från att du skulle vara girig vilket du verkligen inte är. Säg att du vill värna er relation men också ta del av det du har rätt till, så får de göra valet kring hur er kontakt blir framöver. Då har du varit den vuxne i rummet. Jag tycker din syster låter otroligt ego.

• Anonym (Mily)
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 12:07:24 följande:

Har aldrig förstått sånt här. Varför VILL man ha något som din mamma inte ville ge dig?

Varför skulle man inte kunna vilja ha något om man hela tiden känner att en själv men framför allt ens barn blivit åsidosatta?
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 12:07:24 följande:

För att man är avundsjuk och girig. Dessutom är det helt galet att ts ungar kommer avsäga kontakten med sin kusin pga detta. Troligen enbart pga ts sk*tsnack om sin systerdotter och syster.

Ts behöver inte ens pengarna men det gör systerdottern.
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös