• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Xenia
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:37:08 följande:
    Det är bara jag som uttrycker att jag vill ha ut min del och det tycker övriga är egoistiskt, att jag är avundsjuk, inte unnar henne arvet, aldrig har brytt mig om stugan mm Det är nere på pajkastningsnivå. 
    Men vad konstiga dina syskon är! Unnar de inte sina egna barn att få lite extra pengar? Det är ju 6 barnbarn och bara ett som får något. Och det är deras föräldrar helt nöjda med. Allt för att slippa "bråka", dvs kräva sin laglott.

Om dina släktingar fortsätter att vara arga på dig för att du kräver din (och ditt barns) rätt, ja då får de vara det. Betyder systern vars barn skulle få ärva allt, mer än du? Då är det de som väljer bort dig, och då tycker jag du kan strunta i dem.
  • Xenia
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-06-15 12:20:25 följande:
    För att man är avundsjuk och girig. Dessutom är det helt galet att ts ungar kommer avsäga kontakten med sin kusin pga detta. Troligen enbart pga ts sk*tsnack om sin systerdotter och syster.

Ts behöver inte ens pengarna men det gör systerdottern.
    Det är i så fall systern som är girig som vill lägga beslag på hela arvet för sin dotters räkning.

Alla behöver pengar, särskilt ungdomar som ska skaffa sig egen bostad. Det är ju inte som att systerdottern blir utan, tvärtom får hon ju 50% av arvet. Då tycker jag det är girigt att inte unna övriga barn (och barnbarn) att få dela på resterande 50%.
  • Xenia
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:46:43 följande:
    Det problematiska är att jag är den enda med ordnad ekonomi, som har studerat, ett rel välbetalt arbete och sparade pengar. Det sticker i deras ögon, har alltid gjort. Och nu vill jag ha ännu mer.... 
    Du vill ju bara ha din rättmätiga laglott! Dina syskon kan ju också kräva sin laglott. Det är inte du som roffar åt dig, det är de som är lata/fega/whatever om de struntar i sin laglott.

Kräv din (och dina barns) rätt och strunta i dina avundsjuka syskon.
  • Xenia
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 12:07:24 följande:

Har aldrig förstått sånt här. Varför VILL man ha något som din mamma inte ville ge dig?

Konstig fråga. Alla fyra syskon är lika mycket barn till sin mamma. Varför ska en del (och deras barn) bli utan och bara ett barnbarn få allt? Jätteorättvist tycker jag.

Varifrån kommer mammans pengar? Har hon ärft en del av sin make? Ville han också favorisera ett enda barnbarn på de andra bekostnad?

Mamman var orättvis när hon levde och nu fortsätter orättvisan efter hennes död.
  • Anonym (Inez)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 12:59:33 följande:
    Vi är tre syskon.
    Som jag tänker så kommer jag inte själv strida utan låta det vara som det är. Vill inte börja ett krig. Relationen med mina syskon kommer nog ebba ut nu när vår mor är borta. 
    Men om ni ändå inte har en bra relation och du är beredd att låta den "ebba ut".
    Då ska du väl verkligen se till att få det du har rätt till innan?

Jag tycker det är otroligt oproffsigt av juristen som var med vid bodelning att säga att jag testamentet är giltigt och resten får ni lösa.  Det minsta man skulle begära är att hen hade förklarat vad lagar och regler säger,  utöver att det finns ett giltigt testamente. Medan ni alla var samlade. Så behövde inget bli färgat av känslor eller bli hörsägen för alla hade fått samma information vid samma tillfälle. 
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-15 13:43:28 följande:
    Fast det är ingen självklarhet, i de allra flesta länder på jorden testamenterar folk de pengar som de själva slitit ihop till vem de vill. Jag ser inte självklarheten i att barnen måste få mera av föräldrarna när de (barnen) är vuxna och bör kunna försörja sig själva. Nu när vi är med i EU finns också möjligheten att bosätta sig i ett annat EU-land, som inte har laglottsrätt, t.ex. Spanien eller Storbritannien, och skriva i sitt testamente att spansk, brittisk, whatever lag ska gälla. Då kommer man runt laglottsrätten. 

Tänk t.ex. ett fall där det vuxna barnet är missbrukare, och föräldrarna vet att barnet kommer att köpa droger för hela slanten när han eller hon kommer åt arvet, och förmodligen ha ihjäl sig. Eller om ett av barnen varit grovt otacksamt mot sina föräldrar, medan de andra syskonen hjälpt föräldrarna jättemycket på deras ålderdom.  

Sedan kan det finnas andra paragrafer, även i andra länder, som handlar om t.ex. ett gods som har gått från far till son i många generationer, att det inte får testamenteras bort ur släkten. DET är en annan sak, för då är det ju inte fadern som själv har slitit ihop till godset, utan han har enbart förvaltat det, enligt de regler som hans anfader, eller kungen denne förlänades egendomen av, en gång i tiden satte upp. Men nu är vi långt ifrån TS' fall.
    Jag tycker den svenska laglotten är bra. Just för att en förälder inte ska kunna hota sina barn "Gör som jag vill, annars gör jag dig arvlös!"

Det kan också vara så att en "hjälpsam" granne eller en solochvårare nästlar sig in hos föräldern som då både skänker bort pengar och testamenterar allt till grannen/solochvåraren. Då är det bra att laglotten finns för barnen.

Och vet vi att mamman hade "slitit ihop" sina pengar själv? Hon kan ha ärft dem från sina föräldrar eller sin make. Det är inte säkert att de gillat att hon gett allt till ett barnbarn och inget till de 5 andra.
  • Xenia
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 14:56:58 följande:
    Fast TS barn är väl inte dumma? Dom har ju växt upp med att mormor favoriserar ett barnbarn som hon ser ger hela arvet. Vilket barnen vet om redan eftersom det var dom som berätta för TS. 

De kommer ju inte behandlas lika för att TS tar det som hennes mamma inte ville att hon skulle ha. 
    Nej, men de kommer att veta att lagen iaf ger dem rätt till laglotten. Jag hoppas verkligen att TS vågar ta strid för laglotten, då vet hennes barn att hon gjorde det för deras skulle. Gör hon det inte så prioriterar hon sin avundsjuka syskon framför sina barn.

Jag vet inte varför just mammans vilja skulle stå över lagen? Pengarna kanske ursprungligen kommer från pappan eller mammans föräldrar. Vi vet inte vad de skulle ha tyckt.
  • Xenia
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 12:59:33 följande:
    Vi är tre syskon.
    Som jag tänker så kommer jag inte själv strida utan låta det vara som det är. Vill inte börja ett krig. Relationen med mina syskon kommer nog ebba ut nu när vår mor är borta. 
    Å nej! Varför startade du tråden om du redan bestämt dig?

Var inte en typisk konflikträdd svensk!

Då är inte det inte din mamma som gjort dig arvlös (hon försökte) utan du som inte kräver din rätt och därmed gör både dig själv och dina barn arvlösa.

Fråga dina barn vad de tycker. Slår vad om att de heller vill att du kräver din laglott (som du ju kan ge dem om du inte behöver den själv) än att du viker dig för dina syskon, som du ändå tror att du inte kommer att ha så mycket kontakt med i framtiden.

Vadå krig förresten? Det är ju bara att kräva din laglott. Kommer din syskon att skälla på dig? Klarar du inte av att uthärda det för dina barns (och rättvisans) skull? Är det var du vill föra vidare till dina barn, om någon är irrationell och bråkig så ska man låta den vinna? De oresonligaste får sin vilja fram.
  • EpicF
    Xenia skrev 2024-06-15 18:13:40 följande:
    Konstig fråga. Alla fyra syskon är lika mycket barn till sin mamma. Varför ska en del (och deras barn) bli utan och bara ett barnbarn få allt? Jätteorättvist tycker jag.

Varifrån kommer mammans pengar? Har hon ärft en del av sin make? Ville han också favorisera ett enda barnbarn på de andra bekostnad?

Mamman var orättvis när hon levde och nu fortsätter orättvisan efter hennes död.
    Alla tre syskon. 
  • EpicF
    Xenia skrev 2024-06-15 18:51:09 följande:
    Å nej! Varför startade du tråden om du redan bestämt dig?

Var inte en typisk konflikträdd svensk!

Då är inte det inte din mamma som gjort dig arvlös (hon försökte) utan du som inte kräver din rätt och därmed gör både dig själv och dina barn arvlösa.

Fråga dina barn vad de tycker. Slår vad om att de heller vill att du kräver din laglott (som du ju kan ge dem om du inte behöver den själv) än att du viker dig för dina syskon, som du ändå tror att du inte kommer att ha så mycket kontakt med i framtiden.

Vadå krig förresten? Det är ju bara att kräva din laglott. Kommer din syskon att skälla på dig? Klarar du inte av att uthärda det för dina barns (och rättvisans) skull? Är det var du vill föra vidare till dina barn, om någon är irrationell och bråkig så ska man låta den vinna? De oresonligaste får sin vilja fram.
    Vad ts var tycker eller inte är faktiskt irrelevant. Självklart anser de att hon ska kräva sin laglott, de gynnar de i framtiden.  
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös