• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • nihka
    Anonym (Fyllekajan) skrev 2024-06-22 22:58:51 följande:
    Jag håller med här faktiskt. Att göra på det viset är en ondskefull handling fylld av hat som den avlidna planerade innan sin död just för att skapa en upplöst familj som hatar varandra. 

När man är död så kan man inte bry sig längre, man kan inte hata längre. Så den döda vet inte om ifall någon kräver sin arvslott och får den och därmed upplöser den dödas sk sista vilja. 

Ondskefulla handlingar ska aldrig respekteras. 
    Speciellt ondskefulla handlingar som ger ringar på vatten i åratal framåt, kanske livet ut. Hemska människor som vill fortsätta skada människor även efter sin egen död.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-23 01:23:01 följande:
    Det tycker inte jag, när svensk lag står ut som udda i världen. Och som jag har skrivit tidigare: många svenskar har börjat utnyttja möjligheten att komma runt laglottsrätten genom att skriva sig i t.ex., Spanien eller Portugal under sina sista år. (Ja kanske inte BARA därför då.) Sedan skriver de att spansk/portugisisk lag ska gälla vid tolkningen av testamentet, och VIPS finns det ingen laglottsrätt längre. De gamla människorna är fria att disponera de pengar som de själva har slitit ihop. 
    Irrelevant. TS mamma bodde i Sverige och sommarstugan finns i Sverige.
  • Xenia
    Cathariiina skrev 2024-06-23 13:16:07 följande:
    DU får läsa vad JAG skrev en gång till. Det behöver inte handla om att "bete sig illa", utan föräldrar känner sina barn, och kan veta att en stor summa pengar på en gång kan vara mer stjälp än hjälp för ett visst barn. 
    Men det är ju inte fallet här. Alla 6 kusinerna är väl tonåringar/barn och ingen har betett sig illa. Det är mormor som betett sig illa genom att favorisera ett av barnbarnen. Och som fortsätter att bete sig iännu värre och utesluta två av sina barn och 5 av barnbarnen.

Det handlar inte heller om pengar som mormor "slitit ihop" själv utan om arvegods från hennes föräldrar. Som ändå inte kommer att stanna kvar i släkten eftersom "the golden child" inte bryr sig om stugan utan hellre vill ha pengarna.
  • Cathariiina
    Xenia skrev 2024-06-23 13:41:34 följande:
    Men det är ju inte fallet här. Alla 6 kusinerna är väl tonåringar/barn och ingen har betett sig illa. Det är mormor som betett sig illa genom att favorisera ett av barnbarnen. Och som fortsätter att bete sig iännu värre och utesluta två av sina barn och 5 av barnbarnen.

Det handlar inte heller om pengar som mormor "slitit ihop" själv utan om arvegods från hennes föräldrar. Som ändå inte kommer att stanna kvar i släkten eftersom "the golden child" inte bryr sig om stugan utan hellre vill ha pengarna.
    Jag diskuterade laglottsrätten rent allmänt. 
  • Anonym (Mily)
    Cathariiina skrev 2024-06-23 13:16:07 följande:
    DU får läsa vad JAG skrev en gång till. Det behöver inte handla om att "bete sig illa", utan föräldrar känner sina barn, och kan veta att en stor summa pengar på en gång kan vara mer stjälp än hjälp för ett visst barn. 
    Nu diskuterar vi ju ett fall där mamman HAR betett sig illa och där syskon nu betett sig illa.

Du behöver inte blanda in en massa andra länders lagar och beskriva helt andra situationer i diskussionen, det blir liksom väldigt konstigt om vi ska sitta och diskutera tio olika saker.

Nu diskuterar vi att en mamma i sitt testamente varit orättvis mot både barn och barnbarn, i Sverige. Inget annat!
  • Anonym (X)

Kan ni sluta ta upp mormors sista vilja då den punkten ändå är irrelevant eftersom barnbarnet ska sälja sommarstugan?

• Anonym (Korrekt)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-23 13:49:54 följande:
    Nu diskuterar vi ju ett fall där mamman HAR betett sig illa och där syskon nu betett sig illa.

Du behöver inte blanda in en massa andra länders lagar och beskriva helt andra situationer i diskussionen, det blir liksom väldigt konstigt om vi ska sitta och diskutera tio olika saker.

Nu diskuterar vi att en mamma i sitt testamente varit orättvis mot både barn och barnbarn, i Sverige. Inget annat!
    Vi diskuterar människor och mänskliga beteenden. I detta fall, det fall som tråden handlar om och det fall som du själv refererar till, så har detta fallet människor inblandade.

När man diskuterar människor och mänskligt beteende kan man självfallet inte begränsa sig till enbart svenska människor eller enbart människor som lever under svensk lag.
    Svenskar utgör en så försvinnande liten del av alla människor så det är helt omöjligt att begränsa sig till enbart svenskar när man diskuterar mänskligt beteende rent generellt, och när man t ex diskuterar vad olika människor anser vara rätt eller fel i ett allmänmänskligt perspektiv.

De underordnade delar i diskussionen som har kommit att handla om juridik och svenska lagar är självfallet en annan sak. Den lilla och helt underordnade delen begränsas självfallet till rådande lagar.
  • Anonym (Korrekt)

Rätt eller fel, rättvist eller orättvist är ju helt omöjligt för oss andra att avgöra.

Vi känner inte till hennes innersta känslor och det som inom hennes innersta tankar var orsaken till varför hon valde att testamentera på ett visst sätt. Vi vet inte vilka parametrar hon eventuellt har använt när (om) hon har bedömt vad som enligt henne är mest rättvist.
    Det är helt omöjligt för oss utomstående, t o m omöjligt för de närstående, att avgöra om den sista viljan faktiskt är rättvis eller inte.

Om jag har två barn.
    Den ena har valt att knarka och den upprepat stjäl allt av mig och stjäl allt från alla andra medlemmar i övriga familjen för att finansiera sitt knarkande, så skulle min innersta vilja vara att det barnet ska inte ha något arv efter mig.
    Om det andra barnet har skött sig så som allmänt och generellt kan anses som normalt, så skulle min sista vilja vara att det barnet skulle få ärva allt efter mig.

Sedan kan den som vill försöka hitta på alla möjligt förklaringar till varför det ena barnet har gjort sina val, och den som vill kan sannolikt skylla det på mig och på omvärlden.
    Sannolikt också börja diskutera vad som är rättvist eller inte rättvist.
    Den som har sådana behov må då ha det.

Jag har uttryckt min innersta vilja.

Den som har valt att stjäla från övriga familjen och har valt att knarka, jag vill inte att den ska ärva efter mig.
    Om inte annat så bör det andra barnet äntligen få någon liten kompensation för allt den har fått utstå och allt det drabbats av p g a syskonets val.

Att den ena knarkar är självfallet ett exempel ganska långt ut på skalan, valt som exempel för att det ska vara lätt att förstå (för de flesta...).
    Men det finns självfallet hur många olika exempel som helst gällande hur vissa individer gör sina val och att dessa val kan komma att känslomässigt, eller rent faktamässigt, påverka hur en människa väljer att testamentera till sina anhöriga.
    Hur sådana bakomliggande saker påverkar testatorns vilja och beslut kan ingen annan veta.

Givetvis kan inga tyckare i en tråd på detta forum ha den minsta lilla aning.

En sak är säker.
    Det finns ingen rättvis i världen.
    Den som inte klarar att hantera detta självklara faktum, den som i livet upprepat  återkommer till att tjata om rättvisa, den har ett eget problem att hantera.
    En rättvis värld är en ren utopi, vilket vi alla bara har att göra vårt eget val att acceptera och förhålla oss till. Eller så väljer vi att aktivt söka problem och leva ett liv fyllt av problem.
    Den som gör det senare valet har själv valt att för alltid vara olycklig.

• Xenia

Nej, det finns kanske ingen rättvisa i världen.

Men just när det gäller arv så finns i den svenska lagen rätten till sin laglott. Och då finns det vissa som tycker att det är fel och omoraliskt att utnyttja sin rätt till laglott.

Och många av oss tycker tvärtom att det är det rätta gentemot de andra barnbarnen. Drar man öht in moral så är det sannerligen inte självklart att det rätta för de lottlösa är att strunta i laglotten och göra ingenting.

• Anonym (Korrekt)
    Xenia skrev 2024-06-25 21:10:34 följande:

Nej, det finns kanske ingen rättvisa i världen.

Men just när det gäller arv så finns i den svenska lagen rätten till sin laglott. Och då finns det vissa som tycker att det är fel och omoraliskt att utnyttja sin rätt till laglott.

Och många av oss tycker tvärtom att det är det rätta gentemot de andra barnbarnen. Drar man öht in moral så är det sannerligen inte självklart att det rätta för de lottlösa är att strunta i laglotten och göra ingenting.

"Kanske" ingen rättvisa i världen?
    Självfallet och fullkomligt givet existerar ingen rättvisa i mänskligheten och inte i världen.

Den som ropar efter rättvisa lever i en utopi och har gjort sitt eget val att för alltid leva olycklig.

Testatorn äger sina tillgångar och äger all rätt till sina tillgångar. Ingen annan har någon rätt till dessa. 
    Jag anser att testatorn har rätt att själv bestämma vad som ska hända med dennes tillgångar efter döden.

Om jag förstår dig rätt så delar du inte denna uppfattning.
    Jag frågar dig, menar du att du tycker, det är din egen personliga åsikt, att testatorn inte har full rätt att bestämma över sina egna tillgångar?
    Min fråga avser alltså inte den lilla för hela mänskligheten obetydliga svenska (udda!) lagen, utan min fråga avser vad du själv personligen tycker om saken?

Det nämnda är min personliga uppfattning och den har faktiskt fullt stöd i lagen.
    Testatorn har rätt att utelämna ett barn i sitt testamente, om det är testorns vilja.

Men du har också rätt i att lagen i det lilla obetydliga landet Sverige ges möjlighet till ett annat utfall, men bara om syskonet begär det. I detta fallet står den lilla ynkliga svenska lagen över alla normala allmänmänskliga regler.

Den udda svenska lagen ger den usla tjuven och knarkaren rätt till dennes laglott.
    Detta oavsett hur illa den har drabbat sitt syskon och hur mycket den har stulit från testatorn och från alla andra.
    Många i denna tråden verkar tycka att det är rättvist och rätt på alla sätt att tjuven/knarkaren har rätt till sin laglott, på bekostnad av syskonet och tvärtemot testatorns sista vilja.

För mig obegripligt hur någon kan ta denna ställning.

Mitt sätt att se på saken är att det faktiskt är utomordentligt positivt om en arvinge får något från den avlidna.
    Detta är en fullkomlig och enbart positiv sak,
    i jämförelse med om testatorn i stället väljer att testamentera allt till katthemmet eller till en religiös sekt.
    Vad skulle bli bättre för de andra arvingarna om inte den första fick något alls, utan allt gick till katthemmet?
    Ja vissa kanske kan gömma sig bakom att det skulle vara rättvist om ingen fick något.
    Men i min värld är det enbart bra och positivt om en arvinge får något i relation till att ingen får något.

Om man nu gör valet att att alltid ropa efter rättvisa, hur rättvist kan det vara att testatorn inte får bestämma över vad som ska hända med dennes egna tillgångar utan tvingas ge en del till tjuven/knarkaren, på bekostnad av syskonet som redan under lång tid har drabbats svårt av det knarkande/stjälande syskonet.
    Var är rättvisan i detta?

Den som gör det senare valet, den som väljer att ropa efter rättvisa, har själv valt att för alltid vara olycklig.
  • Anonym (Mily)
    Anonym (Korrekt) skrev 2024-06-25 16:22:47 följande:
    Vi diskuterar människor och mänskliga beteenden. I detta fall, det fall som tråden handlar om och det fall som du själv refererar till, så har detta fallet människor inblandade.

När man diskuterar människor och mänskligt beteende kan man självfallet inte begränsa sig till enbart svenska människor eller enbart människor som lever under svensk lag.
    Svenskar utgör en så försvinnande liten del av alla människor så det är helt omöjligt att begränsa sig till enbart svenskar när man diskuterar mänskligt beteende rent generellt, och när man t ex diskuterar vad olika människor anser vara rätt eller fel i ett allmänmänskligt perspektiv.

De underordnade delar i diskussionen som har kommit att handla om juridik och svenska lagar är självfallet en annan sak. Den lilla och helt underordnade delen begränsas självfallet till rådande lagar.
    DU kanske diskuterar mänskligt beteende men den diskussion jag hade med den andra personen gjorde i alla fall inte JAG det. Jag har bara diskuterat ts trådstart och bryr mig inte ett dugg om lagarna i andra länder eftersom de inte spelar någon som helst roll i detta fallet!
  • Xenia
    Anonym (Korrekt) skrev 2024-06-25 22:09:59 följande:
    Självfallet och fullkomligt givet existerar ingen rättvisa i mänskligheten och inte i världen.

Den som ropar efter rättvisa lever i en utopi och har gjort sitt eget val att för alltid leva olycklig.

Testatorn äger sina tillgångar och äger all rätt till sina tillgångar. Ingen annan har någon rätt till dessa. 
    Jag anser att testatorn har rätt att själv bestämma vad som ska hända med dennes tillgångar efter döden.

Jag frågar dig, menar du att du tycker, det är din egen personliga åsikt, att testatorn inte har full rätt att bestämma över sina egna tillgångar?
    Min fråga avser alltså inte den lilla för hela mänskligheten obetydliga svenska (udda!) lagen, utan min fråga avser vad du själv personligen tycker om saken?

Det nämnda är min personliga uppfattning och den har faktiskt fullt stöd i lagen.
    Testatorn har rätt att utelämna ett barn i sitt testamente, om det är testorns vilja.

Men du har också rätt i att lagen i det lilla obetydliga landet Sverige ges möjlighet till ett annat utfall, men bara om syskonet begär det. I detta fallet står den lilla ynkliga svenska lagen över alla normala allmänmänskliga regler.

Den udda svenska lagen ger den usla tjuven och knarkaren rätt till dennes laglott.
    Detta oavsett hur illa den har drabbat sitt syskon och hur mycket den har stulit från testatorn och från alla andra.
    Många i denna tråden verkar tycka att det är rättvist och rätt på alla sätt att tjuven/knarkaren har rätt till sin laglott, på bekostnad av syskonet och tvärtemot testatorns sista vilja.

Mitt sätt att se på saken är att det faktiskt är utomordentligt positivt om en arvinge får något från den avlidna.
    i jämförelse med om testatorn i stället väljer att testamentera allt till katthemmet eller till en religiös sekt.
    Vad skulle bli bättre för de andra arvingarna om inte den första fick något alls, utan allt gick till katthemmet?
    Ja vissa kanske kan gömma sig bakom att det skulle vara rättvist om ingen fick något.
    Men i min värld är det enbart bra och positivt om en arvinge får något i relation till att ingen får något.

Om man nu gör valet att att alltid ropa efter rättvisa, hur rättvist kan det vara att testatorn inte får bestämma över vad som ska hända med dennes egna tillgångar utan tvingas ge en del till tjuven/knarkaren, på bekostnad av syskonet som redan under lång tid har drabbats svårt av det knarkande/stjälande syskonet.

Den som gör det senare valet, den som väljer att ropa efter rättvisa, har själv valt att för alltid vara olycklig.
    Jag tycker att du svamlar ovidkommande saker. De två barnen som utesluts från arv har inte struntat i sin mor och inte knarkat etc. Så moraliskt sett har de all rätt till sin laglott.

TS har också 5 barn som blir utan medan deras kusin får allt. Jag anser att det viktigare att vara lojal med dem och deras rätt till arv än att vara lojal med den orättvisa modern/mormodern.

Världen må vara orättvis men just därför kan man göra vad man kan för att själv vara rättvis (mot sina barn).

Du må anse att Sverige är ett litet obetydligt land, men det är ett suveränt land och de svenska lagarna gäller här. 
  • anna0911
    nihka skrev 2024-06-23 13:32:34 följande:
    Irrelevant. TS mamma bodde i Sverige och sommarstugan finns i Sverige.
    jag har en pågående arvstvist i Portugal och de har samma lagar som vi i stort där man inte kan testamentera bort laglotten. Laglotten har vi barn alltid rätt till oavsett testamente.
  • nihka
    anna0911 skrev 2024-06-26 17:50:51 följande:
    jag har en pågående arvstvist i Portugal och de har samma lagar som vi i stort där man inte kan testamentera bort laglotten. Laglotten har vi barn alltid rätt till oavsett testamente.
    Låter bra!
  • Cathariiina
    anna0911 skrev 2024-06-26 17:50:51 följande:
    Det verkar stämma. Skumt, detta med laglott är ju annars något typiskt germanskt, och Portugal är ett latinskt land. 

Jag har letat och letat efter en lista på vilka europeiska länder som tillämpar laglott, men hittar ingen. Någon annan som är bra på att googla?
  • Cathariiina
    Anonym (Korrekt) skrev 2024-06-25 22:09:59 följande:

Det är det vanliga som man så ofta hör här i Sverige, att folk tycker att det är självklart att lagarna ska vara som de är i Sverige. Alla andra länder har fel, och de ligger efter. Vi har kommit längre, och förr eller senare kommer de andra länderna att komma ikapp...

Detta har jag hört inte bara om laglottsrätten, utan även om vår "liberala" abortlagstiftning, om att vi inte tillämpar samvetsklausul i vården, om att det går så fort och lätt att skilja sig i Sverige, om att en exhustru inte har rätt till underhåll eller del i makens pensionspoäng, om att en man som misstänker att han är far till en gift kvinnas barn inte har någon möjlighet att begära en utredning om det. Det finns mycket mer också...

Sedan kan jag också tycka att vi kommit längre när det gäller VISSA saker, t.ex. var vi tidiga med MBL-lagen, men nu på senare tid har den urholkats...
  • Björkenli

Klart att din syster inte vill att ni gör någonting, utan hellre vill att hennes dotter har en bostad värd 2.5 miljoner än är dela upp det på er. 

Jag tycker det är självklart att du inte ska ge upp en summa som ca 300 000 till din systerdotter om du inte själv vill det. Är det pengar som skulle ha stor betydelse för dig att få in, som det vore för de flesta, så tycker jag absolut du ska se till att få din laglott. 
    Din syster borde förstå det också. 

• Anonym (Rikoschett)

Om jag hade varit du så hade jag inte velat ha fortsatt kontakt med dessa släktingar. 

så antingen så blir du släktlös eller så blir du släktlös och får 400tkr?.

Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös