• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Anonym (Berit.)
    Anonym (Sanna) skrev 2024-06-15 12:45:32 följande:

Så klart ts ska ha sin del av arvet? Varken girigt eller egoistiskt. Det är hennes fulla rätt och helt normalt? sjukt att vissa här motsätter sig det. 

Är det? Hennes mor ville ju uppenbart att hon inte skulle ha del av dom pengarna. Jag skulle respektera hennes vilja. 
    Vem vill ha något som en person inte vill ge till dom?

Bara för att man har laglig rätt till något betyder det ju inte att det är moraliskt rätt.

Lite som att krama ett barn mot barnets vilja, respektlöst.
  • Anonym (GG)
    Cathariiina skrev 2024-06-18 21:57:38 följande:
    Ja, det råder begreppsförvirring här i tråden. Det är alltså inte OLAGLIGT att testamentera bort barnens laglott till någon annan - varken till en annan bröstarvinge, eller till någon helt obesläktad person eller en organisation. Det är inte så att samhället ingriper för att "ställa till rätta" om en testator gör så, utan testamentet går igenom om ingen begär jämkning (som är behörig att göra det) inom sex månader efter delgivandet.

Jag skulle dock tro att det allra vanligaste är att de anhöriga respekterar den avlidnes sista vilja, och låter det bli som han eller hon har bestämt. Eller finns det någon som har någon uppgift som tyder på motsatsen? Jag kan bara säga, att jag skulle ha skämts ihjäl om jag hade begärt jämkning, om min mamma t.ex. hade testamenterat sin kvarlåtenskap till mina kusiner i stället för mig, eller ett katthem eller en kvinnojour eller en religiös församling. Jag skulle ha blivit ledsen, absolut, men jag skulle ha respekterat det. Jag är ju vuxen nu och kan försörja mig själv, jag behöver inte hennes pengar. 
    Olagligt, nej knappast att det finns lagar som straffar de döda. 
  • Anonym (GG)
    EpicF skrev 2024-06-18 12:32:41 följande:
    Jag menar precis det jag skrev. 
    Intressant att du kände behov av att påpeka att det inte finns någon lag som säger att man måste lämna ett arv efter sig, och att om arvet är noll, blir laglotten noll. Tydligen tror du inte att folk är medvetna om det ändå. Men tack för ditt bidrag till folkbildningen. 
  • EpicF
    Anonym (GG) skrev 2024-06-18 22:25:23 följande:
    Intressant att du kände behov av att påpeka att det inte finns någon lag som säger att man måste lämna ett arv efter sig, och att om arvet är noll, blir laglotten noll. Tydligen tror du inte att folk är medvetna om det ändå. Men tack för ditt bidrag till folkbildningen. 

Du läste uppenbarligen inte inlägget jag kommenterade.... 
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-18 03:49:52 följande:
    Varför sätter du "testamentet" inom citationstecken? För att det var handskrivet? Det är fullt lagligt att skriva sitt testamente för hand. Det är till och med bättre skulle jag säga (så länge som man har en läslig handstil såklart), för då är det svårare att förfalska än ett maskinskrivet dokument, där endast namnteckningen behöver förfalskas i så fall.
    För att "testamentet" är lagvidrigt. Man kan inte göra barn arvslösa. Enda möjligheten för 17-åringen att få ärva hela stugan är om alla syskonen avsäger sig sin lagliga rätt. De kommer automatiskt att få sin laglott om de bestrider "testamentet".
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-06-18 22:42:50 följande:
    För att "testamentet" är lagvidrigt. Man kan inte göra barn arvslösa. Enda möjligheten för 17-åringen att få ärva hela stugan är om alla syskonen avsäger sig sin lagliga rätt. De kommer automatiskt att få sin laglott om de bestrider "testamentet".
    Nej det är inte "lagvidrigt", det går igenom om ingen bestrider testamentet. Och ingen behöver aktivt avsäga sig någonting heller.

I och med att testamentet måste bestridas för att utfallet ska ändras, så är det inget som sker "automatiskt". Du pratar emot dig själv.
  • EpicF
    nihka skrev 2024-06-18 22:42:50 följande:
    Ja, men samtidigt så måste se också aktivt begära jämkning av testamentet.

Så rent tekniskt kan man faktiskt göra sina barn arvlösa, genom att testamentera bort hela rubbet. Om inte barnen begär jämkning av testamentet inom 6 månader så har man gjort sina barn arvlösa. 
  • Anonym (GG)
    EpicF skrev 2024-06-18 22:41:48 följande:

Du läste uppenbarligen inte inlägget jag kommenterade.... 
    Jo
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-18 23:17:04 följande:
    Nej det är inte "lagvidrigt", det går igenom om ingen bestrider testamentet. Och ingen behöver aktivt avsäga sig någonting heller.

I och med att testamentet måste bestridas för att utfallet ska ändras, så är det inget som sker "automatiskt". Du pratar emot dig själv.
    Jo, TS behöver bara bestrida "testamentet' så kommer automatiskt beslut om hennes laglott. Man kan inte göra ett barn arvslös mot barnets vilja. Barn har alltid rätt till sin laglott.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Kirenaj68
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-16 07:22:00 följande:
    Bra sammanfattning.
    Jag har fem barn, alla pojkar. Vårt tredje syskon har inga biologiska barn men är bonusförälder. 

Värderingen av sommarstugan gjordes av mäklare nu efter mammas bortgång. Det var mitt krav att det skulle göras. Jag kan inte veta säkert men jag har en aning om att mamma inte visste vad stugan var värd. Det var aldrig något hon talade om. Hon hade i sin tur ärvt den av sina föräldrar. Vår far gick bort i en olycka när vi syskon var små barn. 
    Jag har nu sett vad liknande hus säljs för i området och det har i år varit från 2,7 till 3,3 milj. Många har dem som året runt boende, det är i egentlig mening ingen stuga även om vi alltid kallat den det. 

Det kom som en förvåning för alla att mamma valt att göra så här. Ingen visste. Testamentet var skrivet för 7 år sedan när dotterdottern var 10 år. Inget speciellt hade hänt då inom vår familj vad jag vet. 
    Det som hände var dåligt omdöme från din mor. En förståndig mor hade lagt upp det hela i lika delar i syskonskaran som hon nu bara har sått split i. Min mormor körde också sina favoriseringssvängar i hennes barnaskara som lämnade djupa spår i syskonskaran. Vissa mödrar begriper man sig inte på.
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös