• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-06-19 21:54:01 följande:
    Varför har du hängt upp dig på "aktiv handling"? Lagen är tydlig. Barn har rätt till sin laglott och det är inte barnets fel att en föräldern skriver papper så de tvingas begära ut sin lagliga rätt.
    Det viktiga här, är att ett testamente som kringgår bröstarvingarnas laglott varken är "olagligt" eller "ogiltigt". Vilket vissa av er här påstått (jag kommer inte ihåg om just du använt något av de orden). Testamentet är fullt giltigt, och om ingen lägger in om jämkning så går den avlidnes sista vilja igenom - vilket inte skulle ha skett om testamentet varit ogiltigt.

...och att någon lägger in om jämkning och får igenom detta, är inte samma sak som att testamentet skulle ha varit olagligt eller ogiltigt ifrån början, eller att testatorn skulle ha missuppfattat någonting eller varit allmänt dum i huvudet. Detta är viktigt att skilja på - inte minst av respekt för den avlidne. 
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-19 22:57:24 följande:
    Det viktiga här, är att ett testamente som kringgår bröstarvingarnas laglott varken är "olagligt" eller "ogiltigt". Vilket vissa av er här påstått (jag kommer inte ihåg om just du använt något av de orden). Testamentet är fullt giltigt, och om ingen lägger in om jämkning så går den avlidnes sista vilja igenom - vilket inte skulle ha skett om testamentet varit ogiltigt.

...och att någon lägger in om jämkning och får igenom detta, är inte samma sak som att testamentet skulle ha varit olagligt eller ogiltigt ifrån början, eller att testatorn skulle ha missuppfattat någonting eller varit allmänt dum i huvudet. Detta är viktigt att skilja på - inte minst av respekt för den avlidne. 
    Enligt lagen har barn rätt till sin laglott. Du kan skriva hur många papper du vill, men de får sina pengar oavsett vad du har skrivit bara de begör dem.

En förälder som diskriminerar sina barn och barnbarn till den milda grad att den är beredd att gå emot lagrum för att diskriminera dem förtjänar ingen respekt vare sig i livet eller döden och är dessutom korkad om den tänker sig att ingen skulle protestera.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Cathariiina
    nihka skrev 2024-06-19 23:17:39 följande:
    Enligt lagen har barn rätt till sin laglott. Du kan skriva hur många papper du vill, men de får sina pengar oavsett vad du har skrivit bara de begör dem.

En förälder som diskriminerar sina barn och barnbarn till den milda grad att den är beredd att gå emot lagrum för att diskriminera dem förtjänar ingen respekt vare sig i livet eller döden och är dessutom korkad om den tänker sig att ingen skulle protestera.
    Jag vet inte vad som gäller i din släkt, men i min släkt respekterar vi varandras önskemål. SÄRSKILT det sista önskemålet. Och det är inte ett dugg korkat, att förvänta sig den respekten av de släktingar som ännu några årtionden kommer att traska runt på jorden. Det är förtroendefullt. 
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-19 23:25:57 följande:
    Jag vet inte vad som gäller i din släkt, men i min släkt respekterar vi varandras önskemål. SÄRSKILT det sista önskemålet. Och det är inte ett dugg korkat, att förvänta sig den respekten av de släktingar som ännu några årtionden kommer att traska runt på jorden. Det är förtroendefullt. 
    Va? Vet du inte vad som gäller i min släkt? Du kan väl göra som du brukar göra och höra med någon av dina expertkompisar som veeeet.

Nej, man respekterar inte önskemål som går ut på diskriminering och mobbning.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Kvittning
    I min släkt är vi noga med att alla behandlas väl. Alla har inte alltid varit det vilket innebär att nuvarande äldre generationer är det. 

Jag förstår absolut om fallet är så att ett barn är frånvarande och inte alls brytt sig om den äldre att man testamenterar till den som faktiskt varit närvarande. Men att först i livet särbehandla ett barn utan att det barnet gör något extra tillbaka och sedan ska övriga förväntas fortsätta acceptera denna särbehandling och skänka bort det man har laglig rätt till efter döden är fel på så många plan. Vi uppmuntrar inte till mobbing och uteslutning varken i livet eller döden. 
  • EpicF
    En förälders sista önskan borde vara att ens barn får sin rättmätiga laglott utan att behöva begära jämkning av ett testamente. 

Att kräva man har rätt till är inte respektlöst alls. Handlar inte ens om respekt. 
  • Egon den stora
    Anonym (Fyllekajan) skrev 2024-06-19 21:35:43 följande:
    Ok, intressant. 

Vi är flera syskon och vår mor är ett jehovas vittne och de försöker få alla sina medlemmar att skänka allt de har till organisationen, inkluderat att testamentera allt de äger till dom. Mamma är numera gammal och lite halvborta i stallen och de äldste bröderna försöker övertala henne att ge allt till dom.

Så jag och mina syskon kan alltså begära sk jämkning? Kan man göra det själv eller måste det inkludera en advokat? Hur ofta vinner man? 
    En medlem i jehovas vittne får inte heller ha bevittnat testamentet 
    www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/javsregler-om-bevittning-av-testamente_gf02l406/
  • Egon den stora
    EpicF skrev 2024-06-20 22:56:50 följande:
    Måste väl alltid vara en oberoende som inte tjänar på testamentet. 
    Ja men tidigare verkar det varit ett gränsfall med en medlem som är med i en förening som omnämns i ett testamente. 
  • EpicF
    Egon den stora skrev 2024-06-20 23:03:37 följande:
    Ja men tidigare verkar det varit ett gränsfall med en medlem som är med i en förening som omnämns i ett testamente. 
    Ok
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös