• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • EpicF
    Anonym (GG) skrev 2024-06-19 20:32:28 följande:
    Men då är det inte förälderns fel, utan ens eget fel. Föräldern har ingen rätt att definitivt göra ett barn arvslös. 
    En förälder har rätt att göra vad de vill med sina pencar/förmögenhet. Vill de testamentera allt till ex kyrkan så gör de det och deras barn får då klandra testamentet och begära jämkning inom 6 månader för att inte bli arvlösa. 
  • Anonym (GG)
    EpicF skrev 2024-06-19 20:34:52 följande:
    Fortfarande har man blivit arvlös. 
    Nej inte om man begär jämkning, då får man ett arv. 
  • Anonym (GG)
    EpicF skrev 2024-06-19 20:36:18 följande:
    En förälder har rätt att göra vad de vill med sina pencar/förmögenhet. Vill de testamentera allt till ex kyrkan så gör de det och deras barn får då klandra testamentet och begära jämkning inom 6 månader för att inte bli arvlösa. 
    Ytterligare en självklar plattityd från dig. Ja, naturligtvis. 
  • Anonym (Fyllekajan)
    EpicF skrev 2024-06-19 20:36:18 följande:
    Ok, intressant. 

Vi är flera syskon och vår mor är ett jehovas vittne och de försöker få alla sina medlemmar att skänka allt de har till organisationen, inkluderat att testamentera allt de äger till dom. Mamma är numera gammal och lite halvborta i stallen och de äldste bröderna försöker övertala henne att ge allt till dom.

Så jag och mina syskon kan alltså begära sk jämkning? Kan man göra det själv eller måste det inkludera en advokat? Hur ofta vinner man? 
  • Anonym (GG)
    Anonym (Fyllekajan) skrev 2024-06-19 21:35:43 följande:
    Ok, intressant. 

Vi är flera syskon och vår mor är ett jehovas vittne och de försöker få alla sina medlemmar att skänka allt de har till organisationen, inkluderat att testamentera allt de äger till dom. Mamma är numera gammal och lite halvborta i stallen och de äldste bröderna försöker övertala henne att ge allt till dom.

Så jag och mina syskon kan alltså begära sk jämkning? Kan man göra det själv eller måste det inkludera en advokat? Hur ofta vinner man? 
    Man meddelar skriftligen till de inblandade att man begär jämkning av testamentet och sin laglott. Sen får man det, enligt lag. Ingen advokat behövs, såvida inte de man skriver till protesterar. Det är inte fråga om att vinna eller förlora, man har rätt till detta enligt lagen. 
  • Anonym (GG)
    Anonym (GG) skrev 2024-06-19 21:42:06 följande:
    Man meddelar skriftligen till de inblandade att man begär jämkning av testamentet och sin laglott. Sen får man det, enligt lag. Ingen advokat behövs, såvida inte de man skriver till protesterar. Det är inte fråga om att vinna eller förlora, man har rätt till detta enligt lagen. 
    P.s. Var och en av syskonen måste begära jämkning individuellt. 
  • nihka
    EpicF skrev 2024-06-19 20:29:49 följande:
    Jo, eftersom man själv måste göra en aktiv handling för att kräva sin rättmätiga laglott vid ett testamente så spelar det roll. Gör man inte det inom 6 månader så får man inte sin laglott och har tekniskt sätt blivit arvlös. 
    Varför har du hängt upp dig på "aktiv handling"? Lagen är tydlig. Barn har rätt till sin laglott och det är inte barnets fel att en föräldern skriver papper så de tvingas begära ut sin lagliga rätt.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Ok, intressant. 

Ingen kan ta ifrån dig din laglot. Jämkning är bara en formalitet. Du är alltid garanterad din laglott. Ett hundra procents vinstchans om du vill se det så eller noll procents risk att du ska bli arvslös.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • EpicF
    Anonym (GG) skrev 2024-06-19 21:24:19 följande:
    Nej inte om man begär jämkning, då får man ett arv. 
    Vilket är att göra en aktiv handling. Vilket är jag säger. 
  • EpicF
    Ok, intressant. 

Ja, du/ni kan begära jämkning för att få ut eran laglott. Laglotten är 50% av hela arbetet som ni syskon delar på. Och den kampen vinner man alltid, eftersom man har rätt till sin laglott enligt lagen. Alltid bäst att ta med advokat. Och det måste görs i om 6 månader från dödsfallet (bouppteckning).

Ni kan också klandra testamentet för de andra 50% om ni anser att det inte gått rätt till. Det kan dock vara svårare att få igenom. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös