• nihka

Mamma gjorde mig arvslös

Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 10:59:13 följande:
    Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

Din mamma kan inte göra dig arvslös. Du liksom alla dina syskon har rätt till er laglott. Iom att din mamma gjort så här har hon bäddat för dåliga relationer hur ni än gör. Om du bestrider "testamentet" blir ditt syster och hennes 17-åriga dotter arga och om du inte gör det blir du och dina barn arga. Det här kommer tillbaka och biter dig i näsan hur du än gör.

Jag skulle lämna över till jurist och bestrida "testamantet". Om dina andra syskon vill avstå sina laglotter till förmån för det 17-åriga barnbarnet är upp till dem.

När stugan kommer ut på marknaden finns inget som hindrar dig att vara med i budgivningen. Men vill du verkligen ha den nu när den kommer förknippas med den här tråkiga situationen? Gå där i stugan din mamma inte ville du skulle ha och ännu sorgligare att inte ens den hon ville ge den till att förvalta vill ha den.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-18 03:49:52 följande:
    Varför sätter du "testamentet" inom citationstecken? För att det var handskrivet? Det är fullt lagligt att skriva sitt testamente för hand. Det är till och med bättre skulle jag säga (så länge som man har en läslig handstil såklart), för då är det svårare att förfalska än ett maskinskrivet dokument, där endast namnteckningen behöver förfalskas i så fall.
    För att "testamentet" är lagvidrigt. Man kan inte göra barn arvslösa. Enda möjligheten för 17-åringen att få ärva hela stugan är om alla syskonen avsäger sig sin lagliga rätt. De kommer automatiskt att få sin laglott om de bestrider "testamentet".
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-18 23:17:04 följande:
    Nej det är inte "lagvidrigt", det går igenom om ingen bestrider testamentet. Och ingen behöver aktivt avsäga sig någonting heller.

I och med att testamentet måste bestridas för att utfallet ska ändras, så är det inget som sker "automatiskt". Du pratar emot dig själv.
    Jo, TS behöver bara bestrida "testamentet' så kommer automatiskt beslut om hennes laglott. Man kan inte göra ett barn arvslös mot barnets vilja. Barn har alltid rätt till sin laglott.
  • nihka
    EpicF skrev 2024-06-19 10:52:08 följande:
    Fortfarande en aktiv handling som ts måste göra. 
    Ja, inte flyger det stekta sparvar i munnen när man ska rätta till vad en diskriminerande mamma gjort.

Hon tänkte förstås att bara det 17-åriga barnbarnet skulle fixa med begravningen och tömningen och städning av hennes bostad och sommarstuga...
  • nihka
    EpicF skrev 2024-06-18 23:25:49 följande:
    Ja, men samtidigt så måste se också aktivt begära jämkning av testamentet.

Så rent tekniskt kan man faktiskt göra sina barn arvlösa, genom att testamentera bort hela rubbet. Om inte barnen begär jämkning av testamentet inom 6 månader så har man gjort sina barn arvlösa. 
    Nej, man kan inte göra sina barn arvslösa, barnens vilja trumfar alltid förälderns. Lagen står på barnens sida.
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-19 03:03:49 följande:
    Så du menar att det hade varit OK bara INGET av barnen eller barnbarnen fått något? Jantelagen, eller? Det är så främmande för mig att tänka så.
    Det hade varit OK om föräldern hade valt att leva upp sina pengar. Man är inte skyldig att lämna något arv efter sig.
  • nihka
    EpicF skrev 2024-06-19 17:54:40 följande:
    Ehhh...va? Vem som ordnar begravning, tömer och städar lägenhet och sommarstuga är helt irrelevant i att arvsuppgör. Även vilka som mest besökte den gamla... 
    Vad du skriver här är ett helt irrelevant svar på mitt inlägg.
  • nihka
    EpicF skrev 2024-06-19 17:56:30 följande:
    Jo, teknisk sätt kan man göra sina barn arvlösa genom att testamentera bort allt. Om barnen inte klandrar testamentet och begär jämkning inom 6 månader så blir i realiteten arvlösa. 
    Tekniskt sett kan ingen förälder göra sina barn arvslösa om de inte själva vill bli utan arv. Barnens vilja trumfar ALLTID förälderns gällande laglotten.
  • nihka
    EpicF skrev 2024-06-19 18:11:51 följande:
    Ja, men barnet/barnen måste fortfarande aktivt begära jämkning av testamentet inom 6 månader. 

Gör man inte det då gäller testamentet. 
    Och? Barnens vilja trumfar fortfarande alltid förälderns när det gäller laglotten.

ALLTID.
  • nihka
    EpicF skrev 2024-06-19 18:21:40 följande:
    Vad är det du inte förstår? 

Om föräldrarna/föräldern har testamenterat bort hela arvet inkl laglotten så måste barnen göra en aktiv handling inom 6 månader för att få sin rättmätiga laglott. Gör dem inte det så får de inte sin laglott och blir i praktiken arvlösa. 
    Vad är det du inte förstår?

Det har ingen betydelse om man måste göra en aktiv handling eller inte. En förälder kan inte göra dig arvslös. Om de vill ge bort ditt arv måste du låta det ske. Ingen förälders vilja trumfar ett barns vilja gällande laglotten.
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-19 18:38:13 följande:
    Hade det varit OK enligt dig om ingen anhörig fått något, utan hon hade testamenterat rubbet till t.ex. en välgörenhetsorganisation, religiös församling, politiskt parti, ett katthem etc.? Eller en gammal vän?
    Är det OK om vi håller oss till ämnet - en diskriminerande mamma som försöker gå runt lagen och ge rubbet till ett av sina barnbarn?
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-19 18:43:18 följande:
    "kan" och "kan". De flesta människor respekterar faktiskt den dödes sista vilja, och klandrar inte testamenten - d.v.s. om det inte är uppenbart att det förekommit fuffens. Fuffens kan t.ex. vara att testamentet är förfalskat (såklart), eller att den som tjänar på testamentet har lurat, hotat eller tvingat testatorn att skriva testamentet. Men om man VET att testamentet kommit till på normalt och giltigt sätt, så brukar man inte klandra det. Det ser oerhört girigt ut att göra det.
    Det är som tur väldigt ovanligt att en mamma är så diskriminerande att hon vill göra skillnad på sina barn och barnbarn och att hon då försöker sätta sig över lagen.

Det ser oerhört hjärtlöst ut att göra det.
  • nihka
    EpicF skrev 2024-06-19 20:29:49 följande:
    Jo, eftersom man själv måste göra en aktiv handling för att kräva sin rättmätiga laglott vid ett testamente så spelar det roll. Gör man inte det inom 6 månader så får man inte sin laglott och har tekniskt sätt blivit arvlös. 
    Varför har du hängt upp dig på "aktiv handling"? Lagen är tydlig. Barn har rätt till sin laglott och det är inte barnets fel att en föräldern skriver papper så de tvingas begära ut sin lagliga rätt.
  • nihka
    Anonym (Fyllekajan) skrev 2024-06-19 21:35:43 följande:
    Ok, intressant. 

Vi är flera syskon och vår mor är ett jehovas vittne och de försöker få alla sina medlemmar att skänka allt de har till organisationen, inkluderat att testamentera allt de äger till dom. Mamma är numera gammal och lite halvborta i stallen och de äldste bröderna försöker övertala henne att ge allt till dom.

Så jag och mina syskon kan alltså begära sk jämkning? Kan man göra det själv eller måste det inkludera en advokat? Hur ofta vinner man? 
    Ingen kan ta ifrån dig din laglot. Jämkning är bara en formalitet. Du är alltid garanterad din laglott. Ett hundra procents vinstchans om du vill se det så eller noll procents risk att du ska bli arvslös.
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-19 22:57:24 följande:
    Det viktiga här, är att ett testamente som kringgår bröstarvingarnas laglott varken är "olagligt" eller "ogiltigt". Vilket vissa av er här påstått (jag kommer inte ihåg om just du använt något av de orden). Testamentet är fullt giltigt, och om ingen lägger in om jämkning så går den avlidnes sista vilja igenom - vilket inte skulle ha skett om testamentet varit ogiltigt.

...och att någon lägger in om jämkning och får igenom detta, är inte samma sak som att testamentet skulle ha varit olagligt eller ogiltigt ifrån början, eller att testatorn skulle ha missuppfattat någonting eller varit allmänt dum i huvudet. Detta är viktigt att skilja på - inte minst av respekt för den avlidne. 
    Enligt lagen har barn rätt till sin laglott. Du kan skriva hur många papper du vill, men de får sina pengar oavsett vad du har skrivit bara de begör dem.

En förälder som diskriminerar sina barn och barnbarn till den milda grad att den är beredd att gå emot lagrum för att diskriminera dem förtjänar ingen respekt vare sig i livet eller döden och är dessutom korkad om den tänker sig att ingen skulle protestera.
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-19 23:25:57 följande:
    Jag vet inte vad som gäller i din släkt, men i min släkt respekterar vi varandras önskemål. SÄRSKILT det sista önskemålet. Och det är inte ett dugg korkat, att förvänta sig den respekten av de släktingar som ännu några årtionden kommer att traska runt på jorden. Det är förtroendefullt. 
    Va? Vet du inte vad som gäller i min släkt? Du kan väl göra som du brukar göra och höra med någon av dina expertkompisar som veeeet.

Nej, man respekterar inte önskemål som går ut på diskriminering och mobbning.
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-23 00:47:26 följande:
    Fast nu måste ni lyfta blicken här, vissa av er. Sverige och några få länder till i norra Europa, där vi har laglottsrätten, är inte hela världen utan en försvinnande liten del av världen. I alla andra länder på jorden är det självklart att man testamenterar sin kvarlåtenskap till vem man vill. I USA t.ex. skulle folk aldrig acceptera att staten styrde vart delar av arvet måste gå. 

Det finns inget som heter "rättvisa" när det gäller detta, utan i andra länder avgör var och en detta själv. Det kan finnas många anledningar till att man vill att bara en av avkomlingarna ska ärva t.ex. en fastighet, t.ex. för att det är enda sättet att ha kvar den i släkten. Annars måste den säljas och pengarna delas upp. Det kan även vara så att man vet (eller tror då man skriver testamentet) att denna person kommer att vårda sig om fastigheten, medan de andra avkomlingarna inte kommer att bry sig om det. Samma kan gälla t.ex. en värdefull häst. 

Det kan också vara så att det inte är en hjälp utan bara en stjälp att låta en viss avkomling ärva ett stort belopp, för att det bara kommer att gå till sprit och/eller knark i så fall. Eller att personen skulle sluta sina studier, sluta sitt extrajobb och bara festa för hela slanten - tills pengarna är slut, och då kan det vara svårt att hitta tillbaka till ett ordnat liv. Ofta känner ju föräldrar sina barn väldigt väl.

I Sverige finns ju inte heller möjligheten, som finns i USA, att bestämma att arvet ska skjutas upp tills barnet når en viss ålder (ofta 25 år), och förvaltas av t.ex. en advokatbyrå till dess. Eller att arvet ska utfalla bara på vissa villkor - t.ex. att barnet har tagit examen från sin utbildning först. Eller att det ska betalas ut i portioner, typ varje kvartal, och inte allt på en gång.

Bing Crosby stipulerade att hans barn inte skulle få ut (det enorma) arvet efter honom förrän de fyllt 60!!! Det kan man tycka var onödigt försiktigt och kontrollerande kanske, men han gjorde så för att han visste att de skulle må bättre av att skaffa sig egna karriärer och arbeta och tjäna sina egna pengar, och inte bara leva upp denna förmögenhet på lyx - och sedan kanske stå där utan både pengar, yrke och arbete vid 40. 
    Irrelevant. TS bor i Sverige.
  • nihka
    Anonym (Fyllekajan) skrev 2024-06-22 22:58:51 följande:
    Jag håller med här faktiskt. Att göra på det viset är en ondskefull handling fylld av hat som den avlidna planerade innan sin död just för att skapa en upplöst familj som hatar varandra. 

När man är död så kan man inte bry sig längre, man kan inte hata längre. Så den döda vet inte om ifall någon kräver sin arvslott och får den och därmed upplöser den dödas sk sista vilja. 

Ondskefulla handlingar ska aldrig respekteras. 
    Speciellt ondskefulla handlingar som ger ringar på vatten i åratal framåt, kanske livet ut. Hemska människor som vill fortsätta skada människor även efter sin egen död.
  • nihka
    Cathariiina skrev 2024-06-23 01:23:01 följande:
    Det tycker inte jag, när svensk lag står ut som udda i världen. Och som jag har skrivit tidigare: många svenskar har börjat utnyttja möjligheten att komma runt laglottsrätten genom att skriva sig i t.ex., Spanien eller Portugal under sina sista år. (Ja kanske inte BARA därför då.) Sedan skriver de att spansk/portugisisk lag ska gälla vid tolkningen av testamentet, och VIPS finns det ingen laglottsrätt längre. De gamla människorna är fria att disponera de pengar som de själva har slitit ihop. 
    Irrelevant. TS mamma bodde i Sverige och sommarstugan finns i Sverige.
  • nihka
    anna0911 skrev 2024-06-26 17:50:51 följande:
    jag har en pågående arvstvist i Portugal och de har samma lagar som vi i stort där man inte kan testamentera bort laglotten. Laglotten har vi barn alltid rätt till oavsett testamente.
    Låter bra!
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös