• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 13:42:55 följande:
    Hm.. lär hellre mina barn att människor som inte älskar mig eller behandlar mig rättvist ska man välja bort. Även om det är familj. 

Detta blir ju påtvingad rättvisa. Både TS och ts barn får något som mormor inte ville ge dom. 
    Spelar ju ingen roll, om de vill ha pengarna. Varför ska de ta hänsyn till henne, när hon inte tar hänsyn till dom? Hon startar detta genom att göra sina barn arvlösa, och de svarar med att kräva sin laglott.
  • Cathariiina
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 13:46:08 följande:
    Spelar ju ingen roll, om de vill ha pengarna. Varför ska de ta hänsyn till henne, när hon inte tar hänsyn till dom? Hon startar detta genom att göra sina barn arvlösa, och de svarar med att kräva sin laglott.
    Menar du att de länder som inte har någon laglottsrätt - och det är de flesta av världens länder, men jag kan nämna t.ex. USA (så vitt jag vet samtliga stater, rätta mig om jag har fel där), Spanien, Portugal och Storbritannien - har FELAKTIGA lagar? Hur motiverar du det i så fall?

Jag råkar veta att laglottsrätten i den germanska rätten går långt tillbaka i tiden, och då motiverades den med att människor som inte fick ärva gården efter sina föräldrar, i stället kunde bli ett fall för fattigvården och socknen - och tidigare klostrens fattigvård. Det var alltså för att avlasta det allmänna en smula, som man införde laglottsrätten. Detta är ju rätt föråldrat idag. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Di)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 13:46:08 följande:
    Det är ju inte hänsyn till henne utan sin egna självrespekt.
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 14:01:25 följande:
    Det är ju inte hänsyn till henne utan sin egna självrespekt.
    Och det bedömer TS själva, huruvida det påverkar hennes självrespekt. TS vill nog att hennes barn ska behandlas lika, och då står hon upp för den åsikten om hon kräver sin laglott. 
  • Cathariiina
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 14:09:43 följande:
    Och det bedömer TS själva, huruvida det påverkar hennes självrespekt. TS vill nog att hennes barn ska behandlas lika, och då står hon upp för den åsikten om hon kräver sin laglott. 
    Ja, det är ju lätt att gömma sig bakom sina barn i sådana här fall. "Det är inte JAG som vill ha pengarna, jag klarar mig bra ändå, men MINA BARN däremot..." Flört
  • EpicF
    Karin414 skrev 2024-06-15 11:05:35 följande:

Förstår din frustration och att det känns orättvist. Jag trodde att man som barn alltid hade rätt till sin laglott oavsett vad ett testamente säger. Kanske ska kolla upp det med en jurist?

Ja, det har man om det finns pengar att arva. 

Rent kan ts få igen en försäljning av stugan så att alla barnen kan få ut son laglott, men frågan är om det är värst att bråka om det? 
  • EpicF
    Karin414 skrev 2024-06-15 11:05:35 följande:

Förstår din frustration och att det känns orättvist. Jag trodde att man som barn alltid hade rätt till sin laglott oavsett vad ett testamente säger. Kanske ska kolla upp det med en jurist?

Ja, det har man om det finns pengar att arva. 

Rent kan ts få igen en försäljning av stugan så att alla barnen kan få ut son laglott, men frågan är om det är värst att bråka om det? 
  • Anonym (Fräckt!)

Mamman betedde sig då beklagligt och dåligt som gjorde som hon gjorde!
    Vem är inte insatt i arvs juridik i dagens läge? alla borde känna till arvsregler och nu lämnade hon över till sina barn att lösa hennes arv som hon så totalt struntat i. Det är respektlöst mot barn och barnbarn att göra som hon gjorde och hon borde ha förstått att det skulle kunna bli osämja mellan sina barn! hur ofta är det inte jurister som sitter i tv och säger var noga med att skriva korrekta testamenten så att inga arvingar ska få ta hand om era misstag angående arv. 
    Här skulle mamman ha skrivit att syskonen skulle få sin laglott men att ett barnbarn skulle övriga 50 %. var hon inte dement var det riktigt elakt av henne att göra så mot sina barn och övriga barnbarn! 
    riktigt fult gjort att göra så att barn och barnbarn ska behöva hamna i denna situation, 
    Har inte ts hennes barn, andra syskon och syskonbarn gjort något elakt mot mamma, mormor så är det så lågt mot sina barn och barnbarn precis som vill skapa osämja eller att folk ska veta att hon så totalt struntar i sina andra barn och barnbarn. 
    Hade hon noll koll på arvsregler så ok men då är man en ganska okunnig person hade hon det var hon elak mot sina andra barnbarn framför allt.
    Man följer arvslagar gör man inte det är man okunnig eller om gör det elak och vill  vill visa det genom att utesluta andra barn och barnbarn! 

• EpicF
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:37:08 följande:
    Det är bara jag som uttrycker att jag vill ha ut min del och det tycker övriga är egoistiskt, att jag är avundsjuk, inte unnar henne arvet, aldrig har brytt mig om stugan mm Det är nere på pajkastningsnivå. 
    Du har du ett val, antigen behåller kontakten till dina syskon och avstår laglotten eller begär att få ut din laglott och säger upp kontakten med dina syskon. 
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:42:32 följande:
    Ja, kontakten mellan mamma och detta barnbarn har alltid varit mycket bra. Sedan start så att säga. Hon har varit 100% delaktig i hela hennes liv. De andra barnbarnen har hon blandat ihop namnen och åldrarna på etc Jag är alltså inte förvånad. 
    Mina barn har dock uttryckt ilska, att de kommer utesluta sin kusin. 
    Det är inte kusinen dina barn ska vara arg på, utan sin mormor. Att utesluta kusinen är bara ett omoget beteende och säger mycket om dina barn. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös