Cathariiina skrev 2024-06-15 14:36:20 följande:
Som sagt, vissa av er här har inte koll på de juridiska begreppen. Så här är det i alla fall: man har rätt att skriva vad som helst i sitt testamente. I efterhand kan personer som anser sig förfördelade gå till domstol och begära att få testamentet jämkat. I ett fall där de har laglottsrätten att luta sig mot, så kommer de att få det jämkat också.
Men det betyder inte att föräldern inte hade rätt att testamentera till vem han/hon ville i det första läget. Varje individ har rätt att skriva hur han/hon vill ha det i sitt eget testamente, och räkna med att detta ska följas. De allra flesta människor respekterar nämligen en avlidens sista vilja, och går inte till domstol bara för att de kan.
Finns inte den tanken alls i ditt huvud, att man kan/bör/ska respektera en avliden persons sista vilja? Jag förstår faktiskt folk som flyttar till Spanien och skriver sina testamenten där, för att slippa att det blir sådana här bråk efter deras död (även om de inte behöver se det, förhoppningsvis). För där är det som det är - testamenten följs.
Du behöver inte mästra mig! jag är inte jurist men har läst juridik och mamman här om hon inte var dement har medvetet meddelat att hon står över arvs regler och visar till övriga barnbarn att hon minsann inte följer regler och att dom inte är värda ett dugg, då är det elakt! om inte barn och barnbarn varit elaka mot henne innan på något vis.
Nu kommer övriga barnbarn minnas sin mormor som någon som totalt visat att hon stod över lagar och visade att dom inte var värda något!
Dom kommer aldrig att minnas sin mormor på ett bra sätt!
som sagt alla jurister säger att man ska skriva ordentligt och inte skapa problem för sina arvtagare det är dåligt att inte göra rätt eller ta det medans man lever!
Alla jurister säger precis just det här!