• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:15:23 följande:
    Man kan nog inte skriva testamente på det sättet men oavsett så gäller er laglott . Vem gjorde bouppteckningen?
    Det var en jurist. När detta togs upp så sa han bara att detta får vi lösa inbördes men han kan vara med under dokumentation. 
  • Anonym (Mily)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:16:46 följande:
    Det är systerns 17-åriga dotter som ärvt. Hon har inte ekonomi att lösa ut oss och kan inte ta lån. Hennes mamma vill inte att vi gör på annat sätt än att låta det vara. Hon har heller inte pengar och kan ej ta lån på grund av omständigheter hon satt sig i. Hon levde i stort sett på vår mors pension. 
    Då får stugan säljas och ni barn får 312500 kr var och barnbarnet får 1250000 kr. Om den nu säljs för 2,5 miljoner.

Som sagt kan laglotten inte testamenteras bort. Dock kan ni om ni vill avstå den, men vill ni ha den så är lagen på er sida!
  • Anonym (Inte roligt)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 11:07:43 följande:

Det går nog att överklaga, så att du får din laglott i alla fall. Det kan räknas som förskott på arv när man ger bort stora belopp till bröstarvingar under sin livstid. 

Finns något dokument som styrker att det är en gåva?

Helt rätt! Det kan räknas som förskott på arv. Och bröstarvingar har alltid rätt till arv även om det finns ett testamente. Så du har all rätt att ärva även om dina syskon försöker att få allt. Det är jobbigt att anlita en advokat, och jag har själv gått igenom en arvstvist, och det var inte roligt.

Men om jag vore som dig, så skulle jag kontakta en advokat per telefon för att efterhöra vad du har för rätttigheter så att dina syskon inte försöker att lura, eller hota dig.
  • Anonym (Mily)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:19:24 följande:
    Det var en jurist. När detta togs upp så sa han bara att detta får vi lösa inbördes men han kan vara med under dokumentation. 
    Hur gärna vill ni ha pengarna och hur gärna vill ni ha dem nu? Vill ni behålla stugan i familjens ägo?

Ett alternativ skulle väl kunna vara att skaffa någon slags skuldebrev där syster + dotter behåller stugan men att de inom ett visst antal år ska köpa ut era delar?

Då får ni pengarna, fast senare. Tex att inom 10 år ska det vara betalt, annars säljs stugan.

Dotterdottern är ju inte 17 år hela livet utan kan köpa ut er när hon är vuxen på det sättet.

Observera att om ni gör så, så ta hjälp av jurist!
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Karin) skrev 2024-06-15 11:13:27 följande:

Börja med att lägga ilskan på rätt ställe. Kom ihåg att det var er mamma som valde att göra så här. Det är inte din syster och hennes dotters fel. 

Jag förstår inte hur man som förälder kan göra som din mamma - hon har satt er alla i en gräslig situation. 

Det jag funderar på är om det går att skriva avtal om att om systerdottern säljer stugan så ska ni få ut er laglott i pengar. Men det är bara en tanke, inget jag vet något om hur det funkar. 

Jag är övertygad om att hon kommer sälja. Enligt min syster, flickans mamma, ser de stugan som möjlighet till att studera utan studielån och senare insats till lägenhet. Det är ju dock inte nu, hon har inte avslutat gymnasiet ännu. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:25:02 följande:
    Hur gärna vill ni ha pengarna och hur gärna vill ni ha dem nu? Vill ni behålla stugan i familjens ägo?

Ett alternativ skulle väl kunna vara att skaffa någon slags skuldebrev där syster + dotter behåller stugan men att de inom ett visst antal år ska köpa ut era delar?

Då får ni pengarna, fast senare. Tex att inom 10 år ska det vara betalt, annars säljs stugan.

Dotterdottern är ju inte 17 år hela livet utan kan köpa ut er när hon är vuxen på det sättet.

Observera att om ni gör så, så ta hjälp av jurist!
    Jag hade gärna behållit den och köpt ut mina syskon. Något de vägrar.
    Förstår att det är en bra slant till framtiden för barnbarnet men det finns ju 5 andra jämnåriga barnbarn som blir utan guldsked. 
  • Anonym (Mily)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:26:58 följande:
    Jag är övertygad om att hon kommer sälja. Enligt min syster, flickans mamma, ser de stugan som möjlighet till att studera utan studielån och senare insats till lägenhet. Det är ju dock inte nu, hon har inte avslutat gymnasiet ännu. 
    Fast de får ju inte göra det utan att ge er pengar? Jag förstår inte riktigt problemet här, varför säger ni inte bara att ni vill ha era laglotter?

Flickan kommer ju oavsett få 50% av stugans värde, vilket blir över 1 miljon så det räcker ju till studier gott och väl.
    Din syster kan ju ge sin laglott till sin dotter om hon nu vill det?

Som sagt:
    Laglotten som ni syskon ska dela på är 50% av er mammas tillgångar och detta kan man INTE testamentera bort.

Övriga 50% gör man vad man vill med och dessa får då 17-åriga barnbarnet om det handskrivna pappret gäller som testamente.
  • Embla twopointoh

Som jag ser det har du två val. Antingen respekterar du din mammas vilja och låter din systerdotter få stugan, eller så kräver du det du har laglig rätt till.

Inget av valen är uppenbart rätt respektive fel. Det är helt upp till dig vad du anser viktigast.

Det kan tyckas vara orättvist av din mamma att på det här sättet favorisera ett barnbarn framför både barn och alla andra barnbarn. Var det så när din mamma levde också, att hon öppet favoriserade detta barnbarn? Jag kan förstå om det har varit sårande för resten av familjen, och att det är sårande nu. Att en förälder, eller mormor, har uppenbara favoriter tycker jag är förkastligt, i alla fall så länge de andra barnen och barnbarnen inte gjort något för att förtjäna att hamna i skymundan.

Samtidigt ogillar jag personligen att man i Sverige inte får göra vad man vill med sina pengar/tillhörigheter. Din mamma ville att detta barnbarn skulle ha stugan.

Resten av dina syskon vill låta barnbarnet ärva efter din mammas vilja. Om du börjar bråka, riskerar du relationen med dem.

Det kokar ned till vad som är viktigast för dig, pengarna eller relationen. Har man redan från början en dålig relation med sina syskon är det kanske enkelt att välja pengarna, men om man inte har det, blir det svårare. Det är upp till dig hur du väljer.

• Anonym (Dotter)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:34:21 följande:
    Fast de får ju inte göra det utan att ge er pengar? Jag förstår inte riktigt problemet här, varför säger ni inte bara att ni vill ha era laglotter?

Flickan kommer ju oavsett få 50% av stugans värde, vilket blir över 1 miljon så det räcker ju till studier gott och väl.
    Din syster kan ju ge sin laglott till sin dotter om hon nu vill det?

Som sagt:
    Laglotten som ni syskon ska dela på är 50% av er mammas tillgångar och detta kan man INTE testamentera bort.

Övriga 50% gör man vad man vill med och dessa får då 17-åriga barnbarnet om det handskrivna pappret gäller som testamente.
    Det är bara jag som uttrycker att jag vill ha ut min del och det tycker övriga är egoistiskt, att jag är avundsjuk, inte unnar henne arvet, aldrig har brytt mig om stugan mm Det är nere på pajkastningsnivå. 
  • Anonym (Dotter)
    Embla twopointoh skrev 2024-06-15 11:34:40 följande:

Som jag ser det har du två val. Antingen respekterar du din mammas vilja och låter din systerdotter få stugan, eller så kräver du det du har laglig rätt till.

Inget av valen är uppenbart rätt respektive fel. Det är helt upp till dig vad du anser viktigast.

Det kan tyckas vara orättvist av din mamma att på det här sättet favorisera ett barnbarn framför både barn och alla andra barnbarn. Var det så när din mamma levde också, att hon öppet favoriserade detta barnbarn? Jag kan förstå om det har varit sårande för resten av familjen, och att det är sårande nu. Att en förälder, eller mormor, har uppenbara favoriter tycker jag är förkastligt, i alla fall så länge de andra barnen och barnbarnen inte gjort något för att förtjäna att hamna i skymundan.

Samtidigt ogillar jag personligen att man i Sverige inte får göra vad man vill med sina pengar/tillhörigheter. Din mamma ville att detta barnbarn skulle ha stugan.

Resten av dina syskon vill låta barnbarnet ärva efter din mammas vilja. Om du börjar bråka, riskerar du relationen med dem.

Det kokar ned till vad som är viktigast för dig, pengarna eller relationen. Har man redan från början en dålig relation med sina syskon är det kanske enkelt att välja pengarna, men om man inte har det, blir det svårare. Det är upp till dig hur du väljer.

Ja, kontakten mellan mamma och detta barnbarn har alltid varit mycket bra. Sedan start så att säga. Hon har varit 100% delaktig i hela hennes liv. De andra barnbarnen har hon blandat ihop namnen och åldrarna på etc Jag är alltså inte förvånad. 
    Mina barn har dock uttryckt ilska, att de kommer utesluta sin kusin. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös