• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Anonym (Mily)
    Cathariiina skrev 2024-06-15 13:04:03 följande:
    "testamentera" kan man hur man vill, och grundregeln är att testamenten - som är den avlidnes sista vilja - ska följas. Sedan finns det möjlighet för personer som känner sig förfördelade att överklaga testamentet - då tittar en domstol på det och beslutar eventuellt att det ska jämkas - och det kan ju ske i detta fall p.g.a. vår nordisk-germanska laglottsrätt. 
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:37:08 följande:
    Det är bara jag som uttrycker att jag vill ha ut min del och det tycker övriga är egoistiskt, att jag är avundsjuk, inte unnar henne arvet, aldrig har brytt mig om stugan mm Det är nere på pajkastningsnivå. 
    Fast om det är sant att du aldrig brytt dig om stugan, medan systerdottern kanske älskar att vara där och kommer att ta väl hand om den, så är det väl inte jättekonstigt om din mor hellre gav stugan till systerdottern än till dig? Om du hade fått den, hade du troligen bara sålt den och gjort något helt annat för pengarna, eller hur?

Man kan aldrig testamentera bort laglotten.
    Däremot kan man givetvis avsäga sig sin laglott.

https://www.domstol.se/amnen/familj/dodsfall-och-arv/testamente/
  • Anonym (Dina barn)

Om relationen till dina syskon kommer att ebba ut efter er mors bortgång bör du ta det som är ditt. Tänk på dina barn, stå upp för dom. Du kan hjälpa med kontantinsats osv. Det är din lagliga rätt. De säljer stugan då de inte vill/kan ta lån för att köpa ut er. Barnbarnet har inte rätt till hela huset utan 50%. Rätt ska vara rätt. Ska du och din familj förlora på detta för att din systerdotter ska ha ALLT? Sinnessjukt.

• Anonym (Dotter)
    Cathariiina skrev 2024-06-15 13:04:03 följande:
    "testamentera" kan man hur man vill, och grundregeln är att testamenten - som är den avlidnes sista vilja - ska följas. Sedan finns det möjlighet för personer som känner sig förfördelade att överklaga testamentet - då tittar en domstol på det och beslutar eventuellt att det ska jämkas - och det kan ju ske i detta fall p.g.a. vår nordisk-germanska laglottsrätt. 
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:37:08 följande:
    Det är bara jag som uttrycker att jag vill ha ut min del och det tycker övriga är egoistiskt, att jag är avundsjuk, inte unnar henne arvet, aldrig har brytt mig om stugan mm Det är nere på pajkastningsnivå. 
    Fast om det är sant att du aldrig brytt dig om stugan, medan systerdottern kanske älskar att vara där och kommer att ta väl hand om den, så är det väl inte jättekonstigt om din mor hellre gav stugan till systerdottern än till dig? Om du hade fått den, hade du troligen bara sålt den och gjort något helt annat för pengarna, eller hur?

Som jag skrev tidigare så hade jag behållit den och köpt ut mina syskon. Min systerdotter kommer sälja. 
    Hon har ingen relation till stugan, min mamma har hyrt ut den de senaste 10-12 åren. Vi var där en del och hälsade på då mina och mina syskons barn var små och mamma bodde där på somrarna. 
    Känner en känsla av sorg att den går förlorad och det är mer affektvärde men eftersom jag inte varit där på många år mer än tittat till den/städat så kommer jag överleva. 
  • Anonym (Di)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 13:05:44 följande:
    För att lagen säger att man har rätt till laglotten. Det är inte att tigga att be om att få sin laglott. Mer girigt av de andra att behålla den.
    Som jag skrev - vem som helst fattat det. Att man har rätt enligt lag. Men varför vill man ha något som ens döda mamma inte ville att man skulle ha var ju frågan.
  • Anonym (Dina barn)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 13:18:50 följande:
    Som jag skrev tidigare så hade jag behållit den och köpt ut mina syskon. Min systerdotter kommer sälja. 
    Hon har ingen relation till stugan, min mamma har hyrt ut den de senaste 10-12 åren. Vi var där en del och hälsade på då mina och mina syskons barn var små och mamma bodde där på somrarna. 
    Känner en känsla av sorg att den går förlorad och det är mer affektvärde men eftersom jag inte varit där på många år mer än tittat till den/städat så kommer jag överleva. 
    Men det är inte din systerdotters att sälja själv? Ni är ju delägare..? Hon har ändå inte rätt till alla pengar, så vill hon ha pengarna bör du kunde köpa ut och ge efter arv osv. Ta hjälp av en jurist här, va inte dumsnäll i all välmenig.
  • Anonym (Dina barn)
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 13:29:22 följande:
    Som jag skrev - vem som helst fattat det. Att man har rätt enligt lag. Men varför vill man ha något som ens döda mamma inte ville att man skulle ha var ju frågan.
    Tack och lov att det finns en lag för att skydda bröstarvingar mot föräldrar som tex är narcissister. 
    Lagen finns av en anledning.
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 13:29:22 följande:

För att man tycker att det ska vara rättvist mellan syskon och barnbarn. För att man inte står bakom att en förälder favoriserar ett barnbarn. Att man visar sina egna barn att man står upp för rättvisa i familjen. 

Nu kommer ju detta barnbarn ändå att favoriseras, och det blir ju det eftermäle TS mamma lämnar efter sig, att hon inte behandlat sina barn och barnbarn rättvist. 

• Anonym (Di)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 13:37:49 följande:

För att man tycker att det ska vara rättvist mellan syskon och barnbarn. För att man inte står bakom att en förälder favoriserar ett barnbarn. Att man visar sina egna barn att man står upp för rättvisa i familjen. 

Nu kommer ju detta barnbarn ändå att favoriseras, och det blir ju det eftermäle TS mamma lämnar efter sig, att hon inte behandlat sina barn och barnbarn rättvist. 

Hm.. lär hellre mina barn att människor som inte älskar mig eller behandlar mig rättvist ska man välja bort. Även om det är familj. 

Detta blir ju påtvingad rättvisa. Både TS och ts barn får något som mormor inte ville ge dom. 
  • Cathariiina
    Anonym (Dina barn) skrev 2024-06-15 13:34:04 följande:
    Tack och lov att det finns en lag för att skydda bröstarvingar mot föräldrar som tex är narcissister. 
    Lagen finns av en anledning.
    Fast det är ingen självklarhet, i de allra flesta länder på jorden testamenterar folk de pengar som de själva slitit ihop till vem de vill. Jag ser inte självklarheten i att barnen måste få mera av föräldrarna när de (barnen) är vuxna och bör kunna försörja sig själva. Nu när vi är med i EU finns också möjligheten att bosätta sig i ett annat EU-land, som inte har laglottsrätt, t.ex. Spanien eller Storbritannien, och skriva i sitt testamente att spansk, brittisk, whatever lag ska gälla. Då kommer man runt laglottsrätten. 

Tänk t.ex. ett fall där det vuxna barnet är missbrukare, och föräldrarna vet att barnet kommer att köpa droger för hela slanten när han eller hon kommer åt arvet, och förmodligen ha ihjäl sig. Eller om ett av barnen varit grovt otacksamt mot sina föräldrar, medan de andra syskonen hjälpt föräldrarna jättemycket på deras ålderdom.  

Sedan kan det finnas andra paragrafer, även i andra länder, som handlar om t.ex. ett gods som har gått från far till son i många generationer, att det inte får testamenteras bort ur släkten. DET är en annan sak, för då är det ju inte fadern som själv har slitit ihop till godset, utan han har enbart förvaltat det, enligt de regler som hans anfader, eller kungen denne förlänades egendomen av, en gång i tiden satte upp. Men nu är vi långt ifrån TS' fall.
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös