Inlägg från: Anonym (Di) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Di)

Mamma gjorde mig arvslös

Har aldrig förstått sånt här. Varför VILL man ha något som din mamma inte ville ge dig?

• Anonym (Di)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 12:19:54 följande:
    Varför skulle man inte kunna vilja ha något om man hela tiden känner att en själv men framför allt ens barn blivit åsidosatta?
    Fast man har väk ingen skyldighet dom mormor mot sina barnbarn eller barn för den delen? 

Om det stör en borde man gå i terapi istället. 
    Låter helt galet att man ska tigga till sig något (för att man har rätt till det) men mamman har ju gett det till någon som hon valt. Det var ju hennes egendom.

Säger inte att TS gör fel men förstår inte varför man vill ha nått som ens mamma inte ville att man skulle ha!
  • Anonym (Di)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 13:05:44 följande:
    För att lagen säger att man har rätt till laglotten. Det är inte att tigga att be om att få sin laglott. Mer girigt av de andra att behålla den.
    Som jag skrev - vem som helst fattat det. Att man har rätt enligt lag. Men varför vill man ha något som ens döda mamma inte ville att man skulle ha var ju frågan.
  • Anonym (Di)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 13:37:49 följande:

För att man tycker att det ska vara rättvist mellan syskon och barnbarn. För att man inte står bakom att en förälder favoriserar ett barnbarn. Att man visar sina egna barn att man står upp för rättvisa i familjen. 

Nu kommer ju detta barnbarn ändå att favoriseras, och det blir ju det eftermäle TS mamma lämnar efter sig, att hon inte behandlat sina barn och barnbarn rättvist. 

Hm.. lär hellre mina barn att människor som inte älskar mig eller behandlar mig rättvist ska man välja bort. Även om det är familj. 

Detta blir ju påtvingad rättvisa. Både TS och ts barn får något som mormor inte ville ge dom. 
  • Anonym (Di)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 13:46:08 följande:
    Spelar ju ingen roll, om de vill ha pengarna. Varför ska de ta hänsyn till henne, när hon inte tar hänsyn till dom? Hon startar detta genom att göra sina barn arvlösa, och de svarar med att kräva sin laglott.
    Det är ju inte hänsyn till henne utan sin egna självrespekt.
  • Anonym (Di)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 14:09:43 följande:
    Och det bedömer TS själva, huruvida det påverkar hennes självrespekt. TS vill nog att hennes barn ska behandlas lika, och då står hon upp för den åsikten om hon kräver sin laglott. 
    Fast TS barn är väl inte dumma? Dom har ju växt upp med att mormor favoriserar ett barnbarn som hon ser ger hela arvet. Vilket barnen vet om redan eftersom det var dom som berätta för TS. 

De kommer ju inte behandlas lika för att TS tar det som hennes mamma inte ville att hon skulle ha. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös