• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Anonym (Respekt)

Eller så släpper du detta? Din mor ville uppenbarligen ge detta till din systerdotter? Så varför bråka om det? Är 312 500kr värt att skymfa sin bortgågne mor & släkt? Typiskt kvinnor att bli upprörda & inte vilja acceptera en död persons sista önskan. Är sin ekonomi verkligen så ansträngd att du måste kräva din rätt här?  Live & let go. Fan ska man bråka om sånt här strunt för? Släpp det bara & gläd dig att hon kanske får många fina minnen i hennes mormors stuga framöver. Det kanske var därför hon ville ge den till henne eftersom övriga syskon inte hade något intresse att bevara den utan direkt tänkte på kalla pengar. Bedrövligt!

• EpicF
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 12:07:24 följande:

Har aldrig förstått sånt här. Varför VILL man ha något som din mamma inte ville ge dig?

Laglotten har man alltid rätt till, oavsett vad ens föräldrars vilja är. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Respekt) skrev 2024-06-15 14:30:34 följande:

Eller så släpper du detta? Din mor ville uppenbarligen ge detta till din systerdotter? Så varför bråka om det? Är 312 500kr värt att skymfa sin bortgågne mor & släkt? Typiskt kvinnor att bli upprörda & inte vilja acceptera en död persons sista önskan. Är sin ekonomi verkligen så ansträngd att du måste kräva din rätt här?  Live & let go. Fan ska man bråka om sånt här strunt för? Släpp det bara & gläd dig att hon kanske får många fina minnen i hennes mormors stuga framöver. Det kanske var därför hon ville ge den till henne eftersom övriga syskon inte hade något intresse att bevara den utan direkt tänkte på kalla pengar. Bedrövligt!

Har du läst tråden? I så fall hade du sett att det är den som ärvt som nu direkt vill sälja. 
  • Anonym (Kl)

Låt det vara, din mamma bör få bestämma själv över sin stuga. Tyvärr inte juridiskt kanske, men moraliskt borde det vara så. Var glad för din systerdotters skull istället. 

• Cathariiina
    Anonym (Fräckt!) skrev 2024-06-15 14:25:02 följande:

Mamman betedde sig då beklagligt och dåligt som gjorde som hon gjorde!
    Vem är inte insatt i arvs juridik i dagens läge? alla borde känna till arvsregler och nu lämnade hon över till sina barn att lösa hennes arv som hon så totalt struntat i. Det är respektlöst mot barn och barnbarn att göra som hon gjorde och hon borde ha förstått att det skulle kunna bli osämja mellan sina barn! hur ofta är det inte jurister som sitter i tv och säger var noga med att skriva korrekta testamenten så att inga arvingar ska få ta hand om era misstag angående arv. 
    Här skulle mamman ha skrivit att syskonen skulle få sin laglott men att ett barnbarn skulle övriga 50 %. var hon inte dement var det riktigt elakt av henne att göra så mot sina barn och övriga barnbarn! 
    riktigt fult gjort att göra så att barn och barnbarn ska behöva hamna i denna situation, 
    Har inte ts hennes barn, andra syskon och syskonbarn gjort något elakt mot mamma, mormor så är det så lågt mot sina barn och barnbarn precis som vill skapa osämja eller att folk ska veta att hon så totalt struntar i sina andra barn och barnbarn. 
    Hade hon noll koll på arvsregler så ok men då är man en ganska okunnig person hade hon det var hon elak mot sina andra barnbarn framför allt.
    Man följer arvslagar gör man inte det är man okunnig eller om gör det elak och vill  vill visa det genom att utesluta andra barn och barnbarn! 

Som sagt, vissa av er här har inte koll på de juridiska begreppen. Så här är det i alla fall: man har rätt att skriva vad som helst i sitt testamente. I efterhand kan personer som anser sig förfördelade gå till domstol och begära att få testamentet jämkat. I ett fall där de har laglottsrätten att luta sig mot, så kommer de att få det jämkat också.

Men det betyder inte att föräldern inte hade rätt att testamentera till vem han/hon ville i det första läget. Varje individ har rätt att skriva hur han/hon vill ha det i sitt eget testamente, och räkna med att detta ska följas. De allra flesta människor respekterar nämligen en avlidens sista vilja, och går inte till domstol bara för att de kan.

Finns inte den tanken alls i ditt huvud, att man kan/bör/ska respektera en avliden persons sista vilja? Jag förstår faktiskt folk som flyttar till Spanien och skriver sina testamenten där, för att slippa att det blir sådana här bråk efter deras död (även om de inte behöver se det, förhoppningsvis). För där är det som det är - testamenten följs.
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Fräckt!) skrev 2024-06-15 14:25:02 följande:

Mamman betedde sig då beklagligt och dåligt som gjorde som hon gjorde!
    Vem är inte insatt i arvs juridik i dagens läge? alla borde känna till arvsregler och nu lämnade hon över till sina barn att lösa hennes arv som hon så totalt struntat i. Det är respektlöst mot barn och barnbarn att göra som hon gjorde och hon borde ha förstått att det skulle kunna bli osämja mellan sina barn! hur ofta är det inte jurister som sitter i tv och säger var noga med att skriva korrekta testamenten så att inga arvingar ska få ta hand om era misstag angående arv. 
    Här skulle mamman ha skrivit att syskonen skulle få sin laglott men att ett barnbarn skulle övriga 50 %. var hon inte dement var det riktigt elakt av henne att göra så mot sina barn och övriga barnbarn! 
    riktigt fult gjort att göra så att barn och barnbarn ska behöva hamna i denna situation, 
    Har inte ts hennes barn, andra syskon och syskonbarn gjort något elakt mot mamma, mormor så är det så lågt mot sina barn och barnbarn precis som vill skapa osämja eller att folk ska veta att hon så totalt struntar i sina andra barn och barnbarn. 
    Hade hon noll koll på arvsregler så ok men då är man en ganska okunnig person hade hon det var hon elak mot sina andra barnbarn framför allt.
    Man följer arvslagar gör man inte det är man okunnig eller om gör det elak och vill  vill visa det genom att utesluta andra barn och barnbarn! 

Jag tror att mamma trodde att stugan skulle behållas. Hon hade skrivit med i testamentet att hon önskade att barnbarnet skulle vårda trädgården men att hon fick göra sig av med möbler. 
  • EpicF
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 13:18:50 följande:
    Som jag skrev tidigare så hade jag behållit den och köpt ut mina syskon. Min systerdotter kommer sälja. 
    Hon har ingen relation till stugan, min mamma har hyrt ut den de senaste 10-12 åren. Vi var där en del och hälsade på då mina och mina syskons barn var små och mamma bodde där på somrarna. 
    Känner en känsla av sorg att den går förlorad och det är mer affektvärde men eftersom jag inte varit där på många år mer än tittat till den/städat så kommer jag överleva. 
    Dåså, din systerdotter säljer stugan och du kan få ut din laglott, vilket är ca 416 600kr om den säljs för 2,5 miljoner.

Din syster dotter får 1 250 000kr och dina andra syskon kan välja att avsäga sig sin laglott eller behålla den. 
  • Anonym (Vau)
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 14:33:24 följande:
    Har du läst tråden? I så fall hade du sett att det är den som ärvt som nu direkt vill sälja. 
    Vänta nu, är det barnbabet som vill sälja eller din syster?

Blir ju samtidigt nyfiken på hur mycket alla andra engagerade sig i din mamma. 

Inte för att jag vill anklaga dig men är väldigt ofta som en släkting har barn som knappt besöker denna eller hör av sig alls på många år, sen när denna avlider dyker alla upp som hökar och ska ha sin del av kakan. Då är blodsband inte värt ett skit.

Din systerdotter kanske helt enkelt var den som faktiskt visade genuint intresse för din mamma och som hon tyckte var värd stugan. Om din mamma hade för avsikt att hon skulle kunna använda det som studiemedel framgår inte och det lär vi aldrig få veta.

Hur mycket alla andra sköt ekonomi och annat kan ju också påverka hennes val. Ponera att alla andra  syskon och barn lägger pengar på sprit och cigaretter, och sen ett barnbarn som sticker ut och faktiskt försöker kämpa för sig själv liksom.

Har själv varit där i samma sits tyvärr.
  • Xenia

Jag tycker du ska göra anspråk på din laglott. Det har vi rätt till i Sverige. Här har inte föräldrar rätt att göra vissa barn arvlösa.

Om dina släktingar tar illa upp så är de giriga. De får ändå mer pengar än om din mor inte skrivit något testamente som gynnar vissa och missgynnar andra.

• EpicF
    Cathariiina skrev 2024-06-15 13:43:28 följande:
    Fast det är ingen självklarhet, i de allra flesta länder på jorden testamenterar folk de pengar som de själva slitit ihop till vem de vill. Jag ser inte självklarheten i att barnen måste få mera av föräldrarna när de (barnen) är vuxna och bör kunna försörja sig själva. Nu när vi är med i EU finns också möjligheten att bosätta sig i ett annat EU-land, som inte har laglottsrätt, t.ex. Spanien eller Storbritannien, och skriva i sitt testamente att spansk, brittisk, whatever lag ska gälla. Då kommer man runt laglottsrätten. 

Tänk t.ex. ett fall där det vuxna barnet är missbrukare, och föräldrarna vet att barnet kommer att köpa droger för hela slanten när han eller hon kommer åt arvet, och förmodligen ha ihjäl sig. Eller om ett av barnen varit grovt otacksamt mot sina föräldrar, medan de andra syskonen hjälpt föräldrarna jättemycket på deras ålderdom.  

Sedan kan det finnas andra paragrafer, även i andra länder, som handlar om t.ex. ett gods som har gått från far till son i många generationer, att det inte får testamenteras bort ur släkten. DET är en annan sak, för då är det ju inte fadern som själv har slitit ihop till godset, utan han har enbart förvaltat det, enligt de regler som hans anfader, eller kungen denne förlänades egendomen av, en gång i tiden satte upp. Men nu är vi långt ifrån TS' fall.
    Man kan också som förälder leva upp sina pengar så att det inge finns någon laglott att ärva. 

Laglotten gäller bara om det faktiskt finns arv. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös