• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Cathariiina
    Anonym (money) skrev 2024-06-16 09:53:57 följande:
    Ju mer du skriver desto tydligare att du ska kräva din laglott. Du har fem barn som du ansvarar för.

Mammas "testamente" är alltså sju år gammalt och skrevs till förmån för en tio-årig flicka. För sju år sedan.

Det är fullständigt ogenomtänkt och garanterat inte hennes "sista vilja". Mycket händer och sker på sju år och vad hade hänt om flickan fått ett syskon?!

Storasyster ärver 2,5 miljon och lillasyster/lillebror ingenting?

Det enda genomtänkta verkar vara att mamma ville att stugan skulle vara kvar i släkten.

-

Det finns mängder med sätt detta kan sluta på som alla involverar att flickan får en skitstor hög med pengar för sina "studier" - flickans mamman lär säkert vilja ha en del av dem - och att dina barn får ut det som de har juridisk rätt till.

Du kan ta över stugan till värderat pris. Minus din laglott.

Du kan kräva att dödsboet säljer stugan och sedan tar du ut din laglott av vinsten.

Du kan säga åt din syster och din systerdotter att du vill ha ut din laglott på värderingen.

Det första är nog det som verkligen ligger närmast er mammas "sista vilja". Flickan får pengar. Stugan blir kvar.

Men i vilket fall. Du är ansvarig för dina barn och behöver inte skämmas för att du gör det bästa för dem.

-

Vill du kompromissa så kan du ta över stugan utan att räkna av din laglott. Stugan kommer att stiga i värde. Då kan du "ta igen" den laglott du förlorar nu och du och din familj har ett släktställe att vara på.
    Fast så där kan man inte säga, att testatorns testamente inte var hans/hennes sista vilja EGENTLIGEN. Att någon annan (vanligen den som blev förfördelad i det befintliga testamentet) vet mycket bättre vad som skulle ha varit testatorns sista vilja EGENTLIGEN, nuförtiden, han eller hon kom sig bara aldrig för att ändra testamentet. Det förstår du väl att det inte skulle funka, om folk skulle kunna hävda det - och få igenom det? Testatorns sista testamente ÄR att betrakta som hans/hennes sista vilja. 
  • Anonym (M)
    Anonym (GG) skrev 2024-06-16 10:59:03 följande:

Begär jämkning av testamentet och begär arvslott efter din far och laglott efter din mor. Hon kan inte testamentera bort hans del. Din fars del var antagligen hälften av boet, så du ska ha en tredjedel av 1.25m plus en sjättedel av 1.25m. Runt 600k som kommer dina barn till nytta någon gång. 

Om ts föräldrar var gifta vid fadersn dödsfall så ärver ts moder allt och kan absolut testenteta bort avrslotten. Detta för att ts oavsett inte hade ärvt något efter sin far. 

Så nej, ts kan enbart kräva sin laglott vilket är ca 400 000kr. 
  • Cathariiina
    Anonym (GG) skrev 2024-06-16 10:59:03 följande:

Begär jämkning av testamentet och begär arvslott efter din far och laglott efter din mor. Hon kan inte testamentera bort hans del. Din fars del var antagligen hälften av boet, så du ska ha en tredjedel av 1.25m plus en sjättedel av 1.25m. Runt 600k som kommer dina barn till nytta någon gång. 

Jag tyckte att TS skrev någonstans att stugan gått i hennes mors släkt? Då kan det vara så att hennes far inte hade något med den att göra. Var han och TS' mor inte gifta, så hade han definitivt inte någon äganderätt i den. För att veta hur det står till med det här, måste man se bouppteckningen efter TS' far. TS, du kan begära ut den från den aktuella Tingsrätten, om du inte har kvar en kopia av den. 
  • Cathariiina
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-16 08:13:44 följande:
    Vad har du för bild av familjer egentligen?

Jag har vetat om flera testamenten där jag är en av dem som ska få ärva och det har givetvis inte förändrat någonting i min släkt/familj.

Det har inte varit några konstigheter eller överraskningar och har sett testamenten när personerna varit och är vid liv.
    Jag har arbetat i äldrevården och i hemtjänsten... Där fick man se mycket som gjorde en både ledsen och vis. 
  • Anonym (Mily)
    Anonym (Zxcv) skrev 2024-06-16 12:52:21 följande:
    Änkan kan inte testamentera bort efterarvet efter sin make utan det ärver hans arvingar. Läs på om efterarv.

Sen kan TS mamma ha ägt stugan som enskild egendom. Då får hon testamentera bort den som hon vill. Tror inte TS har kommenterat om hennes föräldrar var gifta eller om stugan var mammans  enskild egendom.
    Om änkan var gift med den som gick bort var hon ju arvinge.
  • Cathariiina
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-16 11:07:28 följande:
    Fast så fungerar det väl inte? De kan inte ärva sin far, deras mamma gjorde det och hon har all rätt att göra vad hon vill med de pengarna. Det TS och hennes syskon kan ärva nu är det som mamman lämnar efter sig. 
    Det beror på om mamman ärvde sin make med full förfoganderätt eller full äganderätt. I det första fallet kan hon slösa bort arvet medan hon lever, men inte testamentera bort hans del på ett sätt som inte stämde med hans testamente. I det senare fallet kan hon testamentera bort även hans del till vem hon vill. Man behöver som sagt se bouppteckningen efter maken för att få rätsida i det här. 

Om TS' föräldrar inte var gifta bortfaller allt det ovanstående; då hade TS' mor ingen arvsrätt efter sin sambo och inte heller någon giftorätt, och TS' far hade ingen del i stugan (om den kom från hennes släkt, vilket jag tycker mig ha läst i tråden). Sambolagen gäller bara den fasta bostaden som samboparet bor permanent i, inte en sommarstuga.
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-16 14:33:47 följande:
    Om änkan var gift med den som gick bort var hon ju arvinge.
    Inte till makens del av boet. Det ärver barnen till maken när änkan går bort. Läs på - efterarv, fri förfoganderätt. Änkan har fri förfoganderätt men hon kan inte testamentera bort makens del hur som helst.
  • Cathariiina
    Anonym (Zxcv) skrev 2024-06-16 14:53:27 följande:
    Inte till makens del av boet. Det ärver barnen till maken när änkan går bort. Läs på - efterarv, fri förfoganderätt. Änkan har fri förfoganderätt men hon kan inte testamentera bort makens del hur som helst.
    Ja, men det kan ju ha funnits ett testamente där det stod att hon hade full äganderätt. Som sagt: man måste se bouppteckningen efter TS' far för att få rätsida i det här. Vi vet för övrigt inte ens om de var gifta. Och om de varit gifta men var skilda när fadern dog, så hade bodelningen gjorts redan vid skilsmässan, och då är fadern inte relevant längre i det här ärendet.
  • Anonym (M)
    Cathariiina skrev 2024-06-16 14:33:15 följande:
    Jag har arbetat i äldrevården och i hemtjänsten... Där fick man se mycket som gjorde en både ledsen och vis. 
    Var det där du såg att svenska killar aldrig är respektlösa mot kvinnor, aldrig kan misshandla eller våldta sina kvinnor eller andra kvinnor. 

😅
  • Anonym (Kalla)
    Anonym (Zxcv) skrev 2024-06-16 14:53:27 följande:
    Men hon får göra vad hon vill med arvet. T ex skänka bort pengarna innan hon dör. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös