• Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Anonym (F)

Testamentet är giltigt men kan aldrig ta ifrån dig arvsrätten. Kontakta en jurist som löser detta åt dig. Klart din syster vill att du ska låta bli då det är de som tjänar på det! Det är stora pengar, du behöver bara hänvisa till att er mamma inte har rätt att göra dig arvslös och att jurister får lösa ut resten.

Om du är kund hos Nordea får du en viss rabatt hos Familjens jurister, fråga om de kan hjälpa dig!

• Anonym (Sanna)

Så klart ts ska ha sin del av arvet? Varken girigt eller egoistiskt. Det är hennes fulla rätt och helt normalt? sjukt att vissa här motsätter sig det. 

• Anonym (Dotter)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-06-15 12:20:25 följande:
    För att man är avundsjuk och girig. Dessutom är det helt galet att ts ungar kommer avsäga kontakten med sin kusin pga detta. Troligen enbart pga ts sk*tsnack om sin systerdotter och syster.

Ts behöver inte ens pengarna men det gör systerdottern.
    Då kan jag berätta att det var systerdottern själv som berättade det för mina barn. Jag har inte diskuterat det med dem förrän de kom och sa vad de fått höra. 
    De vet inga pengavärden men deras känsla baseras på en uppväxt där de sett hur kusinen favoriserats. Något hon själv uttryckt när hon berättade om arvet, att hon ju var älsklingen. Kanske aningslöst sagt. Hon är inte så gammal. 

Om jag behöver pengarna vet du ingenting om. Jag har själv skapat mig ett tryggt liv på egen hand men jag har inga jättesummor. I jämförelse med mina syskon har jag det ändå bra ställt. 
  • Anonym (Di)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 12:19:54 följande:
    Varför skulle man inte kunna vilja ha något om man hela tiden känner att en själv men framför allt ens barn blivit åsidosatta?
    Fast man har väk ingen skyldighet dom mormor mot sina barnbarn eller barn för den delen? 

Om det stör en borde man gå i terapi istället. 
    Låter helt galet att man ska tigga till sig något (för att man har rätt till det) men mamman har ju gett det till någon som hon valt. Det var ju hennes egendom.

Säger inte att TS gör fel men förstår inte varför man vill ha nått som ens mamma inte ville att man skulle ha!
  • Cathariiina

Det är ingen annan än du själv som kan besluta om detta. Du HAR ju rätt till din laglott om du "bråkar". Det är lite oklart av ditt inlägg hur många syskon ni är, men om ni är fyra så har du rätt till hälften (laglotten) av arvslotten som i så fall är 1/4 av stugans värde. Så du har rätt till 1/8 av stugans värde, alltså 312 500 kr om värderingen av stugan håller. 

Men du kan ju också välja att respektera din mors sista vilja. Det skulle nog jag göra, om jag inte var i akut behov av dessa pengar - och då ska man vara ärlig när man betänker vad som egentligen ÄR "akut behov". I de flesta länder får folk testamentera hela sin förmögenhet till vem de vill, laglotter existerar inte - bara som en jämförelse..

• Cathariiina
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:15:23 följande:
    Man kan nog inte skriva testamente på det sättet men oavsett så gäller er laglott . Vem gjorde bouppteckningen?
    Jodå, ett handskrivet testamente gäller lika mycket som ett datorutskrivet. Det viktiga är att namnteckningen är gjord för hand (och det lär den ju vara om hela dokumentet är handskrivet), samt att det är bevittnat av två personer som inte själva fick ärva något (och det stämmer ju också här). 
  • Anonym (Dotter)
    Cathariiina skrev 2024-06-15 12:54:48 följande:

Det är ingen annan än du själv som kan besluta om detta. Du HAR ju rätt till din laglott om du "bråkar". Det är lite oklart av ditt inlägg hur många syskon ni är, men om ni är fyra så har du rätt till hälften (laglotten) av arvslotten som i så fall är 1/4 av stugans värde. Så du har rätt till 1/8 av stugans värde, alltså 312 500 kr om värderingen av stugan håller. 

Men du kan ju också välja att respektera din mors sista vilja. Det skulle nog jag göra, om jag inte var i akut behov av dessa pengar - och då ska man vara ärlig när man betänker vad som egentligen ÄR "akut behov". I de flesta länder får folk testamentera hela sin förmögenhet till vem de vill, laglotter existerar inte - bara som en jämförelse..

Vi är tre syskon.
    Som jag tänker så kommer jag inte själv strida utan låta det vara som det är. Vill inte börja ett krig. Relationen med mina syskon kommer nog ebba ut nu när vår mor är borta. 
  • Cathariiina
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:34:21 följande:
    Fast de får ju inte göra det utan att ge er pengar? Jag förstår inte riktigt problemet här, varför säger ni inte bara att ni vill ha era laglotter?

Flickan kommer ju oavsett få 50% av stugans värde, vilket blir över 1 miljon så det räcker ju till studier gott och väl.
    Din syster kan ju ge sin laglott till sin dotter om hon nu vill det?

Som sagt:
    Laglotten som ni syskon ska dela på är 50% av er mammas tillgångar och detta kan man INTE testamentera bort.

Övriga 50% gör man vad man vill med och dessa får då 17-åriga barnbarnet om det handskrivna pappret gäller som testamente.
    "testamentera" kan man hur man vill, och grundregeln är att testamenten - som är den avlidnes sista vilja - ska följas. Sedan finns det möjlighet för personer som känner sig förfördelade att överklaga testamentet - då tittar en domstol på det och beslutar eventuellt att det ska jämkas - och det kan ju ske i detta fall p.g.a. vår nordisk-germanska laglottsrätt. 
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:37:08 följande:
    Det är bara jag som uttrycker att jag vill ha ut min del och det tycker övriga är egoistiskt, att jag är avundsjuk, inte unnar henne arvet, aldrig har brytt mig om stugan mm Det är nere på pajkastningsnivå. 
    Fast om det är sant att du aldrig brytt dig om stugan, medan systerdottern kanske älskar att vara där och kommer att ta väl hand om den, så är det väl inte jättekonstigt om din mor hellre gav stugan till systerdottern än till dig? Om du hade fått den, hade du troligen bara sålt den och gjort något helt annat för pengarna, eller hur?

• Anonym (Mily)
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 12:53:56 följande:
    Fast man har väk ingen skyldighet dom mormor mot sina barnbarn eller barn för den delen? 

Om det stör en borde man gå i terapi istället. 
    Låter helt galet att man ska tigga till sig något (för att man har rätt till det) men mamman har ju gett det till någon som hon valt. Det var ju hennes egendom.

Säger inte att TS gör fel men förstår inte varför man vill ha nått som ens mamma inte ville att man skulle ha!
    För att lagen säger att man har rätt till laglotten. Det är inte att tigga att be om att få sin laglott. Mer girigt av de andra att behålla den.
  • Cathariiina
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 13:05:44 följande:
    För att lagen säger att man har rätt till laglotten. Det är inte att tigga att be om att få sin laglott. Mer girigt av de andra att behålla den.
    Jag tycker att det är ganska grovt att gå emot en avlidens sista vilja, även om man enligt svensk lag har "rätt" till det. Moraliskt och juridiskt rätt är inte samma sak.
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös