Inlägg från: Anonym (Dotter) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dotter)

Mamma gjorde mig arvslös

Efter min mors bortgång och vid bouppteckningen visade det sig att hon lämnat sin sommarstuga i arv till min systers barn. Ingen av oss andra två syskon visste detta tidigare. 
    Det finns 6 barnbarn men min systers dotter har alltid varit sin mormors ögonsten så det är egentligen inte förvånande. 
    Systerns dotter studerar på gymnasiet och har inga ekonomiska tillgångar förutom denna sommarstuga. 
    Min mamma hade inga andra pengar än det som täckte begravning mm Stugan är värd 2,5 miljoner och är obelånad. 

Nu tycker mina syskon att vi ska låta det vara som det är. Om jag bråkar om detta är jag övertygad om att jag förlorar kontakten med dem. 
    Ge mig gärna råd. Har ingen att ventilera med, det känns för privat att ta upp det med vänner och bekanta. 

• Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-15 11:07:43 följande:

Det går nog att överklaga, så att du får din laglott i alla fall. Det kan räknas som förskott på arv när man ger bort stora belopp till bröstarvingar under sin livstid. 

Finns något dokument som styrker att det är en gåva?

Mamma hade skrivit ett handskrivet papper där det står att systerns dotter ska ärva stugan. Bevittnat av hennes två vänner. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:12:49 följande:

Ni är 4 syskon och er mamma hade en sommarstuga värd 2,5 miljoner?

Då ska ni syskon dela på 50% av stugans värde, som är er laglott. Det blir 1 250 000 kr som ni syskon ska dela på vilket blir 312 500 kr var.

Säg åt er syster att ni ska ha dessa pengar. Hon kan ta lån och köpa ut era andelar ur stugan. Om hon inte kan det får stugan säljas.

50% av arvet har din mamma rätt att göra vad hon vill med, även om bara ett barnbarn fick ta del av det så bråka inte om det, även om det förstås är tråkigt att din mamma gjorde så.

Det är systerns 17-åriga dotter som ärvt. Hon har inte ekonomi att lösa ut oss och kan inte ta lån. Hennes mamma vill inte att vi gör på annat sätt än att låta det vara. Hon har heller inte pengar och kan ej ta lån på grund av omständigheter hon satt sig i. Hon levde i stort sett på vår mors pension. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:15:23 följande:
    Man kan nog inte skriva testamente på det sättet men oavsett så gäller er laglott . Vem gjorde bouppteckningen?
    Det var en jurist. När detta togs upp så sa han bara att detta får vi lösa inbördes men han kan vara med under dokumentation. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Karin) skrev 2024-06-15 11:13:27 följande:

Börja med att lägga ilskan på rätt ställe. Kom ihåg att det var er mamma som valde att göra så här. Det är inte din syster och hennes dotters fel. 

Jag förstår inte hur man som förälder kan göra som din mamma - hon har satt er alla i en gräslig situation. 

Det jag funderar på är om det går att skriva avtal om att om systerdottern säljer stugan så ska ni få ut er laglott i pengar. Men det är bara en tanke, inget jag vet något om hur det funkar. 

Jag är övertygad om att hon kommer sälja. Enligt min syster, flickans mamma, ser de stugan som möjlighet till att studera utan studielån och senare insats till lägenhet. Det är ju dock inte nu, hon har inte avslutat gymnasiet ännu. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:25:02 följande:
    Hur gärna vill ni ha pengarna och hur gärna vill ni ha dem nu? Vill ni behålla stugan i familjens ägo?

Ett alternativ skulle väl kunna vara att skaffa någon slags skuldebrev där syster + dotter behåller stugan men att de inom ett visst antal år ska köpa ut era delar?

Då får ni pengarna, fast senare. Tex att inom 10 år ska det vara betalt, annars säljs stugan.

Dotterdottern är ju inte 17 år hela livet utan kan köpa ut er när hon är vuxen på det sättet.

Observera att om ni gör så, så ta hjälp av jurist!
    Jag hade gärna behållit den och köpt ut mina syskon. Något de vägrar.
    Förstår att det är en bra slant till framtiden för barnbarnet men det finns ju 5 andra jämnåriga barnbarn som blir utan guldsked. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:34:21 följande:
    Fast de får ju inte göra det utan att ge er pengar? Jag förstår inte riktigt problemet här, varför säger ni inte bara att ni vill ha era laglotter?

Flickan kommer ju oavsett få 50% av stugans värde, vilket blir över 1 miljon så det räcker ju till studier gott och väl.
    Din syster kan ju ge sin laglott till sin dotter om hon nu vill det?

Som sagt:
    Laglotten som ni syskon ska dela på är 50% av er mammas tillgångar och detta kan man INTE testamentera bort.

Övriga 50% gör man vad man vill med och dessa får då 17-åriga barnbarnet om det handskrivna pappret gäller som testamente.
    Det är bara jag som uttrycker att jag vill ha ut min del och det tycker övriga är egoistiskt, att jag är avundsjuk, inte unnar henne arvet, aldrig har brytt mig om stugan mm Det är nere på pajkastningsnivå. 
  • Anonym (Dotter)
    Embla twopointoh skrev 2024-06-15 11:34:40 följande:

Som jag ser det har du två val. Antingen respekterar du din mammas vilja och låter din systerdotter få stugan, eller så kräver du det du har laglig rätt till.

Inget av valen är uppenbart rätt respektive fel. Det är helt upp till dig vad du anser viktigast.

Det kan tyckas vara orättvist av din mamma att på det här sättet favorisera ett barnbarn framför både barn och alla andra barnbarn. Var det så när din mamma levde också, att hon öppet favoriserade detta barnbarn? Jag kan förstå om det har varit sårande för resten av familjen, och att det är sårande nu. Att en förälder, eller mormor, har uppenbara favoriter tycker jag är förkastligt, i alla fall så länge de andra barnen och barnbarnen inte gjort något för att förtjäna att hamna i skymundan.

Samtidigt ogillar jag personligen att man i Sverige inte får göra vad man vill med sina pengar/tillhörigheter. Din mamma ville att detta barnbarn skulle ha stugan.

Resten av dina syskon vill låta barnbarnet ärva efter din mammas vilja. Om du börjar bråka, riskerar du relationen med dem.

Det kokar ned till vad som är viktigast för dig, pengarna eller relationen. Har man redan från början en dålig relation med sina syskon är det kanske enkelt att välja pengarna, men om man inte har det, blir det svårare. Det är upp till dig hur du väljer.

Ja, kontakten mellan mamma och detta barnbarn har alltid varit mycket bra. Sedan start så att säga. Hon har varit 100% delaktig i hela hennes liv. De andra barnbarnen har hon blandat ihop namnen och åldrarna på etc Jag är alltså inte förvånad. 
    Mina barn har dock uttryckt ilska, att de kommer utesluta sin kusin. 
  • Anonym (Dotter)
    Studentpappa skrev 2024-06-15 11:42:52 följande:

Att syskonet har varit en parasit på din mamma redan hade definitivt ökat min vilja att kräva ut laglotten. Hon har ju redan fått rätt mycket pengar får man anta.

Ja, så är det. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-15 11:43:38 följande:
    De andra kan ju avstå sina laglotter och hjälpa till att köpa ut dig då? Det blir ju väldigt mycket pengar kvar till flickan ändå.
    Det problematiska är att jag är den enda med ordnad ekonomi, som har studerat, ett rel välbetalt arbete och sparade pengar. Det sticker i deras ögon, har alltid gjort. Och nu vill jag ha ännu mer.... 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-06-15 12:20:25 följande:
    För att man är avundsjuk och girig. Dessutom är det helt galet att ts ungar kommer avsäga kontakten med sin kusin pga detta. Troligen enbart pga ts sk*tsnack om sin systerdotter och syster.

Ts behöver inte ens pengarna men det gör systerdottern.
    Då kan jag berätta att det var systerdottern själv som berättade det för mina barn. Jag har inte diskuterat det med dem förrän de kom och sa vad de fått höra. 
    De vet inga pengavärden men deras känsla baseras på en uppväxt där de sett hur kusinen favoriserats. Något hon själv uttryckt när hon berättade om arvet, att hon ju var älsklingen. Kanske aningslöst sagt. Hon är inte så gammal. 

Om jag behöver pengarna vet du ingenting om. Jag har själv skapat mig ett tryggt liv på egen hand men jag har inga jättesummor. I jämförelse med mina syskon har jag det ändå bra ställt. 
  • Anonym (Dotter)
    Cathariiina skrev 2024-06-15 12:54:48 följande:

Det är ingen annan än du själv som kan besluta om detta. Du HAR ju rätt till din laglott om du "bråkar". Det är lite oklart av ditt inlägg hur många syskon ni är, men om ni är fyra så har du rätt till hälften (laglotten) av arvslotten som i så fall är 1/4 av stugans värde. Så du har rätt till 1/8 av stugans värde, alltså 312 500 kr om värderingen av stugan håller. 

Men du kan ju också välja att respektera din mors sista vilja. Det skulle nog jag göra, om jag inte var i akut behov av dessa pengar - och då ska man vara ärlig när man betänker vad som egentligen ÄR "akut behov". I de flesta länder får folk testamentera hela sin förmögenhet till vem de vill, laglotter existerar inte - bara som en jämförelse..

Vi är tre syskon.
    Som jag tänker så kommer jag inte själv strida utan låta det vara som det är. Vill inte börja ett krig. Relationen med mina syskon kommer nog ebba ut nu när vår mor är borta. 
  • Anonym (Dotter)
    Cathariiina skrev 2024-06-15 13:04:03 följande:
    "testamentera" kan man hur man vill, och grundregeln är att testamenten - som är den avlidnes sista vilja - ska följas. Sedan finns det möjlighet för personer som känner sig förfördelade att överklaga testamentet - då tittar en domstol på det och beslutar eventuellt att det ska jämkas - och det kan ju ske i detta fall p.g.a. vår nordisk-germanska laglottsrätt. 
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:37:08 följande:
    Det är bara jag som uttrycker att jag vill ha ut min del och det tycker övriga är egoistiskt, att jag är avundsjuk, inte unnar henne arvet, aldrig har brytt mig om stugan mm Det är nere på pajkastningsnivå. 
    Fast om det är sant att du aldrig brytt dig om stugan, medan systerdottern kanske älskar att vara där och kommer att ta väl hand om den, så är det väl inte jättekonstigt om din mor hellre gav stugan till systerdottern än till dig? Om du hade fått den, hade du troligen bara sålt den och gjort något helt annat för pengarna, eller hur?

Som jag skrev tidigare så hade jag behållit den och köpt ut mina syskon. Min systerdotter kommer sälja. 
    Hon har ingen relation till stugan, min mamma har hyrt ut den de senaste 10-12 åren. Vi var där en del och hälsade på då mina och mina syskons barn var små och mamma bodde där på somrarna. 
    Känner en känsla av sorg att den går förlorad och det är mer affektvärde men eftersom jag inte varit där på många år mer än tittat till den/städat så kommer jag överleva. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Respekt) skrev 2024-06-15 14:30:34 följande:

Eller så släpper du detta? Din mor ville uppenbarligen ge detta till din systerdotter? Så varför bråka om det? Är 312 500kr värt att skymfa sin bortgågne mor & släkt? Typiskt kvinnor att bli upprörda & inte vilja acceptera en död persons sista önskan. Är sin ekonomi verkligen så ansträngd att du måste kräva din rätt här?  Live & let go. Fan ska man bråka om sånt här strunt för? Släpp det bara & gläd dig att hon kanske får många fina minnen i hennes mormors stuga framöver. Det kanske var därför hon ville ge den till henne eftersom övriga syskon inte hade något intresse att bevara den utan direkt tänkte på kalla pengar. Bedrövligt!

Har du läst tråden? I så fall hade du sett att det är den som ärvt som nu direkt vill sälja. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Fräckt!) skrev 2024-06-15 14:25:02 följande:

Mamman betedde sig då beklagligt och dåligt som gjorde som hon gjorde!
    Vem är inte insatt i arvs juridik i dagens läge? alla borde känna till arvsregler och nu lämnade hon över till sina barn att lösa hennes arv som hon så totalt struntat i. Det är respektlöst mot barn och barnbarn att göra som hon gjorde och hon borde ha förstått att det skulle kunna bli osämja mellan sina barn! hur ofta är det inte jurister som sitter i tv och säger var noga med att skriva korrekta testamenten så att inga arvingar ska få ta hand om era misstag angående arv. 
    Här skulle mamman ha skrivit att syskonen skulle få sin laglott men att ett barnbarn skulle övriga 50 %. var hon inte dement var det riktigt elakt av henne att göra så mot sina barn och övriga barnbarn! 
    riktigt fult gjort att göra så att barn och barnbarn ska behöva hamna i denna situation, 
    Har inte ts hennes barn, andra syskon och syskonbarn gjort något elakt mot mamma, mormor så är det så lågt mot sina barn och barnbarn precis som vill skapa osämja eller att folk ska veta att hon så totalt struntar i sina andra barn och barnbarn. 
    Hade hon noll koll på arvsregler så ok men då är man en ganska okunnig person hade hon det var hon elak mot sina andra barnbarn framför allt.
    Man följer arvslagar gör man inte det är man okunnig eller om gör det elak och vill  vill visa det genom att utesluta andra barn och barnbarn! 

Jag tror att mamma trodde att stugan skulle behållas. Hon hade skrivit med i testamentet att hon önskade att barnbarnet skulle vårda trädgården men att hon fick göra sig av med möbler. 
  • Anonym (Dotter)
    EpicF skrev 2024-06-15 14:40:53 följande:
    Dåså, din systerdotter säljer stugan och du kan få ut din laglott, vilket är ca 416 600kr om den säljs för 2,5 miljoner.

Din syster dotter får 1 250 000kr och dina andra syskon kan välja att avsäga sig sin laglott eller behålla den. 
    Jag hade det som förslag under bouppteckningen och det var då de andra blev arga på mig. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Vau) skrev 2024-06-15 14:41:54 följande:
    Vänta nu, är det barnbabet som vill sälja eller din syster?

Blir ju samtidigt nyfiken på hur mycket alla andra engagerade sig i din mamma. 

Inte för att jag vill anklaga dig men är väldigt ofta som en släkting har barn som knappt besöker denna eller hör av sig alls på många år, sen när denna avlider dyker alla upp som hökar och ska ha sin del av kakan. Då är blodsband inte värt ett skit.

Din systerdotter kanske helt enkelt var den som faktiskt visade genuint intresse för din mamma och som hon tyckte var värd stugan. Om din mamma hade för avsikt att hon skulle kunna använda det som studiemedel framgår inte och det lär vi aldrig få veta.

Hur mycket alla andra sköt ekonomi och annat kan ju också påverka hennes val. Ponera att alla andra  syskon och barn lägger pengar på sprit och cigaretter, och sen ett barnbarn som sticker ut och faktiskt försöker kämpa för sig själv liksom.

Har själv varit där i samma sits tyvärr.
    Vi tre syskon har hjälpts åt på olika sätt. Jag har skött handling av mat, kläder osv med mamma. En annan städning. Ingen har försökt komma undan. Jag vet att hon har uppskattat hjälpen. 
    Solstrålen i hennes liv var ändå barnbarnet som nu ärvt. De bodde inte i samma stad och sågs nog inte jätteofta de senaste åren på grund av studier och annat. Barnbarnet var enda flickan bland 6 barnbarn, om det berodde på det kan jag inte svara på. Mamma sa ofta att det var stökigt med pojkarna när de var små. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonym (Vau) skrev 2024-06-15 14:41:54 följande:
    Vänta nu, är det barnbabet som vill sälja eller din syster?

Blir ju samtidigt nyfiken på hur mycket alla andra engagerade sig i din mamma. 

Inte för att jag vill anklaga dig men är väldigt ofta som en släkting har barn som knappt besöker denna eller hör av sig alls på många år, sen när denna avlider dyker alla upp som hökar och ska ha sin del av kakan. Då är blodsband inte värt ett skit.

Din systerdotter kanske helt enkelt var den som faktiskt visade genuint intresse för din mamma och som hon tyckte var värd stugan. Om din mamma hade för avsikt att hon skulle kunna använda det som studiemedel framgår inte och det lär vi aldrig få veta.

Hur mycket alla andra sköt ekonomi och annat kan ju också påverka hennes val. Ponera att alla andra  syskon och barn lägger pengar på sprit och cigaretter, och sen ett barnbarn som sticker ut och faktiskt försöker kämpa för sig själv liksom.

Har själv varit där i samma sits tyvärr.
    Det är barnbarnet som vill sälja. Hon är 17 år och jag kan förstå att en stuga inte är det man uppskattar mest. 
  • Anonym (Dotter)
    Anonya skrev 2024-06-16 00:43:10 följande:

Jag tror många missat en viktig sak här: Mamman hade i testamentet skrivit att hon önskade att systerdottern vårdar trädgården, men att hon kan göra sig av med möblerna. (inlägg 66)
    Mamman tog alltså för givet att dotterdottern behåller stugan och tar hand om den. Hade hon vetat att stugan troligen blir såld genast och att dotterdottern istället ensam ärver 2,5 miljoner är det inte alls säkert eller ens troligt att hon testamenterat den till henne.

Stugan har varit uthyrd 10-12 år, så dotterdottern har inte starka band till den.  Om hon är helt inne på att genast sälja den trots mormors önskan vet vi inte.  Hon är inte myndig och troligen bor hon hos och försörjs av sin mamma. Det är inte lätt då att motsäga sig försäljning.

TS syster ärver visserligen inte själv något, men hennes dotter massor. Systern verkar ha dålig ekonomi och inte alltid tagit ansvar för den och gjort de bästa valen i livet. Hon kommer att kunna spara massor av pengar, för hon kan stå för mat och husrum för dottern och ge henne studiebidraget men låta dottern stå för allt annat. Bor dottern kvar efter gymnasiet kan hon betala mycket hemma. Ingen hjälp behöver ges till dottern då hon börjar studera och flyttar hemifrån osv. Hon kanske också räknar med att dottern kommer hjälpa sin gamla mamma ekonomiskt en hel del. 
    Självklart har jag ingen aning om det skulle bli så, men möjligt är det.

TS syster har uppenbarligen inte fler barn, för då skulle hon inte tycka att det var okej. De övriga fem barnbarnen är kanske alla TS barn. Det tredje syskonet blir alltså själv utan arv, men behöver inte tänka på sina barn.

TS skrev också att dotterdottern är enda flickan och att TS mamma tyckt att det var stökigt med killarna. Kanske hade mamman en flicka i en familj och fem killar i den andra. Då är det naturligt att hon fick en närmare relation till flickan då där fanns ett bar istället för fem och hon tex kunde vara barnvakt till flickan och ta med henne spå saker, men inte orkade med flera livliga killar på en gång. Var hon gammal och dålig var det mer trolig och ännu mer om hon helt enkelt föredrog lugna flickor och deras lekar och intressen. Avstånd vet vi heller inget om.

Att mamman testamenterade stugan till dotterdottern tycker jag är olyckligt, för det bäddar för konflikter mellan barn och barnbarn. Dessutom kommer alltså stugan inte att stanna i släkten som hon hoppades. Att ts vill ha sin laglott är inte konstigt. 

Vilken jobbig situation, TS. Hoppas det löser sig så bra som bara möjligt. 

Bra sammanfattning.
    Jag har fem barn, alla pojkar. Vårt tredje syskon har inga biologiska barn men är bonusförälder. 

Värderingen av sommarstugan gjordes av mäklare nu efter mammas bortgång. Det var mitt krav att det skulle göras. Jag kan inte veta säkert men jag har en aning om att mamma inte visste vad stugan var värd. Det var aldrig något hon talade om. Hon hade i sin tur ärvt den av sina föräldrar. Vår far gick bort i en olycka när vi syskon var små barn. 
    Jag har nu sett vad liknande hus säljs för i området och det har i år varit från 2,7 till 3,3 milj. Många har dem som året runt boende, det är i egentlig mening ingen stuga även om vi alltid kallat den det. 

Det kom som en förvåning för alla att mamma valt att göra så här. Ingen visste. Testamentet var skrivet för 7 år sedan när dotterdottern var 10 år. Inget speciellt hade hänt då inom vår familj vad jag vet. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös