Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

Mamma gjorde mig arvslös

Oavsett vad som händer så kommer väl era syskonrelationer att bli förstörda i och med detta så det är väl lika bra att du kräver din rätt, men gör det på ett schysst sätt (vilket du redan verkar planerat för).

Säg att alla barnbarn förtjänar att ärva och att du därför kommer kräva din rätt för deras skull.  Men att du också ser att din mammas vilja var att barnbarnet skulle ha stugan så du kommer inte vidta några åtgärder som gör att hon tvingas att sälja den. Så antingen är du en delägare till din del tills hon säljer, betalar din del av underhåll och kostnader och får din del av ev intäkter från uthyrning samt om den inte hyrs ut spenderar en vecka varje sommar där tillsammans med dina barn.

Och om hon vill sälja så köper du ut övriga och följer din mammas vilja att den ska stanna i släkten. Och om det visar sig att du inte har råd så får den säljas på öppna marknaden och att du då tar din del vid försäljning. 

Och att det sedan är upp till andra syskonet som inte skulle få något hur hon vill göra med sin del. 

• Kvittning
    Cathariiina skrev 2024-06-19 23:25:57 följande:
    Jag vet inte vad som gäller i din släkt, men i min släkt respekterar vi varandras önskemål. SÄRSKILT det sista önskemålet. Och det är inte ett dugg korkat, att förvänta sig den respekten av de släktingar som ännu några årtionden kommer att traska runt på jorden. Det är förtroendefullt. 
    I min släkt är vi noga med att alla behandlas väl. Alla har inte alltid varit det vilket innebär att nuvarande äldre generationer är det. 

Jag förstår absolut om fallet är så att ett barn är frånvarande och inte alls brytt sig om den äldre att man testamenterar till den som faktiskt varit närvarande. Men att först i livet särbehandla ett barn utan att det barnet gör något extra tillbaka och sedan ska övriga förväntas fortsätta acceptera denna särbehandling och skänka bort det man har laglig rätt till efter döden är fel på så många plan. Vi uppmuntrar inte till mobbing och uteslutning varken i livet eller döden. 
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös