• EpicF

Mamma gjorde mig arvslös

Karin414 skrev 2024-06-15 11:05:35 följande:

Förstår din frustration och att det känns orättvist. Jag trodde att man som barn alltid hade rätt till sin laglott oavsett vad ett testamente säger. Kanske ska kolla upp det med en jurist?

Ja, det har man om det finns pengar att arva. 

Rent kan ts få igen en försäljning av stugan så att alla barnen kan få ut son laglott, men frågan är om det är värst att bråka om det? 
  • EpicF
    Karin414 skrev 2024-06-15 11:05:35 följande:

Förstår din frustration och att det känns orättvist. Jag trodde att man som barn alltid hade rätt till sin laglott oavsett vad ett testamente säger. Kanske ska kolla upp det med en jurist?

Ja, det har man om det finns pengar att arva. 

Rent kan ts få igen en försäljning av stugan så att alla barnen kan få ut son laglott, men frågan är om det är värst att bråka om det? 
  • EpicF
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:37:08 följande:
    Det är bara jag som uttrycker att jag vill ha ut min del och det tycker övriga är egoistiskt, att jag är avundsjuk, inte unnar henne arvet, aldrig har brytt mig om stugan mm Det är nere på pajkastningsnivå. 
    Du har du ett val, antigen behåller kontakten till dina syskon och avstår laglotten eller begär att få ut din laglott och säger upp kontakten med dina syskon. 
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 11:42:32 följande:
    Ja, kontakten mellan mamma och detta barnbarn har alltid varit mycket bra. Sedan start så att säga. Hon har varit 100% delaktig i hela hennes liv. De andra barnbarnen har hon blandat ihop namnen och åldrarna på etc Jag är alltså inte förvånad. 
    Mina barn har dock uttryckt ilska, att de kommer utesluta sin kusin. 
    Det är inte kusinen dina barn ska vara arg på, utan sin mormor. Att utesluta kusinen är bara ett omoget beteende och säger mycket om dina barn. 
  • EpicF
    Anonym (Di) skrev 2024-06-15 12:07:24 följande:

Har aldrig förstått sånt här. Varför VILL man ha något som din mamma inte ville ge dig?

Laglotten har man alltid rätt till, oavsett vad ens föräldrars vilja är. 
  • EpicF
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 13:18:50 följande:
    Som jag skrev tidigare så hade jag behållit den och köpt ut mina syskon. Min systerdotter kommer sälja. 
    Hon har ingen relation till stugan, min mamma har hyrt ut den de senaste 10-12 åren. Vi var där en del och hälsade på då mina och mina syskons barn var små och mamma bodde där på somrarna. 
    Känner en känsla av sorg att den går förlorad och det är mer affektvärde men eftersom jag inte varit där på många år mer än tittat till den/städat så kommer jag överleva. 
    Dåså, din systerdotter säljer stugan och du kan få ut din laglott, vilket är ca 416 600kr om den säljs för 2,5 miljoner.

Din syster dotter får 1 250 000kr och dina andra syskon kan välja att avsäga sig sin laglott eller behålla den. 
  • EpicF
    Cathariiina skrev 2024-06-15 13:43:28 följande:
    Fast det är ingen självklarhet, i de allra flesta länder på jorden testamenterar folk de pengar som de själva slitit ihop till vem de vill. Jag ser inte självklarheten i att barnen måste få mera av föräldrarna när de (barnen) är vuxna och bör kunna försörja sig själva. Nu när vi är med i EU finns också möjligheten att bosätta sig i ett annat EU-land, som inte har laglottsrätt, t.ex. Spanien eller Storbritannien, och skriva i sitt testamente att spansk, brittisk, whatever lag ska gälla. Då kommer man runt laglottsrätten. 

Tänk t.ex. ett fall där det vuxna barnet är missbrukare, och föräldrarna vet att barnet kommer att köpa droger för hela slanten när han eller hon kommer åt arvet, och förmodligen ha ihjäl sig. Eller om ett av barnen varit grovt otacksamt mot sina föräldrar, medan de andra syskonen hjälpt föräldrarna jättemycket på deras ålderdom.  

Sedan kan det finnas andra paragrafer, även i andra länder, som handlar om t.ex. ett gods som har gått från far till son i många generationer, att det inte får testamenteras bort ur släkten. DET är en annan sak, för då är det ju inte fadern som själv har slitit ihop till godset, utan han har enbart förvaltat det, enligt de regler som hans anfader, eller kungen denne förlänades egendomen av, en gång i tiden satte upp. Men nu är vi långt ifrån TS' fall.
    Man kan också som förälder leva upp sina pengar så att det inge finns någon laglott att ärva. 

Laglotten gäller bara om det faktiskt finns arv. 
  • EpicF
    Anonym (Respekt) skrev 2024-06-15 14:30:34 följande:

Eller så släpper du detta? Din mor ville uppenbarligen ge detta till din systerdotter? Så varför bråka om det? Är 312 500kr värt att skymfa sin bortgågne mor & släkt? Typiskt kvinnor att bli upprörda & inte vilja acceptera en död persons sista önskan. Är sin ekonomi verkligen så ansträngd att du måste kräva din rätt här?  Live & let go. Fan ska man bråka om sånt här strunt för? Släpp det bara & gläd dig att hon kanske får många fina minnen i hennes mormors stuga framöver. Det kanske var därför hon ville ge den till henne eftersom övriga syskon inte hade något intresse att bevara den utan direkt tänkte på kalla pengar. Bedrövligt!

Du verkar ha missat att systerdotter ska sälja stugan då hon inte har användning för den men att ts hade önskar att behålla och hellere köpa ut sina syskon och systerdottern.... 
  • EpicF
    Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 14:44:22 följande:
    Jag hade det som förslag under bouppteckningen och det var då de andra blev arga på mig. 
    Då får dem bli arga. 

I ditt tillfälle hade jag faktiskt gjort allt för att få mitt rättmätiga laglott. 
  • EpicF
    Xenia skrev 2024-06-15 18:13:40 följande:
    Konstig fråga. Alla fyra syskon är lika mycket barn till sin mamma. Varför ska en del (och deras barn) bli utan och bara ett barnbarn få allt? Jätteorättvist tycker jag.

Varifrån kommer mammans pengar? Har hon ärft en del av sin make? Ville han också favorisera ett enda barnbarn på de andra bekostnad?

Mamman var orättvis när hon levde och nu fortsätter orättvisan efter hennes död.
    Alla tre syskon. 
  • EpicF
    Xenia skrev 2024-06-15 18:51:09 följande:
    Å nej! Varför startade du tråden om du redan bestämt dig?

Var inte en typisk konflikträdd svensk!

Då är inte det inte din mamma som gjort dig arvlös (hon försökte) utan du som inte kräver din rätt och därmed gör både dig själv och dina barn arvlösa.

Fråga dina barn vad de tycker. Slår vad om att de heller vill att du kräver din laglott (som du ju kan ge dem om du inte behöver den själv) än att du viker dig för dina syskon, som du ändå tror att du inte kommer att ha så mycket kontakt med i framtiden.

Vadå krig förresten? Det är ju bara att kräva din laglott. Kommer din syskon att skälla på dig? Klarar du inte av att uthärda det för dina barns (och rättvisans) skull? Är det var du vill föra vidare till dina barn, om någon är irrationell och bråkig så ska man låta den vinna? De oresonligaste får sin vilja fram.
    Vad ts var tycker eller inte är faktiskt irrelevant. Självklart anser de att hon ska kräva sin laglott, de gynnar de i framtiden.  
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös