Inlägg från: Anonym (Zxcv) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Zxcv)

Mamma gjorde mig arvslös

Anonym (Dotter) skrev 2024-06-15 14:36:21 följande:
    Jag tror att mamma trodde att stugan skulle behållas. Hon hade skrivit med i testamentet att hon önskade att barnbarnet skulle vårda trädgården men att hon fick göra sig av med möbler. 
    Väldigt märkligt av din mamma att tro att en 17-åring har intresse av att äga en stuga som varit uthyrd i 12 år. Tror du inte snarare att din mamma såg att 17-åringen inte skulle få arv av sina föräldrar som verkar ha misskött ekonomi?

Tråkig situation och jag tycker din mors agerande är helt vansinnigt. Ska man låta en person ärva så pratar man med alla först om man har flera barn och månar om alla barn /barnbarn. Nu har hon satt en släktfejd i händerna på er. Man kan undra om det finns konflikter bakom? 

Hursomhelst. Du får välja att få ut pengar eller värna om familjerelationerna som redan är skadade av din mors agerande. Ta reda på fakta först, hur mycket pengar det rör sig om, faktorer som påverkar är om din mor var gift med din far, om stugan var enskild egendom och hur mycket skatt det blir vid försäljning, arvode till mäklare och arvode till jurist för att få ut pengarna. Enkel process troligen, men jurister kostar ändå.
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Kalla) skrev 2024-06-16 11:07:28 följande:
    Fast så fungerar det väl inte? De kan inte ärva sin far, deras mamma gjorde det och hon har all rätt att göra vad hon vill med de pengarna. Det TS och hennes syskon kan ärva nu är det som mamman lämnar efter sig. 
    Änkan kan inte testamentera bort efterarvet efter sin make utan det ärver hans arvingar. Läs på om efterarv.

Sen kan TS mamma ha ägt stugan som enskild egendom. Då får hon testamentera bort den som hon vill. Tror inte TS har kommenterat om hennes föräldrar var gifta eller om stugan var mammans  enskild egendom.
  • Anonym (Zxcv)
    Anonym (Mily) skrev 2024-06-16 14:33:47 följande:
    Om änkan var gift med den som gick bort var hon ju arvinge.
    Inte till makens del av boet. Det ärver barnen till maken när änkan går bort. Läs på - efterarv, fri förfoganderätt. Änkan har fri förfoganderätt men hon kan inte testamentera bort makens del hur som helst.
Svar på tråden Mamma gjorde mig arvslös