• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (stina)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 10:39:39 följande:

Jag har flera gånger poängterar att det INTE är svart eller vitt. vi har träffats ca 3 dagar i veckan. Alltså 4 dagar ungefär då vi inte ses. Så jag har aldrig sagt att det ska vara alltid eller aldrig. 

Dom är väl medvetna om att det inte är jag som hindrar pappan från att vara med oss och att han alltid är välkommen. Även om jag inget säger. Han har nyckel och kommer och går som han vill. Det är praktiskt också. Det har varit så flera år så naturligt för barnen. 

Förändringar kan vara lätta eller svåra. Vissa människor har svårt för förändringar och av allt att döma verkar du vara en av dem. 

Du och ditt ex kommer alltid att vara familj, men ni är inte längre tillsammans och då är det naturligt att man efter en tid börjar leva separata liv. Försök se fördelarna och omfamna förändringen i ditt liv. Det kommer bli bra! 
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 10:39:39 följande:

Jag har flera gånger poängterar att det INTE är svart eller vitt. vi har träffats ca 3 dagar i veckan. Alltså 4 dagar ungefär då vi inte ses. Så jag har aldrig sagt att det ska vara alltid eller aldrig. 

Dom är väl medvetna om att det inte är jag som hindrar pappan från att vara med oss och att han alltid är välkommen. Även om jag inget säger. Han har nyckel och kommer och går som han vill. Det är praktiskt också. Det har varit så flera år så naturligt för barnen. 

Fast det är extremt med 3 dagar. Nu vill han inte ha det så längre med dig, respektera det.

Annars måste du söka hjälp för din gränslöshet, dina barn kommer präglas av ditt klängiga föräldraskap och ditt ex och hans släkt kommer väl snart begära ett besöksförbud om det blir som så att du inte fattar. 
  • Ess

Han vill väl gå vidare och skaffa ett eget liv med en ny relation. Vilket han aldrig kommer kunna om du klänger dig fast vid honom.

• Anonym (M ex)

Jag kan väl också nämna att jag faktiskt polisanmälde mitt ex för att han aldrig gav sig. 

Pappan här kanske inte alls mår bra och har kanske inte gjort på ett bra tag men var liksom jag för snäll och hoppades att det skulle lösa sig självt med att det skulle bli mindre och mindre med umgänget. Men i mitt fall och som det verkar här så gjorde det inte det och man själv då fick säga ifrån. Mitt ex fattade inte alls och som sagt skyllde på allt och alla andra. 

Om pappan i detta fall egentligen inte mår så bra utan detta så lär barnen till slut märka det ifall de inte redan gör det. 

Ts bryr sig mest om sig själv och att hon vill träffa barnen mer. I värsta fall så kanske hon i framtiden har barn som mer tar avstånd till henne. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (Ch) skrev 2024-03-27 06:26:53 följande:
    Skulle jag vara ditt ex så skulle jag råda honom att kontakta familjerätten idag om att få till minst 50/50. Han kommer aldrig kunna samarbeta med dig som det ser ut just nu och det är pga dig.

Vad ska säga till dom? Att jag frågar om han vill vara med på middag med gemensamma vänner? Att jag frågar Om han vill hänga med till stranden? är det inte enklare att vara tacka nej? ja jag är ledsen att inte få vara mer med barnen men jag hindrar inte honom från att ha 50%.  Jag vill vara med men jag tvingar inte honom. Jag ställer bara frågan. På er sms. Jag kommer inte dit oanmäld eller nåt sånt  

Och minst 50%? varför skulle han ha mer? 

• Anonym (Hmm)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 12:31:38 följande:

Vad ska säga till dom? Att jag frågar om han vill vara med på middag med gemensamma vänner? Att jag frågar Om han vill hänga med till stranden? är det inte enklare att vara tacka nej? ja jag är ledsen att inte få vara mer med barnen men jag hindrar inte honom från att ha 50%.  Jag vill vara med men jag tvingar inte honom. Jag ställer bara frågan. På er sms. Jag kommer inte dit oanmäld eller nåt sånt  

Och minst 50%? varför skulle han ha mer? 

Sluta fråga. Acceptera att han vill ha ett eget liv.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-27 12:34:35 följande:
    Sluta fråga. Acceptera att han vill ha ett eget liv.
    Jo men det kan han väl säga till mig Om han inte vill att jag ska fråga. Varför gå till familjerätten? 
  • Anonym (Liv)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 12:41:33 följande:
    Jo men det kan han väl säga till mig Om han inte vill att jag ska fråga. Varför gå till familjerätten? 
    Han vågar väl inte, då du visar tydliga tecken på att du tycker detta är jobbigt och har svårt att gå vidare.

sätt dig ner och fundera på hur du skulle vilja att ditt liv ser ut framöver (de dagar och veckor du inte har barnen och ditt ex i ditt vardag). Försök fylla det med annat som ger dig bekräftelse, tillfredställelse och värde för dig som person, inte för dig i rollen som mamma. Skaffa nya vänner, hobbies och boka in saker i kalendern. Gå på dejts om du saknar att ha en partner osv. Lär dig att se fram emot en ensam helg med saker du gillar.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 12:41:33 följande:
    Nej, det är långt från alltid man säger det. Men du vet ju redan att han vill backa från ert gemensamma umgänge och träffa barnen själv? Jag måste ha missat att han har gått via Familjerätten, men det visar ju bara ännu tydligare att han verkligen inte vill detta. Vore bäst om du respekterade det....
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Villy) skrev 2024-03-27 08:16:20 följande:

Nja, var det verkligen så? Du har tidigare skrivit att han ville separera men du ville vara särbo. Det låter mer som att han till stora delar gick dig till mötes, förmodligen för barnens skull, och egentligen inte har mått bra av det här arrangemanget. 

Jag tror att den här utdragna separationen har varit dålig för er vuxna. För honom eftersom han inte fått den separation från dig som han behövde. För dig eftersom det har blivit otydligt att det faktiskt är slut. Att ni har gjort som ni gjort för barnens skull hedrar er, men ditt ex mår inte bra av det här och ni behöver gå vidare till nästa fas. 

Nu kommer det istället att vara du som mår sämre en tid, för det gör ont att vara den som blir lämnad. Att göra slut är svårt och jobbigt. Han har fått ta den jobbigaste delen några år, så det är kanske någon sorts rättvisa i att det nu är din tur? 

Du vet egentligen om han mått bra eller inte. Men såklart kan du gissa.
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?