• Anonym (stina)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 18:47:56 följande:
    Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

Ja, han har rätt att begära att ni har barnen 50/50 framöver. Det är tyvärr så det är att vara separerad med barn. Fint att det gick att lösa på annat sätt i början, det var säkert bra både för barnen och er. Men nu vill han gå vidare och ha en tydligare uppdelning. Det har han rätt till. 
  • Anonym (stina)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-25 16:58:04 följande:
    För mig svårt att förstå att man kan vara beredd att offra så mycket för att slippa mig. Han måste verkligen tycka att jag är hemsk. 

Du har nog rätt men jättesvårt. Samtidigt njuter jag så mycket av varje stund jag faktiskt får vara med mina barn. Jag uppskattar det mer nu när jag verkar förlora dom. Så det kanske har nåt gott med sig. 
    Men du förlorar ju inte dina barn. Ni har valt att leva isär och då blir det såhär. Det är helt normalt. I princip alla skilda föräldrar i Sverige har sina barn halva uppväxten. Det är inte kul, men man får tänka på barnens behov istället för sina egna. 

Han tycker inte du är hemsk, han har ju valt att skaffa barn med dig. Då måste han ju tycka att du är underbar. Men ni lever inte längre ihop och då får man dela på tiden med barnen. Barn behöver båda sina föräldrar. 
  • Anonym (stina)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 10:39:39 följande:

Jag har flera gånger poängterar att det INTE är svart eller vitt. vi har träffats ca 3 dagar i veckan. Alltså 4 dagar ungefär då vi inte ses. Så jag har aldrig sagt att det ska vara alltid eller aldrig. 

Dom är väl medvetna om att det inte är jag som hindrar pappan från att vara med oss och att han alltid är välkommen. Även om jag inget säger. Han har nyckel och kommer och går som han vill. Det är praktiskt också. Det har varit så flera år så naturligt för barnen. 

Förändringar kan vara lätta eller svåra. Vissa människor har svårt för förändringar och av allt att döma verkar du vara en av dem. 

Du och ditt ex kommer alltid att vara familj, men ni är inte längre tillsammans och då är det naturligt att man efter en tid börjar leva separata liv. Försök se fördelarna och omfamna förändringen i ditt liv. Det kommer bli bra! 
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?