• Anonym (Liv)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Jag mår inte dåligt att ha mina barn halva tiden. Jag mår faktiskt rätt bra av det. Jag får en chans att vara något mer än bara en mamma och jag får mer kvalitet den tiden jag är med barnen.

jag tycker faktiskt lite synd om din exman som inte har vågat säga ifrån om hur han vill ha det utan försiktigt försökt gå med på dina behov. du behöver börja lyssna och förstå och sluta fokusera på dina behov. Så länge barnen är trygga med ditt ex som pappa och har det bra där och samma hos dig så kommer det bli bra. Ditt ex vill skapa sig ett eget liv och vardag med barnen och den förändringen kan faktiskt vara bra för barnen då det är tydligt att han inte mått bra av hur du vill ha det.

jag är själv skilsmässobarn och har inte mått dåligt av det utan snarare har det gett mig en sund syn på hur bra relationer ska se ut och värdet av lyckliga föräldrar på varsitt håll.

• Anonym (Liv)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 16:57:49 följande:

Ok då är ni några här som vant och som trivs utan sina barn. Men som flera här skrivit tycker jag ändå det är tydligt att många föräldrar INTE vill missa halva barnens barndom. 

I alla fall vet jag att jag känner så och försöker göra det jag tror är bäst för oss alla. 

Ni som säger att ni vant er och trivs utan era barn
    (Om mitt ex känner så vet jag inte, tror egentligen inte det, tror mest det handlar antingen om att han träffat nån ny eller att han hatar mig, men som ni skriver, det kan jag ju inte veta)
    Skulle ni ändå uppskatta om ni blir inkluderade i barnens liv? Alltså om ert ex frågar om ni vill hänga med till badhuset, middag, semester, stranden osv så att ni får dela dessa stunder med barnen?

Nej jag vill inte följa med till badhuset med mitt ex när han badar med barnen. Jag går på badhuset själv med barnen på mina veckor. Jag är inte intresserad av att umgås med honom en massa, vi har bra kontakt om barnen och inga bråk men att umgås vill jag inte (och inte han heller).

barn växer upp och du kan inte och bör inte vara en del av precis allt dom gör. Barnen blir större och du kan prata med dom en stund här och var nät de är hos sin pappa. det är inte att förlora dom, ert förhållande omvandlas och blir annorlunda. 

du behöver nog sätta dig ner och fundera på vem du är om detta tar dig så hårt. Du verkar behöva bygga upp relationer vid sidan om dina barn så du inte får sådan panik över att vara själv.

• Anonym (Liv)

Du håller kvar i din önskan att ni ska göra allt tillsammans och verkar inte inse att er relation inte hade existerat alls om det inte vore för barnens skull. Ditt ex verkar verkligen ha försökt för din skull, gått med på en massa saker i hopp om att du sakta ska inse att det är slut och vänja dig vid att ni lever separata liv. Han har all rätt att planera egna grejer de dagar han är barnfri (om det så är att vila framför tvn eller dejta). Han har all rätt att tacka nej till dina försök att inkludera honom i din vardag med barnen, han väljer inte bort barnen, han väljer bort dig. Du gör allt detta för att hålla kvar honom, inte för barnens skull. Han är en närvarande förälder som vill vara med sina barn, han ger dig inte 80% för han vill ha sin tid med barnen. Släpp taget. Håller med ovan skribent om att det du sysslar med är psykisk misshandel.

Du behöver försöka se ditt eget beteende utifrån. Det du håller på med är inte sunt. du behöver söka terapi för att komma över din sorg över att er relation är slut och din sorg att du inte kan vara med dina barn 100% av tiden. Om du inte gör detta så kommer du nog stå där en dag och bli bortvald av barnen då det blir för jobbigt att umgås med dig då allt ska vara på ditt sätt och du kväver dom.

• Anonym (Liv)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 12:41:33 följande:
    Jo men det kan han väl säga till mig Om han inte vill att jag ska fråga. Varför gå till familjerätten? 
    Han vågar väl inte, då du visar tydliga tecken på att du tycker detta är jobbigt och har svårt att gå vidare.

sätt dig ner och fundera på hur du skulle vilja att ditt liv ser ut framöver (de dagar och veckor du inte har barnen och ditt ex i ditt vardag). Försök fylla det med annat som ger dig bekräftelse, tillfredställelse och värde för dig som person, inte för dig i rollen som mamma. Skaffa nya vänner, hobbies och boka in saker i kalendern. Gå på dejts om du saknar att ha en partner osv. Lär dig att se fram emot en ensam helg med saker du gillar.
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?