• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 21:38:30 följande:
    Men hur kan du förbereda barnen att stå på egna ben ich ha egna liv när du inte kan släppa tanken på att pappan inte pappan vill umgås som en familj? Att du har svårt att acceptera att han säger nej ger en fingervisning på hur det kan bli när barnen vill se dig mindre. Det är hela tiden barnens bästa men det är du som har svårt när pappan säger nej.

De kommer inte alltid att vara små och de kommer inte alltid att vara med dig. Frågan är hur du kommer att kunna hantera om barnen säger att de tex vill bo hos pappan mer eller att de träffar dig mindre då de har en partner.

Sättet du svarar på i inläggen visar att du har svårt att acceptera att pappan inte vill umgås 24/7 och i fall dom dessa har ofta föräldern svårt när barnen blir självständiga.

Alltså vi har umgåtts ca 3 dagar i veckan och övernattar aldrig hos varandra. Det är detta jag uttryckt att jag önskar vi skulle fortsätta med. Det är ganska långt från 24/7. 

Jag tänker mer förberedelser som att dom får ta ansvar att laga mat och handla, cykla själva till kompisar och aktiviteter. Passa tider, ta ansvar för läxor. Hur förbereder du dina barn om det bara handlar om att inte umgås med barnens andra förälder. 

• Anonym (mamma)
    Anonym (K) skrev 2024-03-26 22:14:39 följande:
    Hur förstår dom det? Talar du alltså om för barnen att nu ska jag ringa och fråga om pappa vill följa med på badhuset? 

Dra inte ens in barnen i det. Om du nödvändigtvis tänker fråga pappan gör det på sms ett nej eller inget svar. Säg till barnen bara. Jag tänkte vi ska åka till badhuset idag. Frågar dom om pappa ska med säg bara att idag blir det bara vi och vi kommer ha så roligt oavsett :) 

Låt aldrig barnen få tro eller känna att pappa tackar nej till att vara med barnen. Vilket det lätt blir att dom tror om du låter barnen fä veta att du frågat eller att han tackat nej. Det är dig han tackar nej till och inte barnen. Beroende på vad du sger kan barnen känna att pappa väljer bort dom även fast det inte är så. Det kan såra barnens känslor. 

håll barnen utanför. Acceptera att pappan inte vill  Frågan är fri, men gör ingen grej av det inför barnen. Släpp det direkt efter du fått ett nej eller inget svar. 

Tack för tips. I praktiken blir det ju att han tackar nej till mig OCH barnen. Men han ser det kanske bara som att det är mig han inte vill vara med.

• Anonym (Pojk/flickvän)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 22:21:17 följande:

Alltså vi har umgåtts ca 3 dagar i veckan och övernattar aldrig hos varandra. Det är detta jag uttryckt att jag önskar vi skulle fortsätta med. Det är ganska långt från 24/7. 

Jag tänker mer förberedelser som att dom får ta ansvar att laga mat och handla, cykla själva till kompisar och aktiviteter. Passa tider, ta ansvar för läxor. Hur förbereder du dina barn om det bara handlar om att inte umgås med barnens andra förälder. 

Jag har inga barn och kommer inte skaffa några.
    Om jag hade barn så skulle jag förklara för dem att nu är livet så här. De är alltid välkomna att ringa eller prata när de behöver. För mig är prio ett att barnen skulle känna sig TRYGGA HOS BÅDA FÖRÄLDRARNA. De har två föräldrar på olika håll men är ändå nära varandra. Prio ett är även att ha en fungerande SUND relation till mitt ex där vi samarbetar fast på två olika håll.

Saker händer i livet som vi inte kan styra över.

Det är du som mamma som har svårt för detta, du har svårt att släppa symbios livet ni har haft nu. Relationer och känslor utvecklas hela tiden. Pappan kanske inte heller har orken att göra saker flera gånger i veckan. Han kanske ligger efter i jobbet, behöver vila eller liknande.
    Det är DU som mäter i tid hur mycket pappan umgås med barnen. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-26 22:04:45 följande:
    Men nu berättar jag det för dig, sluta hitta på aktiviteter som du vet att deras pappa inte vill vara en del av när du är där. Du och ingen annan sviker barnen då han tackar nej.

Ska jag sluta hitta på aktiviteter med barnen som jag vet att pappan inte vill vara med på? Hur menar du?

• Anonym (Pojk/flickvän)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 22:34:32 följande:

Ska jag sluta hitta på aktiviteter med barnen som jag vet att pappan inte vill vara med på? Hur menar du?

Kan du inte gå på aktiviteter utan att han är med?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 22:33:08 följande:
    Jag har inga barn och kommer inte skaffa några.
    Om jag hade barn så skulle jag förklara för dem att nu är livet så här. De är alltid välkomna att ringa eller prata när de behöver. För mig är prio ett att barnen skulle känna sig TRYGGA HOS BÅDA FÖRÄLDRARNA. De har två föräldrar på olika håll men är ändå nära varandra. Prio ett är även att ha en fungerande SUND relation till mitt ex där vi samarbetar fast på två olika håll.

Saker händer i livet som vi inte kan styra över.

Det är du som mamma som har svårt för detta, du har svårt att släppa symbios livet ni har haft nu. Relationer och känslor utvecklas hela tiden. Pappan kanske inte heller har orken att göra saker flera gånger i veckan. Han kanske ligger efter i jobbet, behöver vila eller liknande.
    Det är DU som mäter i tid hur mycket pappan umgås med barnen. 
    Ja absolut, och dom ÄR trygga hos båda. Där har vi inga problem. 

När jag säger att vi umgicks 3 dagar i veckan menar jag inte aktiviteter 3 dagar i veckan. Det var ofta vardagliga saker som att laga middag och göra läxor, kanske laga nån trasig leksak eller spela spel. Förväntar mig inte att han ska orka göra nåt. Och vill han vila från barnen eller jobba är det ju bara att jag får barnen lite extra. Men det får jag sällan. 
  • Anonym (Pojk/flickvän)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 22:42:01 följande:

När jag säger att vi umgicks 3 dagar i veckan menar jag inte aktiviteter 3 dagar i veckan. Det var ofta vardagliga saker som att laga middag och göra läxor, kanske laga nån trasig leksak eller spela spel. Förväntar mig inte att han ska orka göra nåt. Och vill han vila från barnen eller jobba är det ju bara att jag får barnen lite extra. Men det får jag sällan. 
    Men om han säger nej till att följa med på en aktivitet så får du ju mer tid med barnen. 
    Tror att detta handlar om något annat då det du skriver inte går ihop med det du skrev nu.
    Är du rädd att tryggheten du har nu ska försvinna om han vill ändra på upplägget?

Du skriver att du sällan får ha barnen lite extra borde du då inte uppskatta att han säger nej då det blir bara blir nu ett par timmar? Du kan inte klaga på att han spenderar mindre tid med barnen om du sällan får lite extra tid med dem.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 22:37:58 följande:
    Kan du inte gå på aktiviteter utan att han är med?
    Hänger inte med på vad du menar. Det är ju det jag gör hela tiden. Jag har inget behov av att HAN ska vara med. Jag vill bara vara snäll och fråga. Eftersom jag uppskattar att få vara med barnen så trodde jag att han också tyckte det. Men har förstått från denna tråden nu att det är mina känslor att jag vill vara med mina barn som jag inte ska projicera på nån annan. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 22:48:43 följande:
    Men om han säger nej till att följa med på en aktivitet så får du ju mer tid med barnen. 
    Tror att detta handlar om något annat då det du skriver inte går ihop med det du skrev nu.
    Är du rädd att tryggheten du har nu ska försvinna om han vill ändra på upplägget?

Du skriver att du sällan får ha barnen lite extra borde du då inte uppskatta att han säger nej då det blir bara blir nu ett par timmar? Du kan inte klaga på att han spenderar mindre tid med barnen om du sällan får lite extra tid med dem.
    Nu verkar det blivit rörigt. 
    Fram tills nyligen fick jag mycket tid med barnen eftersom vi gjorde mycket tillsammans. Så ca 5 av 7 dagar. 
    Från och med nyligen får jag bara ha barnen 50%. På dessa 50% kan jag göra vilka aktiviteter jag vill. 
  • Anonym (M ex)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 22:42:01 följande:

Är man inte en familj längre så umgås man heller inte så som ni gjorde. Han vill umgås själv med barnen och göra dessa saker med dem utan att du ska vara med. Var var det för vits att separera egentligen om du fortfarande tror att ni är en familj eller ska fortsätta låtsas vara det? 

Vi har fattat att det handlar bara om var du vill och känner. Annars hade du släppt detta nu. 

Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?