• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (Pojk/flickvän)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 22:52:35 följande:
    Nu verkar det blivit rörigt. 
    Fram tills nyligen fick jag mycket tid med barnen eftersom vi gjorde mycket tillsammans. Så ca 5 av 7 dagar. 
    Från och med nyligen får jag bara ha barnen 50%. På dessa 50% kan jag göra vilka aktiviteter jag vill. 
    Och då du har barnen på din vecka så vill inte pappan komma och störa. Han är fortfarande lika mycket förälder även om han inte följer med på era aktiviteter. Det är något du får acceptera. Han kanske har planerat in något under dagarna/ veckan du har barnen.

Berättar du får barnen att du ska ringa och fråga om pappan vill följa med när de är hos dig?

Han kanske fasar ut aktiviteterna så att barnen får det lättare med ett nytt upplägg längre fram.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (M ex) skrev 2024-03-26 22:56:03 följande:

Är man inte en familj längre så umgås man heller inte så som ni gjorde. Han vill umgås själv med barnen och göra dessa saker med dem utan att du ska vara med. Var var det för vits att separera egentligen om du fortfarande tror att ni är en familj eller ska fortsätta låtsas vara det? 

Vi har fattat att det handlar bara om var du vill och känner. Annars hade du släppt detta nu. 

Vitsen var att vi inte bor ihop och därav undviker många problem (känner inte att jag vill berätta mer) och att vi inte är intresserade av att ha med än en kompisrelation med varandra. Detta löstes fint och jag upplever att alla mår bättre nu. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pojk/flickvän) skrev 2024-03-26 22:59:48 följande:
    Och då du har barnen på din vecka så vill inte pappan komma och störa. Han är fortfarande lika mycket förälder även om han inte följer med på era aktiviteter. Det är något du får acceptera. Han kanske har planerat in något under dagarna/ veckan du har barnen.

Berättar du får barnen att du ska ringa och fråga om pappan vill följa med när de är hos dig?

Han kanske fasar ut aktiviteterna så att barnen får det lättare med ett nytt upplägg längre fram.
    Oh hoppas han inte tror han kommer och stör, det gör han verkligen inte. Det är ju hans barn och han är alltid välkommen. Han stör inte. 

Tidigare har jag ju berättat ibland, eller det har liksom varit naturligt, ingen hemlighet, eftersom vi ofta gjorde saker tillsammans. Men jag har tänkt på det nu på sistone när han oftast tackar nej, att det är bäst att inte säga nåt förrän jag vet att han kommer. Vill inte att barnen ska känna sig besvikna eller bortvalda.  
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 23:03:53 följande:
    Vitsen var att vi inte bor ihop och därav undviker många problem (känner inte att jag vill berätta mer) och att vi inte är intresserade av att ha med än en kompisrelation med varandra. Detta löstes fint och jag upplever att alla mår bättre nu. 
    Det verkar dock som att du vill mer än att ha en kompisrelation och att du har ett behov av att vilja umgås ofta. Annars hade du inte bjudit med honom på varken aktivitet. 

Så alla må bättre med 50-50 utan du? För du mår tydligen inte bättre av det. 
  • Anonym (M ex)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 23:03:53 följande:

Du tror alla mår bättre men hade pappan gjort det så hade han nu inte sagt ifrån och velat ha 50/50 nu. 

Kan mycket väl vara så att han var för snäll till en början och hoppades att det skulle lösa sig självt med att ni umgicks mindre och mindre. Själv har du vart så blind i det hela bara för att du sett mest till dig själv. 

• Anonym (Trebarnsmamman)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 22:52:35 följande:
    Nu verkar det blivit rörigt. 
    Fram tills nyligen fick jag mycket tid med barnen eftersom vi gjorde mycket tillsammans. Så ca 5 av 7 dagar. 
    Från och med nyligen får jag bara ha barnen 50%. På dessa 50% kan jag göra vilka aktiviteter jag vill. 
    Så du har följt med på saker med barnen och honom på hans 50%?
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-26 23:10:56 följande:
    Det verkar dock som att du vill mer än att ha en kompisrelation och att du har ett behov av att vilja umgås ofta. Annars hade du inte bjudit med honom på varken aktivitet. 

Så alla må bättre med 50-50 utan du? För du mår tydligen inte bättre av det. 
    Jag mår bättre nu än när vi bodde ihop. Många problem vi hade då slipper jag. 

Att vi träffades 3 dagar i veckan får man väl se som mer än en kompisrelation? Så ja, det vill jag. Jag har behov av att umgås med mina barn ofta. Men som nån skev i början, alla relationer och familjer behöver inte se likadana ut. Man måste inte bara tänka hur man "ska" göra utan hitta det som funkar för oss. 
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Trebarnsmamman) skrev 2024-03-26 23:17:17 följande:
    Så du har följt med på saker med barnen och honom på hans 50%?
    Vi ha inte haft strikt uppdelad tid, men ja det kan man väl se det. Om vi träffas tillsammans 3 dagar i veckan. 
  • Mimosa86
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 23:25:57 följande:
    Jag mår bättre nu än när vi bodde ihop. Många problem vi hade då slipper jag. 

Att vi träffades 3 dagar i veckan får man väl se som mer än en kompisrelation? Så ja, det vill jag. Jag har behov av att umgås med mina barn ofta. Men som nån skev i början, alla relationer och familjer behöver inte se likadana ut. Man måste inte bara tänka hur man "ska" göra utan hitta det som funkar för oss. 
    Helt rätt. Man ska utgå ifrån vad som funkar för den enskilda familjen, inte normer.

Men

Detta upplägg funkar inte längre för honom. Det måste du respektera. Det kan vara en så basal sak som att han vill ha en egen relation till barnen på hans vecka. Kvalitetstid där du inte är inne och styr. Det innebär inte att han hatar dig eller vill barnen illa. Det är ganska starka anklagelser från din sida när du inte får som du vill. Det kan vara anledningen till att han vill begränsa ert umgänge.

Och nej, barnen kommer inte fara illa av det. Du kommer däremot göra det till en början innan du vant dig, men barn anpassar sig väldigt snabbt. Så länge mamma och pappa inte bråkar så säger statistiken att barn till skilda inte mår sämre än andra. 
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 20:44:11 följande:
    Absolut, det finns kärnfamiljer som aldrig gör nåt tillsammans. Varken aktiviteter eller äter middag eller åker på semester. Alla gör som dom trivs med. Jag och barnen gillar att göra det då och då men inte alltid. 

Det du säger är att jag inte bör säga till barnen att pappa tackade nej till att vara med. Det är jag med på. Jag tror dom förstår det ändå. 
    Du kör ytterligheter hela tiden, det handlar inte om aldrig eller alltid. 

Jag tror dom förstår det ändå? Vad menar du? Projicera inte över din ångest på barnen, dom får inget trauma av att pappa oftast var med på fotbollen och mamma på simningen te x. Som sagt så tror jag att du behöver söka hjälp.
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?