• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 23:23:42 följande:

Jag tänker att det är enklast att säga det till mig direkt i stället för via familjerätten. 

Jag skickar inte dagliga sms om sånt. Kanske ett par gånger i veckan. Och extremt psykande att få sms, "vill du hänga med till stranden?"

Känner till folk som får allvarliga hot av sina ex. Ständigt ändrade planer typ jag kan inte hämta idag på dagis, du får göra det. Nån som kommer oanmäld och hämtar saker dom är oense vems dom är. Oflexibel och inte kan byta nån dag eller komma överens om semester. Har barnen varannan helg, men vägrar betala. Många saker jag skulle uppleva som värre än nån som frågar om jag vill vara med mina barn. 

Inte dagliga sms men sms ett par gånger i veckan? Öh, okej? :-/

Lider med din föredetta, hoppas hans familj och vänner stöttar honom och kontaktar familjerätten. Du kommer undan med detta pga att du är kvinna. Jag hoppas också lite att du överdriver, gör du inte det så är det tyvärr stalking. Obehagligt!
  • EnAnonumius
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 12:31:38 följande:

Vad ska säga till dom? Att jag frågar om han vill vara med på middag med gemensamma vänner? Att jag frågar Om han vill hänga med till stranden? är det inte enklare att vara tacka nej? ja jag är ledsen att inte få vara mer med barnen men jag hindrar inte honom från att ha 50%.  Jag vill vara med men jag tvingar inte honom. Jag ställer bara frågan. På er sms. Jag kommer inte dit oanmäld eller nåt sånt  

Och minst 50%? varför skulle han ha mer? 

Varför skall du ha mer? Anser du dig vara en "bättre förälder än pappan"?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 13:34:49 följande:
    Är inte säker på att jag hänger med. Han tackar nej till att träffa barnen mer än på sina dagar. Alltså han hade kunnat vara mer med barnen än vad han är. Om han hade velat. Han får självklart välja själv. 
    Nej det är klart att du inte förstår, då du integrera barnen ihop med dig som en homogen enhet.

Men du skrev ju själv att DU och barnen hade planerat att gå på badhuset, och du hade då ringt pappan och frågat honom om han ville följa med.

Framgår ju inte där att det var "bestämt" att han skulle umgås med barnen den dagen överhuvudtaget. _Utan du berättade ju bara att du hade frågat om pappan ville hänga med.

Han sa nej och det måste inte alls betyda att han tackar nej till barnben "också". Utan det är enbart dig han tackade nej till..

• EnAnonumius
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 22:59:12 följande:
    Jag har skrivit flera gånger, men förstår att man inte orkar läsa hela tråden. Mitt mål var aldrig att vi gör ALLT tillsammans. Jag har tyckt att det var en lagom nivå att ses ca 3 gånger i veckan. 

Om jag får bestämma så gärna så länge barnen vill. När dom är tonåringar och kanske dom inte vill hänga med oss förädlar längre. Samtidigt är jag helt med på att det inte funkar när han träffar en ny tjej. Så jag får väl vara nöjd med den bonustid jag fått med barnen så här långt. 
    Men när skall du få in det i din skalle att pappan inte tycker det är "lagom" med 3ggr i veckan, att u,gås med dig, för att få träffa sina barn?

Ha ett sunt vanligt varannan vecka upplägg, du har barnen en vecka pappan en vecka så växlar ni så. Barnen kommer att klara detta galant om DU samarbetar med det upplägget.

När man läser dina inlägg så är det väldigt mycket egocentriskt skrivet i dina poster. Men du använder barnen som argument för din egocentricitet.
    Det i sig är rätt skrämmande att se..

• Anonym (Lis)

Vi kan ju konstatera att :
    1 han försöker inte hindra dig att träffa barnen. Du får t.o.m. vara med på hans släkts träffar.
    2 du får respektera att han inte vill ses alla dina helger.
    3 du får respektera att han inte bjuder över dig alla sina helger.

testa att inte bjuda in honom på ett par månader och sen kan du bjuda med honom på en utflykt med barnen, då kanske intresset finns.
    Kanske landar ni i att ni bara kommer ses på barnens födelsedaga, skolavslutningar och dyl. Eller så kan ni längre fram göra saker ihop en gång i halvåret, kvartalet eller t.o.m. månaden. men just nu vill han ju inte så mycket som ni har gjort innan, så nu får ni styra om till ett vanligt upplägg där ni träffar barnen era respektive dagar och landa i det.

• Limajo
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 22:01:50 följande:

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker.  

Betyder t.ex. att han inte är med på middag med mina vänner eller följer med till stranden. 

Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där.
    Jag t.ex. att jag blir bjuden på barnens kusiners födelsedagskalas av hans syskon. 

Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Betyder att eftersom jag kommer när jag blir bjuden träffar jag barnen då, medan han tackar nej och därför INTE träffar barnen vid motsvarande tillfällen. 

Okej. Alltid nåt. Men eftersom ditt ex signalerar tydligt att han vill minska sitt umgänge med dig tycker jag du ska respektera det och inte klamra dig fast i hans släkt. 
  • Anonym (Hin håle)

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker.  

Betyder t.ex. att han inte är med på middag med mina vänner eller följer med till stranden. 

Jag t.ex. att jag blir bjuden på barnens kusiners födelsedagskalas av hans syskon. 

Betyder att eftersom jag kommer när jag blir bjuden träffar jag barnen då, medan han tackar nej och därför INTE träffar barnen vid motsvarande tillfällen. 

Hade jag varit ditt ex hade jag självklart tagit upp detta med min familj, alltså att inte  juda dig. 
    Hade de inte fattat trots min raka kommunikation hade jag sagt åt dig lika rakt, DU är inte välkommen till någon i min familj mer än om JAG bjuder in dig. 
  • EpicF

Då ska du tacka nej till släktkalas hos hans släkt. Förstår du inte det själv? 

Du går medvetet på släktkalas till hans släkt och förstör för honom så att han inte kommer och inte träffar varken sin släkt eller barnen. 

Låt han få gå själv med barnen på släktkalas till sin släkt, så går du själv med barnen på släktkalas till din släkt. 

De bjuder dig av artighet och det ska du tacka nej till, av hänsyn till att ditt ex inte vill umgås med dig. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 23:23:42 följande:

Jag tänker att det är enklast att säga det till mig direkt i stället för via familjerätten. 

Jag skickar inte dagliga sms om sånt. Kanske ett par gånger i veckan. Och extremt psykande att få sms, "vill du hänga med till stranden?"

Känner till folk som får allvarliga hot av sina ex. Ständigt ändrade planer typ jag kan inte hämta idag på dagis, du får göra det. Nån som kommer oanmäld och hämtar saker dom är oense vems dom är. Oflexibel och inte kan byta nån dag eller komma överens om semester. Har barnen varannan helg, men vägrar betala. Många saker jag skulle uppleva som värre än nån som frågar om jag vill vara med mina barn. 

Just för att umgås sånna skar är det bra att ha en  ungängeschema fast ställt via familjerätten. 

Och jo, för honom kan det vara "extremt psykande" att få sms om han vill följa med till stranden, badhuset etc etc. Och speciellt ett par gånger i veckan. Det är mycket om man är skilda sedan länge. 
  • Anonym (mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-03-28 05:11:55 följande:
    Varför skall du ha mer? Anser du dig vara en "bättre förälder än pappan"?
    Nej nej han är en fantastisk förälder.
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?