• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Ch) skrev 2024-03-27 11:08:17 följande:
    Fast det är extremt med 3 dagar. Nu vill han inte ha det så längre med dig, respektera det.

Annars måste du söka hjälp för din gränslöshet, dina barn kommer präglas av ditt klängiga föräldraskap och ditt ex och hans släkt kommer väl snart begära ett besöksförbud om det blir som så att du inte fattar. 
    Hans släkt och vänner har jag bra relation till tycker jag och dom brukar bjuda in mig till saker. Ett par av dom umgås jag även med utan mitt ex. (med barnen och deras barn alltså) Känns inte som om dom vill ge mig besöksförbjud när dom bjuder mig på födelsedag. Tänker du att jag borde tacka nej till dom? 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 12:31:38 följande:

Vad ska säga till dom? Att jag frågar om han vill vara med på middag med gemensamma vänner? Att jag frågar Om han vill hänga med till stranden? är det inte enklare att vara tacka nej? ja jag är ledsen att inte få vara mer med barnen men jag hindrar inte honom från att ha 50%.  Jag vill vara med men jag tvingar inte honom. Jag ställer bara frågan. På er sms. Jag kommer inte dit oanmäld eller nåt sånt  

Och minst 50%? varför skulle han ha mer? 

Problemer är väl snarare att du är lite efterhängsen. Du måste acceptera att han inte vill umgås med dig. Han vill inte äta middagen dig och barne. Han vill inte åka till badhuset med dig och barnen. 

Men att äta middag med barnen eller åka till badhuset med sina barn det vill han, när det är hans vecka. Dessa saker vill han göra utan dig. 

Och ja, han eller snarare ni bör ta kontakt med familjerätten och upprätta regler för hur ni ska dela barnen mellan er. 

Det snällt av dig att inkludera honom, men just nu så är du förmodligen bara för mycket för honom. Han måste, precis som du, få en chans att få till en egen vardag med sina barn. 

Det mest rättvisa är att ni har 50 var. Du frågar varför han ska ha mer. Men varför ska du ha mer än 50%? Fundera på det istället. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 13:34:49 följande:
    Är inte säker på att jag hänger med. Han tackar nej till att träffa barnen mer än på sina dagar. Alltså han hade kunnat vara mer med barnen än vad han är. Om han hade velat. Han får självklart välja själv. 
    Nej, han tackar nej till umgås och spendera tid med DIG. Inte med att umgås och spendera tid med barnen. 

Hade du erbjudit honom att vara själv med barnen på din vecka så hade han alldeles säkert sagt ja till det, eftersom det är dig han inte vill umgås med. 
  • Limajo
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 15:25:40 följande:
    Hans släkt och vänner har jag bra relation till tycker jag och dom brukar bjuda in mig till saker. Ett par av dom umgås jag även med utan mitt ex. (med barnen och deras barn alltså) Känns inte som om dom vill ge mig besöksförbjud när dom bjuder mig på födelsedag. Tänker du att jag borde tacka nej till dom? 
    På ditt första inlägg så låter det som att ditt ex undviker att träffa sin släkt om du är där. Är så fallet ska du givetvis tacka nej.
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-03-27 16:58:00 följande:
    Nej, han tackar nej till umgås och spendera tid med DIG. Inte med att umgås och spendera tid med barnen. 

Hade du erbjudit honom att vara själv med barnen på din vecka så hade han alldeles säkert sagt ja till det, eftersom det är dig han inte vill umgås med. 
    Precis så ja!
  • EpicF
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-27 17:52:57 följande:
    Precis så ja!
    Tyvärr så är det något ts aldrig kommer att förstå. Vi är många som har sagt det ett antal gånger men det går inte in. 

Jag kan börja ana varför det tog slut och varför han inte vill umgås med henne... 
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 15:25:40 följande:
    Ärligt talat så vet jag inte om du är kapabel till att märka av ifall du är välkommen på ett hjärtligt vis eller om det är på en höft. Du är mor till hans barn, skulle dom känna att din närvaro känns jobbig så kan ingen riktigt säga det högt.

Ja kanske det? Eller nu vänder jag på frågan. Varför umgås inte du och barnen med din familj och dina vänner varannan vecka när du har barnen? Om du blir lite coolare och lämnar honom ifred så kanske det kommer bli lättare att ha relationer med hans närstående i framtiden.
  • Anonym (K)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 15:19:40 följande:
    Jag har aldrig frågat om jag kan lämna barnen med honom. Jag vill alltid vara med mina barn. 
    Men nu kan du inte vara med dina barn alltid. För pappan vill umgås med barnen utan dig på sin tid och att du umgås själv med barnen på din tid. Du får helt enkelt acceptera det och visa barnen att de kan ha kul med honom utan dig och du kan ha kul med barnen utan honom. 
  • Anonym (Hmm)
    EpicF skrev 2024-03-27 19:23:02 följande:
    Tyvärr så är det något ts aldrig kommer att förstå. Vi är många som har sagt det ett antal gånger men det går inte in. 

Jag kan börja ana varför det tog slut och varför han inte vill umgås med henne... 
    Haha så sant :)
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 13:30:47 följande:

Han har verkligen inte gått via familjerätten. Det var nån annan som föreslog att han skulle göra det. Därav min fråga. 

Och jag respekterar, alltså tackar han nej till att vara med oss så respekterar jag det. Kräver ingen förklaring eller liknande om du tror det. 

Det var jag som föreslog det. Kanske är enda sättet för honom att få ordning på umgänget, tror att ni behöver ett schema där allt är tydligt. Denna påsk har han barnen, nästa år har du barnen på påsken osv. 

Jag skulle råda honom till detta ifall jag var hans vän. Måste vara så extremt psykande att få dagliga sms från dig angående om du får hälsa på eller om han vill hänga på dig och barnen.
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?