• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (mamma)

Idag hörde han av sig och undrar om jag vill hjälpa honom med lite saker hemma hos honom i morgon. jag har varit med barnen idag. Jag blir såklart glad och säger att då kanske vi ska göra lite våfflor. Han låter i alla fall på rösten som att han blir glad och tycker det är en bra ide. Sen tänker jag att jag sticker hem och han får vara själv med barnen på middag. 

Han frågar även hur vi ska göra med semester, om vi ska ha en vecka tillsammans och göra nåt med barnen. 

Såklart tycker alla här att det var fel av mig att föreslå våfflor, men jag tycker ändå att det är en liten sak. Hade det varit för ett halv år sedan hade jag förmodligen stannat på middag. 

Visst känner jag att han drar sig undan, det är ju därför jag startade tråden. Men tycker inte heller att det är självklart jag är så hemsk mot honom och barnen. 

• Anonym (Lis)
    EpicF skrev 2024-03-28 12:47:50 följande:
    Eftersom du skriver att han inte åker till sin släkt på kalas/träff när du är med så är det du som förstör så att han inte får träffa barnen eller sin släkt. 

EpicF skrev 2024-03-28 10:02:36 följande:
    Då ska du tacka nej till släktkalas hos hans släkt. Förstår du inte det själv? 

Du går medvetet på släktkalas till hans släkt och förstör för honom så att han inte kommer och inte träffar varken sin släkt eller barnen. 

Låt han få gå själv med barnen på släktkalas till sin släkt, så går du själv med barnen på släktkalas till din släkt. 

De bjuder dig av artighet och det ska du tacka nej till, av hänsyn till att ditt ex inte vill umgås med dig. 
    Tror du missförstod vad ts skrivit.
    Hon Skrev inte att han inte går på sina släktkalas.

Det hon skrev var att hon är med på hans släktkalas men han är inte med när hennes vänner eller familj bjuder in. Vilket gör att hon får extratid med barnen men hon tyckte att han tackade nej till extratid och då får mindre tid med barnen.
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 22:56:16 följande:

Idag hörde han av sig och undrar om jag vill hjälpa honom med lite saker hemma hos honom i morgon. jag har varit med barnen idag. Jag blir såklart glad och säger att då kanske vi ska göra lite våfflor. Han låter i alla fall på rösten som att han blir glad och tycker det är en bra ide. Sen tänker jag att jag sticker hem och han får vara själv med barnen på middag. 

Han frågar även hur vi ska göra med semester, om vi ska ha en vecka tillsammans och göra nåt med barnen. 

Såklart tycker alla här att det var fel av mig att föreslå våfflor, men jag tycker ändå att det är en liten sak. Hade det varit för ett halv år sedan hade jag förmodligen stannat på middag. 

Visst känner jag att han drar sig undan, det är ju därför jag startade tråden. Men tycker inte heller att det är självklart jag är så hemsk mot honom och barnen. 

Som sagt. Jag hoppas att det finns någon på hans sida som börjar säga ifrån. Verkar inte som det. Behövs väl tyvärr en ny stark partner isåfall.

Nej usch, du kommer vara med i SVT:s nya säsong av Stalker 2. To be continued.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Lis) skrev 2024-03-29 00:18:13 följande:

EpicF skrev 2024-03-28 10:02:36 följande:
    Då ska du tacka nej till släktkalas hos hans släkt. Förstår du inte det själv? 

Du går medvetet på släktkalas till hans släkt och förstör för honom så att han inte kommer och inte träffar varken sin släkt eller barnen. 

Låt han få gå själv med barnen på släktkalas till sin släkt, så går du själv med barnen på släktkalas till din släkt. 

De bjuder dig av artighet och det ska du tacka nej till, av hänsyn till att ditt ex inte vill umgås med dig. 
    Tror du missförstod vad ts skrivit.
    Hon Skrev inte att han inte går på sina släktkalas.

Det hon skrev var att hon är med på hans släktkalas men han är inte med när hennes vänner eller familj bjuder in. Vilket gör att hon får extratid med barnen men hon tyckte att han tackade nej till extratid och då får mindre tid med barnen.
    Tack. Exakt. 
  • Limajo

Om jag enbart skulle läsa det du beskriver här tycker jag inte det finns något konstigt i det, bara två separerade föräldrar som hittat ett bra samarbete för barnens skull. Men det är långt ifrån din trådstart där du skrev bl.a.

Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Där du _kräver_ rätt att få umgås med honom och era barn på hans tid. Det är det som är fullständigt respektlöst och ett extremt själviskt sätt att tänka.
  • Anonym (M ex)

Jag frågade också mitt ex om liknande grejer ibland, samma sak angående semester men den största anledningen till det var att han då lugnade ner sig ett tag utan att höra av sig om att hitta på nåt ihop med barnen etc.

Gjorde de mest för husfridens skull. Samtidigt som jag försökte få honom att inse att jag inte var intresserad utav att umgås jämt och ständigt. och nej det är ju inte normalt att träffas varje vecka och heller inte smsa och/eller ringa flera gånger i veckan om att träffas när man inte längre är tillsammans. 

Mitt ex fattade verkligen inte och det fanns tyvärr inget val än att bryta helt. Tog nästan 3 år innan han slutade ringa/smsa. Jag mådde psykiskt dåligt när han höll på men enligt honom gjorde han inget fel. 

• EpicF

Anonym (Liz): Det är dock inte det ts har skrivit. Även om hon kanske menade så. 

Det är också en som frågade just det och fick en förklaring att pappan fick mindre tid med barnen för att han inte var med på släktkalas när hon var med. 

Ts verkar rätt dålig på att förmedla vad hon faktiskt menar

• Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-29 10:24:04 följande:

Anonym (Liz): Det är dock inte det ts har skrivit. Även om hon kanske menade så. 

Det är också en som frågade just det och fick en förklaring att pappan fick mindre tid med barnen för att han inte var med på släktkalas när hon var med. 

Ts verkar rätt dålig på att förmedla vad hon faktiskt menar

Ja exakt. Jag är med på hans släktkalas men han tackar oftast nej till min släkt. 
    Hade aldrig en tanke på att någon kunde tro att han skulle  tacka nej till sin egen släkt och jag åka dit med barnen. En allt för orimlig tanke för mig. Men förstår att jag borde varit tydligare. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-29 10:44:14 följande:
    Ja exakt. Jag är med på hans släktkalas men han tackar oftast nej till min släkt. 
    Hade aldrig en tanke på att någon kunde tro att han skulle  tacka nej till sin egen släkt och jag åka dit med barnen. En allt för orimlig tanke för mig. Men förstår att jag borde varit tydligare. 
    Det skrev var att han tackar nej till släktkalas hos sin släkt när du är med. 

Att tackar nej til släktkalas hos din släkt är rätt naturligt. Även du borde tacka nej till släktkalas hos hans släkt. 
  • Limajo
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-29 10:44:14 följande:
    Eftersom du tycker dig ha rätten att umgås med era barn på hans dagar var det inte alls ett så lång kliv att tro att det var precis så du menade.
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?