• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (mamma)
    EnAnonumius skrev 2024-03-28 05:12:32 följande:
    Nej det är klart att du inte förstår, då du integrera barnen ihop med dig som en homogen enhet.

Men du skrev ju själv att DU och barnen hade planerat att gå på badhuset, och du hade då ringt pappan och frågat honom om han ville följa med.

Framgår ju inte där att det var "bestämt" att han skulle umgås med barnen den dagen överhuvudtaget. _Utan du berättade ju bara att du hade frågat om pappan ville hänga med.

Han sa nej och det måste inte alls betyda att han tackar nej till barnben "också". Utan det är enbart dig han tackade nej till..
    Det kan vara så att han ska träffa dom den dagen men inte sagt någon speciell tid, eftersom vi båda är flexibla och måna om att samarbeta. Så frågan kan mycket väl vara vill du hänga med till badhuset eller ska jag lämna barnen efteråt? Nån speciell tid du vill ha barnen så ser jag till att vi badat färdigt då? Förmodligen kommer han svara bara kom ni när ni är klara. Slå en pling innan så har jag maten klar. 
  • Anonym (Sluta)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 23:23:42 följande:

Jag skickar inte dagliga sms om sånt. Kanske ett par gånger i veckan. Och extremt psykande att få sms, "vill du hänga med till stranden?

Ett par gånger i veckan är det antal dagar du har barnen själv.

Alltså ses ni 3 dagar tillsammans och på dina två dagar skickar du sms och undrar om han vill hänga med er?

Därtill låter du barnen få veta att "jag skall fråga pappa om han vill med" följt av "nej, han ville inte komma".
  • Anonym (Sluta)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 15:19:40 följande:
    Jag har aldrig frågat om jag kan lämna barnen med honom. Jag vill alltid vara med mina barn. 
    Eftersom du har svårt att skilja på dig och dina barn kan du göra ett test.
    Fråga pappan om han vill ta barnen själv, utan dig, på en av dina dagar.
    Såvida han inte är uppbokad på annat säger han säkerligen ja till att ta dem.
    Då får du veta: han vill ha barnen så mycket som möjligt, men inte tillsammans med dig.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-03-28 09:32:40 följande:
    Hade jag varit ditt ex hade jag självklart tagit upp detta med min familj, alltså att inte  juda dig. 
    Hade de inte fattat trots min raka kommunikation hade jag sagt åt dig lika rakt, DU är inte välkommen till någon i min familj mer än om JAG bjuder in dig. 
    Håller helt med! Om han tycker att det är jobbigt kan han ta upp det med dom och även med mig. Min familj kommer ju fortfarande bjuda honom. Speciellt på jul och sånt vill han nog fortfarande vara med barnen. (Vi har vart annat år, det har vi alltid haft)
  • Limajo
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 11:25:27 följande:
    Håller helt med! Om han tycker att det är jobbigt kan han ta upp det med dom och även med mig. Min familj kommer ju fortfarande bjuda honom. Speciellt på jul och sånt vill han nog fortfarande vara med barnen. (Vi har vart annat år, det har vi alltid haft)
    Eller så kan du vara lite lyhörd och läsa mellan raderna. Man måste inte alltid provocera fram ett ställningstagande.
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 11:25:27 följande:
    Varför kan du inte tacka nej? Känns av att du helst inte ska komma eftersom han inte kommer då. 

Att din familj bjuder in honom påverkar inte dig eftersom du kommer ändå. När hans familj bjuder in dig, förmodligen av artighet, så påverkar det honom eftersom ha  inte vill umgås med dig och då inte kommer när du kommer. 

Varför är det så svårt för dig att se detta? Enda som hindrar någon från att träffa barnen är du. Med dina ha handlingar att hela tiden  klamra dig fast vid hans släkt så hindrar du indirekt honom att möta sina egna barn. 

Hade det varit jag som var i ditt ex situation hade jag tagit det till familjerätten samt sagt till min släkt på skarpen att aldrig någonsin bjuda in dig.
  • EnAnonumius
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 10:58:09 följande:
    Nej nej han är en fantastisk förälder.
    Varför frågar du då om han skall ha mer? Du verkar ju ha barnen mer än 50% av tiden och ställer då frågan "Varför skall han ha mer?

Ganska så naturligt att man motfrågar dig om du anser att du är en bättre förälder.

En ny fråga.. Varför anser du att du skal ha mer tid med barnen än pappan om han är nu en så fantastisk förälder?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 11:02:55 följande:
    Det kan vara så att han ska träffa dom den dagen men inte sagt någon speciell tid, eftersom vi båda är flexibla och måna om att samarbeta. Så frågan kan mycket väl vara vill du hänga med till badhuset eller ska jag lämna barnen efteråt? Nån speciell tid du vill ha barnen så ser jag till att vi badat färdigt då? Förmodligen kommer han svara bara kom ni när ni är klara. Slå en pling innan så har jag maten klar. 
    Nu är det som så att man svarar baserat på den informationen DU väljer att ge.
    Folk är inte tankeläsare s.a.s och kan läsa dina tankar.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-28 10:02:36 följande:
    Då ska du tacka nej till släktkalas hos hans släkt. Förstår du inte det själv? 

Du går medvetet på släktkalas till hans släkt och förstör för honom så att han inte kommer och inte träffar varken sin släkt eller barnen. 

Låt han få gå själv med barnen på släktkalas till sin släkt, så går du själv med barnen på släktkalas till din släkt. 

De bjuder dig av artighet och det ska du tacka nej till, av hänsyn till att ditt ex inte vill umgås med dig. 
    Hur vet du att jag förstör? Du har inte ens Varit med. Han träffar ju skin släkt och  barnen. Vi åker dit tillsammans. Och ibland åker han själv med barnen. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 12:37:25 följande:
    Hur vet du att jag förstör? Du har inte ens Varit med. Han träffar ju skin släkt och  barnen. Vi åker dit tillsammans. Och ibland åker han själv med barnen. 
    Eftersom du skriver att han inte åker till sin släkt på kalas/träff när du är med så är det du som förstör så att han inte får träffa barnen eller sin släkt. 
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?