• Anonym (Ch)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Allt det roliga har ett slut. I början av en separation kan det här upplägget fungera att ni gör allt ihop med barnen. I längden håller det dock inte, det kan säkert kännas tufft för dig men det är bara att gilla läget. Du kan inte klänga dig fast vid honom.

Tror dessutom att det kan bli förvirrande för barnen om ni ska fortsätta leka kärnfamilj när det inte är så.

Det kan också vara som så att han träffar någon annan, eller så gör han inte det men jobbar för att det kan komma att ske i framtiden.

Det här är iallafall det bästa för er allihop. Du får sörja och gråta men framtiden kommer bli bra. 

• Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-25 07:18:47 följande:
    Nej han vill inte göra nåt bara vi två. Det är jag helt säker på och det är ok för mig. 
    Du måste ta tillbaks lite din heder känner jag. Kan låta sårande men antagligen så tycker både han och hans familj/släkt att du är pinsam och desperat just nu. Skulle han ha funnit kärleken redan så är alla medvetna om det men ingen kan prata om det eftersom dom vet hur du är och att du skulle flippa.

Du måste skaffa dig ett eget liv och egna intressen. Vet inte hur gamla barnen är men kör ett 2-2-3 schema om barnen är små och varannan vecka känns för läskigt? 

Släpp taget om honom, det är inte barnens bästa du är ute efter utan när jag har läst i den här tråden så är det rätt klart att det handlar om att kontrollera och utöva känslomässig utpressning mot ditt ex. Du måste söka hjälp, jag lovar dig att han och hans släkt pratar om dig på ett inte så smickrande sätt. Skärp dig!
  • Anonym (Ch)

Jag lovar dig att dina barn ser dig som mer normal om du börjar planera för eran egna semester och erat liv varannan vecka. Bli en kvinna som dina barn ser upp till istället för att visa att du är beroende av en man.

Eller helt ärligt så tror jag faktiskt att det här inte handlar om barnens bästa, kan låta elakt men du kan inte släppa honom. Allt detta handlar om kontroll över ditt ex som jag skrev i ett tidigare inlägg. Hade du varit en man så hade ditt ex kontaktat polisen vid detta lag, det blir lite obehagligt TS. Barnen överlever, det är du som måste släppa honom alternativt söka hjälp.
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 17:34:49 följande:
    Men hallå, klart jag klarar av att åka till badhuset med dom själv. Och betydligt mer avancerade saker. Men barnen uppskattar när pappa är med. Är det konstigt? 
    I en kärnfamilj så åker inte alltid båda föräldrarna med på alla aktiviteter. Självklart vill ju barn ha med båda om en utav föräldrarna ska sitta och påtala hur ledsamt och konstigt det är att den andre inte är med inför barnen. 
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 20:44:11 följande:
    Absolut, det finns kärnfamiljer som aldrig gör nåt tillsammans. Varken aktiviteter eller äter middag eller åker på semester. Alla gör som dom trivs med. Jag och barnen gillar att göra det då och då men inte alltid. 

Det du säger är att jag inte bör säga till barnen att pappa tackade nej till att vara med. Det är jag med på. Jag tror dom förstår det ändå. 
    Du kör ytterligheter hela tiden, det handlar inte om aldrig eller alltid. 

Jag tror dom förstår det ändå? Vad menar du? Projicera inte över din ångest på barnen, dom får inget trauma av att pappa oftast var med på fotbollen och mamma på simningen te x. Som sagt så tror jag att du behöver söka hjälp.
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 20:47:35 följande:
    Hade jag fått ha barnen låt säga 80% så hade jag såklart inte varit beroende av honom, men som situationen är nu ja. Han är nyckeln till mina barns liv. Så på så sätt har du rätt. 
    Skulle jag vara ditt ex så skulle jag råda honom att kontakta familjerätten idag om att få till minst 50/50. Han kommer aldrig kunna samarbeta med dig som det ser ut just nu och det är pga dig.
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 10:39:39 följande:

Jag har flera gånger poängterar att det INTE är svart eller vitt. vi har träffats ca 3 dagar i veckan. Alltså 4 dagar ungefär då vi inte ses. Så jag har aldrig sagt att det ska vara alltid eller aldrig. 

Dom är väl medvetna om att det inte är jag som hindrar pappan från att vara med oss och att han alltid är välkommen. Även om jag inget säger. Han har nyckel och kommer och går som han vill. Det är praktiskt också. Det har varit så flera år så naturligt för barnen. 

Fast det är extremt med 3 dagar. Nu vill han inte ha det så längre med dig, respektera det.

Annars måste du söka hjälp för din gränslöshet, dina barn kommer präglas av ditt klängiga föräldraskap och ditt ex och hans släkt kommer väl snart begära ett besöksförbud om det blir som så att du inte fattar. 
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 15:25:40 följande:
    Hans släkt och vänner har jag bra relation till tycker jag och dom brukar bjuda in mig till saker. Ett par av dom umgås jag även med utan mitt ex. (med barnen och deras barn alltså) Känns inte som om dom vill ge mig besöksförbjud när dom bjuder mig på födelsedag. Tänker du att jag borde tacka nej till dom? 
    Ärligt talat så vet jag inte om du är kapabel till att märka av ifall du är välkommen på ett hjärtligt vis eller om det är på en höft. Du är mor till hans barn, skulle dom känna att din närvaro känns jobbig så kan ingen riktigt säga det högt.

Ja kanske det? Eller nu vänder jag på frågan. Varför umgås inte du och barnen med din familj och dina vänner varannan vecka när du har barnen? Om du blir lite coolare och lämnar honom ifred så kanske det kommer bli lättare att ha relationer med hans närstående i framtiden.
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 13:30:47 följande:

Han har verkligen inte gått via familjerätten. Det var nån annan som föreslog att han skulle göra det. Därav min fråga. 

Och jag respekterar, alltså tackar han nej till att vara med oss så respekterar jag det. Kräver ingen förklaring eller liknande om du tror det. 

Det var jag som föreslog det. Kanske är enda sättet för honom att få ordning på umgänget, tror att ni behöver ett schema där allt är tydligt. Denna påsk har han barnen, nästa år har du barnen på påsken osv. 

Jag skulle råda honom till detta ifall jag var hans vän. Måste vara så extremt psykande att få dagliga sms från dig angående om du får hälsa på eller om han vill hänga på dig och barnen.
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-27 23:23:42 följande:

Jag tänker att det är enklast att säga det till mig direkt i stället för via familjerätten. 

Jag skickar inte dagliga sms om sånt. Kanske ett par gånger i veckan. Och extremt psykande att få sms, "vill du hänga med till stranden?"

Känner till folk som får allvarliga hot av sina ex. Ständigt ändrade planer typ jag kan inte hämta idag på dagis, du får göra det. Nån som kommer oanmäld och hämtar saker dom är oense vems dom är. Oflexibel och inte kan byta nån dag eller komma överens om semester. Har barnen varannan helg, men vägrar betala. Många saker jag skulle uppleva som värre än nån som frågar om jag vill vara med mina barn. 

Inte dagliga sms men sms ett par gånger i veckan? Öh, okej? :-/

Lider med din föredetta, hoppas hans familj och vänner stöttar honom och kontaktar familjerätten. Du kommer undan med detta pga att du är kvinna. Jag hoppas också lite att du överdriver, gör du inte det så är det tyvärr stalking. Obehagligt!
  • Anonym (Ch)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-28 22:56:16 följande:

Idag hörde han av sig och undrar om jag vill hjälpa honom med lite saker hemma hos honom i morgon. jag har varit med barnen idag. Jag blir såklart glad och säger att då kanske vi ska göra lite våfflor. Han låter i alla fall på rösten som att han blir glad och tycker det är en bra ide. Sen tänker jag att jag sticker hem och han får vara själv med barnen på middag. 

Han frågar även hur vi ska göra med semester, om vi ska ha en vecka tillsammans och göra nåt med barnen. 

Såklart tycker alla här att det var fel av mig att föreslå våfflor, men jag tycker ändå att det är en liten sak. Hade det varit för ett halv år sedan hade jag förmodligen stannat på middag. 

Visst känner jag att han drar sig undan, det är ju därför jag startade tråden. Men tycker inte heller att det är självklart jag är så hemsk mot honom och barnen. 

Som sagt. Jag hoppas att det finns någon på hans sida som börjar säga ifrån. Verkar inte som det. Behövs väl tyvärr en ny stark partner isåfall.

Nej usch, du kommer vara med i SVT:s nya säsong av Stalker 2. To be continued.
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?