• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 17:11:57 följande:
    Jaja självklart, det var inte det jag frågade. Frågan var om du hade uppskattat att få frågan om att följa med och vara med dina barn.

Ibland kan dom roa sig i timmar med mig i vattenbrynet, ibland vill nån gå ut där det är djupt medan de andra fryser. Så för barnens skull är det inte ALLTID bäst  att bara ha en förälder med upplever jag.
    Om man inte vill umgås med sitt ex så nej, då hade man faktiskt inte uppskattat en sådan fråga. Han har tjej, det är olämpligt att leka lyckliga familjen med dig då och utöver det så vill han som någon skrev gå vidare med sitt liv, oavsett den här tjejen eller inte.
  • molly50
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 16:57:49 följande:

Ok då är ni några här som vant och som trivs utan sina barn. Men som flera här skrivit tycker jag ändå det är tydligt att många föräldrar INTE vill missa halva barnens barndom. 

I alla fall vet jag att jag känner så och försöker göra det jag tror är bäst för oss alla. 

Ni som säger att ni vant er och trivs utan era barn
    (Om mitt ex känner så vet jag inte, tror egentligen inte det, tror mest det handlar antingen om att han träffat nån ny eller att han hatar mig, men som ni skriver, det kan jag ju inte veta)
    Skulle ni ändå uppskatta om ni blir inkluderade i barnens liv? Alltså om ert ex frågar om ni vill hänga med till badhuset, middag, semester, stranden osv så att ni får dela dessa stunder med barnen?

Men om det är så att han har träffat en ny tjej så får du kanske acceptera att han inte vill umgås med dig hela tiden,som om ni fortfarande vore en familj.
    Det behöver ju inte handla om ett hat mot dig.
    Har han träffat en ny tjej så kanske inte heller hon uppskattar att han umgås med sitt ex hela tiden.
    Om du t ex vill åka och bada med dina barn så kan du ju ta med en annan vuxen som kan hjäloa dig att ha koll. T ex en väninna,ett syskon eller en mor-/farförälder.
    Det behöver inte vara så komplicerat.

Jag har själv inte mina barn vv så jag är väl kanske inte rätt person att svara på din fråga.
    Men hade jag haft det så hade jag inte velat fortsätta umgås med mitt ex som om vi fortfarande vore en familj.
    Speciellt inte om han hade träffat en ny.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Hmm) skrev 2024-03-26 17:16:03 följande:
    Om man inte vill umgås med sitt ex så nej, då hade man faktiskt inte uppskattat en sådan fråga. Han har tjej, det är olämpligt att leka lyckliga familjen med dig då och utöver det så vill han som någon skrev gå vidare med sitt liv, oavsett den här tjejen eller inte.

Poängen är ju att du får chans att umgås med dina barn, men ja tillsammans med ditt ex. Och det vill du alltså inte. Ok. Alla är olika

Han säger till mig att han inte har nån tjej, men kan hända han har nån på gång ju som inte är officiellt. förmodligen är jag inte den första som får veta såklart :) 

Jag har inte tänkt leka familj, utan tänker mer bygga upp nya sätt att umgås kring barnen. Som vänner och föräldrar. Inte som familj. 

• Anonym (mamma)
    molly50 skrev 2024-03-26 17:22:44 följande:
    Men om det är så att han har träffat en ny tjej så får du kanske acceptera att han inte vill umgås med dig hela tiden,som om ni fortfarande vore en familj.
    Det behöver ju inte handla om ett hat mot dig.
    Har han träffat en ny tjej så kanske inte heller hon uppskattar att han umgås med sitt ex hela tiden.
    Om du t ex vill åka och bada med dina barn så kan du ju ta med en annan vuxen som kan hjäloa dig att ha koll. T ex en väninna,ett syskon eller en mor-/farförälder.
    Det behöver inte vara så komplicerat.

Jag har själv inte mina barn vv så jag är väl kanske inte rätt person att svara på din fråga.
    Men hade jag haft det så hade jag inte velat fortsätta umgås med mitt ex som om vi fortfarande vore en familj.
    Speciellt inte om han hade träffat en ny.
    Nä om har han träffat en ny så känner jag att för hennes skull att vi inte ska umgås så mycket. Det tycker jag att jag varit tydlig med i hela tråden. 
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 17:25:14 följande:

Poängen är ju att du får chans att umgås med dina barn, men ja tillsammans med ditt ex. Och det vill du alltså inte. Ok. Alla är olika

Han säger till mig att han inte har nån tjej, men kan hända han har nån på gång ju som inte är officiellt. förmodligen är jag inte den första som får veta såklart :) 

Jag har inte tänkt leka familj, utan tänker mer bygga upp nya sätt att umgås kring barnen. Som vänner och föräldrar. Inte som familj. 

Om du inte klarar av att åka till badhuset själv med barnen så får du antigen låta bli eller ta med någon annan. 

Självklart kan du fråga ditt ex, men eftersom ha  hittills har tacka nej under en lång tid så är svaret rätt givet att han inte vill. Och då blir det bara dumt att fråga hela tiden. 

Jag tror det helt enkelt handlar om att han inte vill leka lyckliga familjen med dig och att han vill umgås med sina barn själv, utan dig. Inte att han har någon ny på gång. 

I barnens ögon kan det bli väldigt märkligt att ni umgås, eftersom ni faktiskt umgås som en familj. Och inte som vänner. 
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-26 17:29:19 följande:
    Om du inte klarar av att åka till badhuset själv med barnen så får du antigen låta bli eller ta med någon annan. 

Självklart kan du fråga ditt ex, men eftersom ha  hittills har tacka nej under en lång tid så är svaret rätt givet att han inte vill. Och då blir det bara dumt att fråga hela tiden. 

Jag tror det helt enkelt handlar om att han inte vill leka lyckliga familjen med dig och att han vill umgås med sina barn själv, utan dig. Inte att han har någon ny på gång. 

I barnens ögon kan det bli väldigt märkligt att ni umgås, eftersom ni faktiskt umgås som en familj. Och inte som vänner. 
    Men hallå, klart jag klarar av att åka till badhuset med dom själv. Och betydligt mer avancerade saker. Men barnen uppskattar när pappa är med. Är det konstigt? 
  • Anonym (K)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 15:25:49 följande:

Efter alla svar här blir det bara tydligare att alla föräldrar mår dåligt över att förlora halva barndomen med sina barn. Tror då även att många barn mår dåligt av detta. Kan bara rekommendera att göra som vi gjort, dvs fortsätta åka på semester tillsammans och umgås som vänner. Så länge man trivs tillsammans och inte bråkar. Det är värt otroligt mycket att få den tiden med sina barn. Tiden går så fort tills dom är stora och flyttar hemifrån så ta vara på tiden. jag är tacksam för att vi kunnat göra så här oxh hoppas vi hittar dit igen. ( Tror dock inte på det för jag tror han har nån ny tjej på gång, vilket också är väldigt fint och positivt. ) 

Ingen förälder vill ju vara ifrån sina barn, men man vänjer sig och på sikt så känns det bättre :) Jag separerade för 2 år sedan och mår inte dåligt att var ifrån min dotter. Jag tyckte det var jobbigt först men jag har vant mig och jag vet att hon har det bra hos pappa också. Det handlar om barnets bäst, inte mitt bästa! Man måste sätta sitt ego åt sidan. 

Inget fel med att göra saker tillsammans när man separerat OM båda föräldrarna vill det såklart. Men nu vill inte ditt ex det det kommer inte vara för barnens bästa att en förälder ska tvingas umgås med en förälder man inte vill umgås med. Fortsätter du och ditt ex att umgås fastän han inte vill umgås med dig så kommer det inte bli bra för varken er eller barnen. Varför vill du ens umgås med någon som inte vill umgås med dig? Varför vill du visa barnen att det är okej att tvinga någon till en relation man inte vill ha med en annan människa? Tänk vad fel signaler ni sänder ut till era barn om pappan inte vill umgås med dig men blir tvungen att göra det. 
  • Anonym (K)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 16:57:49 följande:

Ok då är ni några här som vant och som trivs utan sina barn. Men som flera här skrivit tycker jag ändå det är tydligt att många föräldrar INTE vill missa halva barnens barndom. 

I alla fall vet jag att jag känner så och försöker göra det jag tror är bäst för oss alla. 

Ni som säger att ni vant er och trivs utan era barn
    (Om mitt ex känner så vet jag inte, tror egentligen inte det, tror mest det handlar antingen om att han träffat nån ny eller att han hatar mig, men som ni skriver, det kan jag ju inte veta)
    Skulle ni ändå uppskatta om ni blir inkluderade i barnens liv? Alltså om ert ex frågar om ni vill hänga med till badhuset, middag, semester, stranden osv så att ni får dela dessa stunder med barnen?

Ja du går på dina känslor och försöker. Men eftersom pappan inte vill måste du börja tänka om, tänka på hur du ensam varannan vecka kan göra det så bra det går för barnen och dig den tid ni har tillsammans UTAN pappan. 

Hade jag haft barn med mitt första ex hade jag utan problem kunnat göra saker ihop med honom tillsammans med barnen, för vi är fortfarande goda vänner och trivs med det och jag tycker fortfarande om hans personlighet  Men vi fick inga barn ihop. Skulle pappan till mina två äldsta barn fråga om jag vill följa med till lekparken, badhuset eller annan utflykt skulle jag säga nej. För vi har inte roligt tillsammans och jag vill inte ha den vänskapliga relationen med honom. Skulle vara så obekväm i det så att det skulle inte kännas rätt mot barnen heller. Det enda vi gjort tillsammans sedan separationen är att vi skulle reda ut något som gällde ett barn och hn bjöd in mig. Då spelade vi ett sällskapsspel med ena barnet. Det är det enda på 2 år och vi kommer nog aldrig ha en vänskapsrelation. Vi är bara föräldrar till samm barn och inget annat. Nu är det ömsesidigt från oss. Men hade jag viljat att vi skulle umgås tillsammns med barnen och han skulle säga nej skulle jag också acceptera det. För det första värderar jag mig själv så pass högt att inte umgås med folk som inte vill umgås med mig. Vill inte heller sända ut fel signaler framför mina barn. Ska dom behöva se på när föräldrarna umgås med barnen tillsammnans fast en förälder känner sig tvingad till det? Är det vad man vill lära sin barn? Att det är okej att inte ta hänsyn till andra? Barnen kommer fatta tillslut  
  • Anonym (två barns mamma)

Hur länge har ni varit separerade och hur gamla är barnen?
    Det kanske var bra i början av separationen och barnen var yngre att ni sågs ofta tillsammans och gjorde saker i hop men ju äldre barnen blir och är vana vid två olika boenden så är det ju mer och mer naturligt att barnen ser er som två olika familjer och att ni gör saker med barnen på era respektive tider, dom känner säkert andra barn som också har separerade föräldrar. 
    Sen kanske ni kan göra något tillsammans ibland men inte varje vecka.
    Det verkar att ju mer du frågar så mer säger han nej nu när det gått ett tag.
    Om det sker ibland kanske han tycker att det är ok men kanske han nu tycker att barnen precis som andra barn med skilda föräldrar vant sig vid att ena veckan är mammas och andra pappas, det är det normala för många barn och de flesta mår inte alls dåligt av det.
    Jag förstår att det känns bedrövligt att inte få ha sina barn varje dag men nu har det gått ett tag så nu har ju alla vant sig vid situationen.
    Ju äldre dom blir kan dom ju också välja att träffa dig en dag fast det är pappa vecka ibland. 
    Snart blir ju även kompisar viktiga och barnen vill vara med dom delar av helger osv.
    Ni verkar ju ändå ha en bra relation trots separation och kan göra saker ihop med barnen, risk är du "förstör" det genom att vara på honom för mycket att spendera tid i hop. Ni separerade av en anledning och ni fick alla en mjukstart av separationen men nu har det gått en tid och nu borde ni kunna gå vidare.
    Barnen har vant sig att ni är olika familjer men kan träffas alla ibland men inte hela tiden.
    Vill han ha barnen 50% så är det något du måste acceptera även om det gör ont,
    men du kan inte skuldbelägga honom för att vilja det utan att du är med på hans tid.
    Barnen borde ju inte vara småbarn längre eller?

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-26 17:25:14 följande:

Poängen...vad poängen är förstår du inte. Poängen i detta är inte att han får träffa sina barn utan att han inte vill träffa dig. Det är Poängen, acceptera detta faktum så blir det mycket lättare för dig. 
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?