Familjesus skrev 2024-03-25 10:58:38 följande:
Jag är en extremt jämställd person och mitt förslag hade varit detsamma om det varit pappan som skrivit.
Jag försökte "snälltolka" TS (även om jag också tycker att hennes resonemang verkar märkligt) och ge lite råd hur hon kan komma framåt.
Jag tror inte att allt är, eller behöver vara, så svart eller vitt. Och jag tror att det blir en ganska rejäl omställning för barnen att vara 50-50 om de varit vana att träffa båda föräldrarna nästan dagligen.
Men det är förstås under förutsättning att pappan vill, han har all rätt att kräva 50-50 och det blir säkert jättebra när allt fått lägga sig lite.
Ja du må hända vara "extrem jämställd person".
Men nu handlar det inte om någon "könsjämställdhet" tråden handlade om..
Utan det handlar om föräldrar och barnen Att jag skrev "pappan" var av den enkla anledningen att det är i analogt med Trådens ämne.
Du skriver att du hade skrivit samma sak om det varit det omvända.
Du kunde inte tänkas så långt att andra kunde skriva "mamman" i stället för "Pappan" om det varit det omvända? Att den kommentaren var helt enkelt i analogt med trådens ämne? Det funkade inte att tänka så långt? 🤔
Som du själv skrev, allting är inte så svartvitt. Men uppenbarligen så skall man tolka andras inlägg efter den svartvita mallen.. 😒
Barnen nu är vana att träffa föräldrarna lika mycket om man baserar på vad TS skriver, så för VEM skull anser du att det 40% till pappan och 60% till mamman då i detta fall (då TS är en kvinna) är till fördel även för barnen?
Vi skall då ta i beräkningen att barnen träffar ju båda föräldrar nästan lika mycket i dag tack vare upplägget TS och pappan har och enligt vad TS skriver, hon träffar dem lite mer baserat på beskrivningarna. av upplägget, men det är ju inte mycket i praktiken.
För konsekvensen av dit förslag blir ju i det fallet att...:
*) ... mamman får sin "mjukisövergång" med barnen och då blir det lättare för henne...
*)... för BARNEN blir det ju en
ytterligare nedgång i umgängestid med deras pappa. Hur kan ytterligare en minskning bli bra för barnen, och då även en kvala in som en mjukisövergång?
Ditt förslag om 40/60 gör ju att barnen får ytterligare mindre umgänge än vad de redan har i dag med pappan.
Och det kallar du för "bättre för barnen"?
Nej ditt förslag om 40/60 gör att barnen blir de stora förlorarna faktiskt.
Skall man ha ett förslag när föräldrar är lite oense så skall förslaget gynna barnen i första hand inte "mamman och/eller pappan", så som ditt 40/60 förslag gör..