• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Tom Araya

Han hindrar ju inte dig att träffa barnen om han har dem halva tiden. Är det en "click bait"-rubrik?

Det normala hos frånskilda föräldrar är trots allt att leva sina liv separat och inte tillsammans, även om man har barn tillsammans.

• Anonym (mamma)
    Tom Araya skrev 2024-03-24 21:29:57 följande:

Han hindrar ju inte dig att träffa barnen om han har dem halva tiden. Är det en "click bait"-rubrik?

Det normala hos frånskilda föräldrar är trots allt att leva sina liv separat och inte tillsammans, även om man har barn tillsammans.

Jo, han vill börja göra det. Hittills har jag fått träffa dom nästan så mycket som jag  vill.
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 21:38:31 följande:
    Jo, han vill börja göra det. Hittills har jag fått träffa dom nästan så mycket som jag  vill.
    Det har han rätt till eftersom det är hans vecka/tid med barnen där han gör precis vad han vill med dem. 

Han har rätt att umgås själv med barnen utan att du ska hänga med. 

Helt seriöst ts så börjar du låta som ett crazy-stalker-ex och det är verkligen inte bra. Det kan ligga dig i fatet om han bestämmer sig för att stämma dig på vårdnaden. 
  • Anonym (mamma)
    EpicF skrev 2024-03-24 21:43:04 följande:
    Det har han rätt till eftersom det är hans vecka/tid med barnen där han gör precis vad han vill med dem. 

Han har rätt att umgås själv med barnen utan att du ska hänga med. 

Helt seriöst ts så börjar du låta som ett crazy-stalker-ex och det är verkligen inte bra. Det kan ligga dig i fatet om han bestämmer sig för att stämma dig på vårdnaden. 
    Det vill jag ju verkligen inte. Vad får dig att tro att han skulle stämma mig på vårdnaden? 

Hur tänker ni åt andra hållet? Varför tackar han nej till att göra saker tillsammans på "mina" dagar trots att han ju då har chans att vara mer med barnen och att barnen blir så glada när han är med?
  • EpicF
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 22:26:35 följande:
    Det vill jag ju verkligen inte. Vad får dig att tro att han skulle stämma mig på vårdnaden? 

Hur tänker ni åt andra hållet? Varför tackar han nej till att göra saker tillsammans på "mina" dagar trots att han ju då har chans att vara mer med barnen och att barnen blir så glada när han är med?
    Ditt beteende. 

Han tackar nej till att umgås med DIG.

Han tackar inte nej till att umgås med barnen, men eftersom han inte vill umgås med dig så blir konsekvensen att han inte får mer tid med sina barn och han verkar tycka det är helt ok. Kanske prioriterar han sin egentid för att kunna fokusera helt på barnen under sina barnveckor. 
  • Anonym (Ulrika)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 20:55:41 följande:
    Tack det ska jag göra. Jag vill gärna uppmuntra honom att träffa barnen. Dom uppskattar verkligen det. 
    Vad har ni för upplägg nu? Är de bara hos dig, och så får han vara med er ibland? Eller bor de varannan vecka?
    Det låter konstigt när du skriver att du "vill uppmuntra honom att träffa barnen", så det är därför jag undrar.
  • EpicF
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-03-24 22:50:12 följande:
    Vad har ni för upplägg nu? Är de bara hos dig, och så får han vara med er ibland? Eller bor de varannan vecka?
    Det låter konstigt när du skriver att du "vill uppmuntra honom att träffa barnen", så det är därför jag undrar.
    Hon menar att hon ska fortsätta att bjuda med honom på saker hon gör med barnen. 
  • Anonym (M ex)
    EpicF skrev 2024-03-24 22:57:39 följande:
    Hon menar att hon ska fortsätta att bjuda med honom på saker hon gör med barnen. 
    Och sen vill hon ju att han ska bjuda med henne när han har barnen. Hon vill ju kunna träffa barnen mer än 50 %. 
  • EpicF
    Anonym (M ex) skrev 2024-03-24 23:03:07 följande:
    Och sen vill hon ju att han ska bjuda med henne när han har barnen. Hon vill ju kunna träffa barnen mer än 50 %. 
    Ja, men det är inget han måste göra.

Hon är fri att göra som om hon vill men hon kan inte begära arr han gör samma sak. 
  • Anonym (M ex)
    EpicF skrev 2024-03-24 23:10:34 följande:
    Ja, men det är inget han måste göra.

Hon är fri att göra som om hon vill men hon kan inte begära arr han gör samma sak. 
    Nä, precis. 
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?