• Anonym (mamma)

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Han ville separera, jag ville fortsätta som särbo. 
    Dom första åren umgicks vi en del. Vi åkte på semestrar tillsammans, vi följde oftast med till den andres släkt och vänner. Och vi umgicks hemma hos varandra på middagar och kollade tv osv. 

Nu blir det mer och mer att han nackar nej till att komma hit och att följa med på saker. Hans släkt och vänner bjuder fortfarande mig, så jag är ju med när vi är där. Det har då lett till att han träffar barnen mindre.

Nu vill han ha barnen halvtid utan att jag är med. Det skulle betyda att jag förlorar massa tid med barnen.  Alltså om jag åker på semester med barnen en helg och han väljer att inte följa med är det hans val. (Självklart får han styra vad vi ska göra) Det betyder inte att jag inte ska få träffa barnen nästa helg. Tycker jag. 

Han säger att han inte träffat nån ny, men det kan ju såklart vara så att han har det.

• Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?
  • Anonym (X)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 21:18:03 följande:

Nä jag vill inte ha honom tillbaks. Dels vill jag inte riskerar att vi försöker igen och det tar slut igen. Blir väldig oro för barnen tror jag. Och rent praktiskt väldigt knöligt att flytta ihop igen nu när vi har våra egna hus sedan flera år. Då måste vi nästan köpa nåt nytt gemensamt och då skulle vi rycka upp barnen. Nej, inte alls lockande. Däremot skulle jag gärna vara särbo som jag skrev i trådstart. Men tror inte riktigt på det heller. Vill nog mest fortsätta som vi gjort några år redan. 

Ni har alltså varit särbos i flera år redan?
    Hur delade ni upp barnen då?
  • Anonym (X)
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 22:26:35 följande:
    Det vill jag ju verkligen inte. Vad får dig att tro att han skulle stämma mig på vårdnaden? 

Hur tänker ni åt andra hållet? Varför tackar han nej till att göra saker tillsammans på "mina" dagar trots att han ju då har chans att vara mer med barnen och att barnen blir så glada när han är med?
    Du är med och han vill inte umgås med dig. Inte alls svårt att fatta.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (X) skrev 2024-03-24 23:25:44 följande:
    Ni har alltså varit särbos i flera år redan?
    Hur delade ni upp barnen då?
    Vi har haft kanske 2 dagar i veckan var själva med barnen och tre dagar gemensamt ungefär. Men vi sover inte tillsammans, så lite mer "ensam tid" blir det. Alltså även om vi äter middag tillsammans så går vi hem när barnen ska sova och är inte där vid frukost. Så det har varit bästa av världar tror jag. Både för oss och barnen. Alltså en kan diska och den andre göra läxor med barnen. Ingen stress att diska och göra läxor och samtidigt missar man inget. 
  • Tom Araya
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-24 21:38:31 följande:
    Jo, han vill börja göra det. Hittills har jag fått träffa dom nästan så mycket som jag  vill.
    Men om du har barnen varannan vecka är du inte hindrad att träffa dem. Det är bara att acceptera.
  • Anonym (33)

Ts, tror du det kan ligga något i teorin att det är dig han inte vill umgås med, eller är vi ute och cyklar?

Föreslår han någon gång att ni ska göra något ihop, bara ni två? Så att bara ni umgås?

• EnAnonumius
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-25 00:19:10 följande:
    Vi har haft kanske 2 dagar i veckan var själva med barnen och tre dagar gemensamt ungefär. Men vi sover inte tillsammans, så lite mer "ensam tid" blir det. Alltså även om vi äter middag tillsammans så går vi hem när barnen ska sova och är inte där vid frukost. Så det har varit bästa av världar tror jag. Både för oss och barnen. Alltså en kan diska och den andre göra läxor med barnen. Ingen stress att diska och göra läxor och samtidigt missar man inget. 
    Något som är mycket störande, när man läser din TrådStart och dina poster i tråden, är att du hela tiden för pappans talan också i detta.
    Du projicerar dina åsikter och det du vill ha, och utgår då från att han också skall tycka det är "det bästa för er två och barnen. Det är fel att göra så.
    Pappan har en egen åsikt och egna tankar. Uppenbarligen så var det inte "det bästa av två världar" för honom.

Han vill ju inte träffa dig mer. Varför inte bara acceptera att ni går skilda vägar och ha barnen 50-50?

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Familjesus
    Anonym (mamma) skrev 2024-03-25 00:19:10 följande:
    Har barnen alltid sovit hos dig de tre dagar ni haft gemensamt (dvs sovit 2 dagar hos pappan och 5 dagar hos dig)?

TS, jag tycker att ert upplägg ser jättefintfint ut, så länge alla är överens. Barnen har fått mycket tillgång till er båda, ni har kunnat hjälpas åt och ni har i många delar fortsatt att fungera som en kärnfamilj. Särskilt när barnen är små rekommenderas ju kortare än varannan vecka.

Men som andra skrivit verkar ditt ex nu vilja leva mer som separerad. Det är ju inte osannolikt att han vill träffa en ny partner och det blir svårt när ni lever som ni gjort hittills. Dessutom är min känsla att du har barnen mer i dagsläget och han kanske vill ha 50-50 och helt själv styra över sin tid med barnen (och dessutom utan dem).

Du kan inte göra så mycket år det, det är ju praxis i Sverige med 50-50. Men kanske kan du diskutera med honom olika alternativ som i alla fall ger en mjukare övergång. Om ni har varannan vecka kan ni kanske ändå ses som tidigare gemensamt en dag under veckan. Eller byt oftare och ha gemensam middag den dag ni byter. Du får förklara för honom hur du känner, att du inte vill att ni ska vara en familj igen, men att du tycker att det känns tufft att träffa barnen så mycket mindre. Kanske kan han gå med på 60-40.
  • Anonym (Villy)

Det låter som att ni harfastnat i ett mellanläge som han aldrig ville ha men gick med på för barnens och fridens skull. Nu mår han förmodligen dåligt av att sitta fast i dig och inte kunna gå vidare i sitt liv. 

• Limajo
    Familjesus skrev 2024-03-25 06:54:02 följande:
    Har barnen alltid sovit hos dig de tre dagar ni haft gemensamt (dvs sovit 2 dagar hos pappan och 5 dagar hos dig)?

TS, jag tycker att ert upplägg ser jättefintfint ut, så länge alla är överens. Barnen har fått mycket tillgång till er båda, ni har kunnat hjälpas åt och ni har i många delar fortsatt att fungera som en kärnfamilj. Särskilt när barnen är små rekommenderas ju kortare än varannan vecka.

Men som andra skrivit verkar ditt ex nu vilja leva mer som separerad. Det är ju inte osannolikt att han vill träffa en ny partner och det blir svårt när ni lever som ni gjort hittills. Dessutom är min känsla att du har barnen mer i dagsläget och han kanske vill ha 50-50 och helt själv styra över sin tid med barnen (och dessutom utan dem).

Du kan inte göra så mycket år det, det är ju praxis i Sverige med 50-50. Men kanske kan du diskutera med honom olika alternativ som i alla fall ger en mjukare övergång. Om ni har varannan vecka kan ni kanske ändå ses som tidigare gemensamt en dag under veckan. Eller byt oftare och ha gemensam middag den dag ni byter. Du får förklara för honom hur du känner, att du inte vill att ni ska vara en familj igen, men att du tycker att det känns tufft att träffa barnen så mycket mindre. Kanske kan han gå med på 60-40.
    Varför ska pappan behöva få mindre tid med sina barn om han inte accepterar att hans ex kommer med på köpet?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (33) skrev 2024-03-25 03:02:27 följande:

Ts, tror du det kan ligga något i teorin att det är dig han inte vill umgås med, eller är vi ute och cyklar?

Föreslår han någon gång att ni ska göra något ihop, bara ni två? Så att bara ni umgås?

Nej han vill inte göra nåt bara vi två. Det är jag helt säker på och det är ok för mig. 
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?