• Familjesus

Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?

Anonym (mamma) skrev 2024-03-25 00:19:10 följande:
    Vi har haft kanske 2 dagar i veckan var själva med barnen och tre dagar gemensamt ungefär. Men vi sover inte tillsammans, så lite mer "ensam tid" blir det. Alltså även om vi äter middag tillsammans så går vi hem när barnen ska sova och är inte där vid frukost. Så det har varit bästa av världar tror jag. Både för oss och barnen. Alltså en kan diska och den andre göra läxor med barnen. Ingen stress att diska och göra läxor och samtidigt missar man inget. 
    Har barnen alltid sovit hos dig de tre dagar ni haft gemensamt (dvs sovit 2 dagar hos pappan och 5 dagar hos dig)?

TS, jag tycker att ert upplägg ser jättefintfint ut, så länge alla är överens. Barnen har fått mycket tillgång till er båda, ni har kunnat hjälpas åt och ni har i många delar fortsatt att fungera som en kärnfamilj. Särskilt när barnen är små rekommenderas ju kortare än varannan vecka.

Men som andra skrivit verkar ditt ex nu vilja leva mer som separerad. Det är ju inte osannolikt att han vill träffa en ny partner och det blir svårt när ni lever som ni gjort hittills. Dessutom är min känsla att du har barnen mer i dagsläget och han kanske vill ha 50-50 och helt själv styra över sin tid med barnen (och dessutom utan dem).

Du kan inte göra så mycket år det, det är ju praxis i Sverige med 50-50. Men kanske kan du diskutera med honom olika alternativ som i alla fall ger en mjukare övergång. Om ni har varannan vecka kan ni kanske ändå ses som tidigare gemensamt en dag under veckan. Eller byt oftare och ha gemensam middag den dag ni byter. Du får förklara för honom hur du känner, att du inte vill att ni ska vara en familj igen, men att du tycker att det känns tufft att träffa barnen så mycket mindre. Kanske kan han gå med på 60-40.
  • Familjesus
    Limajo skrev 2024-03-25 07:17:28 följande:
    Varför ska pappan behöva få mindre tid med sina barn om han inte accepterar att hans ex kommer med på köpet?
    Han behöver inte gå med på någonting utöver 50-50, om han inte vill. Jag gav ett förslag till TS att hon kan föra en dialog med sitt ex kring detta, eftersom hon verkar må dåligt över att ändra strikt till 50-50. Några av mina förslag bygger dessutom på 50-50, men att de (likt nu, men i mindre omfattning) kan ses gemensamt för att det inte ska bli en så abrupt omställning för barnen (och för henne).
  • Familjesus
    EnAnonumius skrev 2024-03-25 08:11:44 följande:
    Nej det lyser så tydligt igenom med det förslaget att man kunde lika gärna skriva med en neon skylt att man inte anser att pappa som likvärdig förälder egentligen.
    Jag är en extremt jämställd person och mitt förslag hade varit detsamma om det varit pappan som skrivit. 

Jag försökte "snälltolka" TS (även om jag också tycker att hennes resonemang verkar märkligt) och ge lite råd hur hon kan komma framåt.
    Jag tror inte att allt är, eller behöver vara, så svart eller vitt. Och jag tror att det blir en ganska rejäl omställning för barnen att vara 50-50 om de varit vana att träffa båda föräldrarna nästan dagligen.
    Men det är förstås under förutsättning att pappan vill, han har all rätt att kräva 50-50 och det blir säkert jättebra när allt fått lägga sig lite.
Svar på tråden Har han rätt hindra mig från att träffa barnen?